مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

استفاده از ماسک خطر ابتلا به کووید-۱۹ را تا ۶۵ درصد کاهش می‌دهد

0

متخصصان می‌گویند استفاده از ماسک نه‌تنها مانع از گسترش کروناویروس می‌شود، بلکه خطر ابتلا به ویروس را تا ۶۵ درصد کاهش می‌دهد.

به گفته متخصصان، یک ماسک جراحی استاندارد، خطر ابتلا به کروناویروس را در فردی که از آن استفاده می‌کند تا حدود ۶۵ درصد کاهش می‌دهد. به‌علاوه ماسک‌های خانگی نیز می‌توانند مؤثر باشند. گفته می‌شود ماسک‌های N95  مؤثرترین ماسک‌ها هستند، اما این ماسک‌ها باید برای استفاده کارکنان بخش سلامت در دسترس باشند.

ماسک‌ها به‌طور عمده سدی فیزیکی در برابر قطرات تنفسی ایجاد می‌کنند. این قطرات حدود یک‌سوم اندازه قطر مو هستند و یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس محسوب می‌شوند.

متخصصان می‌گویند که افرادی که اذعان می‌کنند اعتقادی به عملکرد ماسک‌ها ندارند، شواهد علمی را نادیده می‌گیرند. به این افراد باید گفت که این امر مسئله‌ای اعتقادی نیست، همان‌گونه که اعتقاد داشتن یا نداشتن به جاذبه زمین، تأثیری در عملکرد جاذبه ندارد.

افرادی که ماسک استفاده نکنند، عضو غیرمسئول جامعه محسوب می‌شوند. این افراد برای جامعه مضرند.

حتی اگر ماسک‌های جراحی به‌اندازه کافی نفوذناپذیر نباشند که بتوانند مانع مؤثری در برابر قطرات بسیار کوچک‌تر معلق در هوا باشند، بهترین دفاع علیه ذرات معلق در هوا رعایت فاصله و تعاملات اجتماعی خارج از منزل است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که ویروس در ذرات معلق در هوا طی چندین ساعت زنده می‌ماند. به همین دلیل است که افراد مایلند ملاقات‌های اجتماعی را در صورت امکان در فضای باز برگزار کنند. فضاهای محصورشده بسیار مشکل‌آفرین هستند. هرچه افراد بلندتر صحبت کنند، ذرات معلق در هوا بیشتر به بیرون پرتاب می‌شود. این امر در فضاهای سربسته است خطر بیشتری دارد.

متخصصان می‌گویند که از زمان آغاز همه‌گیری در ماه‌های پیش، دانشمندان در مورد اثربخشی ماسک‌ها نظر مثبت‌تری پیدا کرده‌اند. اگرچه با ادامه یافتن موج بیماری در آمریکا ماسک زدن در بسیاری از شهرها و ایالت‌ها اجباری شده است، ولی همچنان موضوع ماسک بحث‌برانگیز است.

در زمینه مزیت استفاده از ماسک مقاله «ماسک جان ما را نجات می‌دهد، حتی اگر با وجود آن به کروناویروس آلوده شویم» را از سایت ندای تندرستی مطالعه بفرمایید.

در روزهای ابتدایی همه‌گیری به دلیل محدودیت در موجودی ماسک، استفاده از آن چندان توصیه نمی‌شد تا بدین‌وسیله کارکنان بخش سلامت به آن دسترسی داشته باشند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2547

منبع WebMD
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.