مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

انجام بازی های ویدیویی در کودکی، می‌تواند حافظه فعال را در بزرگ‌سالی بهبود دهد

0

مطالعه جدیدی نشان داده است که تغییرات شناختی ناشی از انجام بازی های ویدیویی در کودکی، حتی سال‌ها پس از توقف بازی می‌تواند رخ دهد.

تاکنون مطالعات این‌گونه نشان داده‌اند که چگونه انجام بازی های ویدیویی می‌تواند منجر به تغییرات در ساختار مغز شود. بعضی از این تغییرات عبارتند از: افزایش اندازه برخی مناطق مغزی، تغییرات عملکردی مانند فعال شدن مناطق مسئول توجه یا مهارت‌های دیداری- مکانی. اثر بازی های ویدیویی تا جایی است که به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا نیز اجازه داده تا پزشکان از نوعی بازی ویدیویی به‌عنوان مکمل درمان در کودکان دچار اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی استفاده کنند (این مقاله را می‌توانید در همین سایت مطالعه فرمایید).

اخیراً مطالعه جدیدی از یافته‌های فوق فراتر رفته و نشان داده است که تغییرات شناختی حتی سال‌ها پس از توقف بازی در افرادی که در کودکی بازی های ویدیویی انجام می‌دادند، می‌تواند رخ دهد. این مطالعه به‌تازگی به‌صورت مقاله علمی در یکی از ژورنال‌های معتبر با نام Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده است.

در این مطالعه ۲۷ نفر از افرادی در سنین ۱۸ تا ۴۰ سال با تجربه بازی ویدیویی در دوران کودکی و نیز بدون این تجربه شرکت کردند.

یکی از نویسندگان مقاله فوق می‌گوید: «افرادی که قبل از نوجوانی علاقه‌مند به بازی بودند، با وجودی که دیگر بازی نمی‌کردند، عملکردهای بهتری در وظایف حافظه فعال (حافظه کاری) خود داشتند.

حافظه فعال یا حافظه کاری، بخشی از حافظه است که اطلاعات جمع‌آوری‌شده در ذهن را برای دستیابی به بهترین نتیجه پردازش می‌کند.

نتایج نشان می‌دهد افرادی که تجربه بازی های ویدیویی را در کودکی ندارند، از پیشرفت در پردازش اطلاعات بهره‌مند نمی‌شوند. در واقع آن‌ها از کسانی که در دوران کودکی تجربه بازی‌های ویدئویی داشتند، کندتر بودند. این امر با آنچه در مطالعات قبلی دیده شده بود مطابقت داشت.

محققان مطالعه فوق گفتند: «افرادی که به‌طور منظم در کودکی بازی می‌کردند، نسبت به سایرین از همان ابتدا در پردازش اشیاء سه‌بعدی بهتر عمل می‌کردند. اگرچه این اختلافات پس از دوره‌ای انجام بازی های ویدیویی توسط افرادی که تجربه بازی نداشتند، کاهش یافت؛ تا جایی که دو گروه سطوح مشابه هم را نشان دادند.»

مطالعه اثر ترکیبی بازی‌های ویدیویی و تحریک مغناطیسی

این مطالعه یک ماه به طول انجامید و محققان مهارت‌های شناختی شرکت‌کنندگانی که تجربه این دست از بازی‌ها را نداشتند، از جمله حافظه فعال آن‌ها را در سه زمان قبل از شروع بازی، در طول انجام بازی و پنج روز پس‌ازآن ارزیابی کردند.

همچنین در این مطالعه ۱۰ جلسه تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه برای شرکت‌کنندگان انجام شد. این تحریک غیرتهاجمی مغز از طریق پوست انجام شد. این تحریک سبب تغییر موقتی در فعالیت مغز می‌شود.

محققان این بررسی توضیح دادند: «در این مطالعه از امواج مغناطیسی استفاده شد. این امواج قادر به تولید جریان الکتریکی در جمعیت سلول‌های عصبی هستند و در فعالیت این جمعیت تغییر ایجاد می‌کند.»

محققان قصد داشتند دریابد که آیا بازی های ویدیویی و تحریک مغز با امواج مغناطیسی می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد یا خیر.

پژوهشگران این آزمایش گفتند: «هدف ما دستیابی به تغییرات پایدار بود. در شرایط عادی تنها استفاده از تحریک مغناطیسی می‌تواند اثرات کوتاه‌مدتی در بازه زمانی چند میلی‌ثانیه تا ۱۰ دقیقه بگذارد. ما می‌خواستیم کارایی بهتری از عملکردهای خاص مغز به دست آوریم.»

تقویت مهارت‌های شناختی

در این آزمایش بازی ویدیویی مورد استفاده، یک بازی ماجراجویی سه‌بعدی بود؛ اما انواع بسیاری از بازی های ویدیویی وجود دارند که می‌توانند بر عملکردهای شناختی مغز اثرات متفاوتی بگذارند.

به گفته محققان آزمایش فوق، آنچه در بسیاری از بازی های ویدیویی مشترک است، این است که آن‌ها دارای عناصری هستند که مردم را به ادامه بازی ترغیب می‌کنند و مراحل این بازی‌ها به‌تدریج دشوار می‌شوند و به‌علاوه آن‌ها یک چالش پایدار را به نمایش می‌گذارند. این‌ها مواردی هستند که برای ایجاد فعالیت جذاب و برانگیزاننده کافی است و از سویی به استفاده مداوم و شدید از منابع مغزی ما نیاز دارد.

آن‌ها ادامه می‌دهند: «بازی های ویدیویی تقریباً بدون اینکه ما متوجه باشیم یک دستورالعمل مناسب برای تقویت مهارت شناختی ما است.»

بااین‌وجود محققان تأکید کردند که همانند اغلب آموزش‌های شناختی، این پیشرفت‌ها تنها تأثیر محدودی بر عملکردهای غیرمرتبط با بازی های ویدیویی دارد.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3045

ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.