مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

عصاره‌های گیاهی که توانسته‌اند در آزمایشگاه کروناویروس را مهار کنند

0

به گزارش ندای تندرستی برخی عصاره‌های گیاهی نظیر چای سبز، آب توت آرونیا (در فارسی با نام انگورک گلوگیر) و آب انار هنگامی که هر کدام در شرایط آزمایشگاهی در مجاورت ویروس‌های آنفولانزا و کروناویروس قرار گیرند، ویروس‌های فوق را از بین می‌برند؛ بنابراین قرقره با این مواد ممکن است در پیشگیری از کووید-۱۹ مؤثر باشد.
کروناویروس، ویروسی که باعث شیوع جهانی کووید-۱۹ شده است، دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ازآنجاکه حتی پیش از مشاهده علائم بیماری در فرد مبتلا، وی می‌تواند بیماری را به دیگران انتقال دهد؛ این امر سبب می‌شود که بیماری به‌سرعت انتشار یابد.
کروناویروس در ابتدا دستگاه تنفسی فوقانی را آلوده می‌کند و عمدتاً از طریق بینی و گلو وارد بدن می‌شود و سبب علائم تنفسی مانند گلودرد و سرفه می‌شود.
در چند مطالعه اخیر گزارش شده است که قرقره با دهان‌شویه‌های تجاری ممکن است باعث کاهش عفونت و انتشار ویروس شود.
همچنین گفته می‌شود که بسیاری از عصاره‌های گیاهی دارای فعالیت ضدویروسی هستند. برای مثال گزارش شده که عصاره انار و توت آرونیا (از خانواده بری‌ها) در شرایط آزمایشگاهی در مجاورت ویروس آنفولانزا فعالیت ضد ویروسی دارند و نیز قرقره با چای سبز باعث کاهش عفونت‌های آنفولانزا می‌شود.
بنابراین به نظر می‌رسد بررسی فعالیت ضدویروسی طیف وسیعی از عصاره‌های گیاهی می‌تواند منجر به یافتن مواد طبیعی شود که به‌طور ارزان و آسان ویروس‌های تنفسی را مهار می‌کنند.

کدام‌یک از عصاره‌های گیاهی روی مهار کروناویروس اثر دارند؟

محققان ویروس‌شناس آلمانی به‌تازگی گزارش داده‌اند که اثر چای سبز و توت آرونیا، انار و الدِبِری (آقطی) را روی مهار عفونت‌های ویروسی در سلول‌ها بررسی کرده‌اند. این مطالعه که مطالعه‌ای مقدماتی است در bioRxiv منتشر شده است و بررسی‌های بیشتری برای اثبات آن لازم است.
محققان در بخش اصلی پژوهش فوق دو ویروس پوشش‌دار تنفسی یعنی ویروس‌های آنفولانزای نوع A (منشأ آنفولانزای خوکی) و کروناویروس را ارزیابی کردند. آن‌ها سلول‌ها را در دمای اتاق در حضور مواد طبیعی با ویروس‌ها مجاور کردند.
هنگامی‌که محققان ویروس آنفولانزای خوکی و کروناویروس را آزمایش کردند، متوجه شدند این ۴ ماده بیش از ۹۹ درصد از ویروس آنفولانزای خوکی را پس از ۵ دقیقه غیرفعال می‌کند. آب توت آرونیا پس از ۵ دقیقه حدود ۹۷ درصد از کروناویروس را غیرفعال می‌کند؛ درحالی‌که چای سبز و آب انار حدود ۸۰ درصد از ویروس‌ها را غیرفعال می‌کند. آب آقطی نیز اثری بر روی کروناویروس نداشت.
ویروس آنفولانزای خوکی بیشتر از سایر ویروس‌های مورد آزمایش، به عصاره‌های گیاهی مؤثر بر روی ویروس حساس بود. این امر نشان می‌دهد که این خانواده ویروسی مقاومت پایینی دارند.
کروناویروس نسبت به سایر ویروس‌های تحت آزمایش در برابر عصاره‌های گیاهی فوق مقاوم بود، درصورتی‌که آب توت آرونیا کاملاً مؤثر بود و آب انار و چای سبز نیز میزان ویروس را کاهش دادند.

عصاره‌ های گیاهی و کروناویروس
وقتی محققان زمان مجاورت عصاره‌های طبیعی فوق را با کشت هم‌زمان سلول و ویروس تا ۲۰ دقیقه افزایش دادند، اثر مواد گیاهی بر مهار ویروس تنها اندکی افزایش یافت. این امر نشان‌دهنده این است که فعالیت ضدویروسی این مواد طبیعی سریع است. به‌عبارت‌دیگر، این یافته بیانگر آن است که عصاره‌های گیاهی به‌طورکلی در برابر ویروس‌های پوشش‌دار نظیر کروناویروس فعال هستند.

عصاره‌های گیاهی چگونه می‌توانند به غیرفعال کردن کروناویروس کمک کنند؟

عصاره‌های گیاهی به دلیل pH اسیدی می‌توانند به‌طور مستقیم ویروس‌ها را غیرفعال کنند. همچنین آن‌ها به دلیل وجود پلی‌فنول‌هایی مانند کاتچین، تانن و فلاونوئیدها، پروتئین‌های ویروسی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
به‌عنوان‌مثال نشان داده شده است که پلی‌فنول‌های موجود در انار با تأثیر بر گلیکوپروتئین‌های سطحی ویروس‌ها و تخریب پروتئین‌های ساختاری، ویروس‌های آنفولانزا را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
کاتچین‌ها (که در چای سبز یافت می‌شوند) می‌توانند هم بر روی اجزای ویروسی و نیز بر اتصال ویروس به سلول‌های میزبان اثر بگذارند. شبیه‌سازهای رایانه‌ای نشان داده‌اند که تئافلاوین‌ها ممکن است عفونت کروناویروس را با اتصال به گیرنده ویروس (که با کمک آن به سلول میزبان متصل می‌شوند) مهار کنند.

از عصاره‌های گیاهی چگونه می‌توان در بی‌اثر کردن عفونت استفاده نمود؟

ازآنجاکه عفونت و انتقال ویروس‌های تنفسی از طریق بینی و گلو صورت می‌گیرد، کاهش بارهای ویروسی در اوایل مواجهه با عفونت، می‌تواند راه‌کاری مؤثر برای کاهش و پیشگیری از گسترش عفونت باشد.
در همین زمینه مقاله‌ای با عنوان «بار کروناویروس؛ عاملی تعیین‌کننده در مرگ یا زندگی» در سایت ندای تندرستی منتشر شده است. خوانندگان گرامی می‌توانید مقاله فوق را مطالعه بفرمایید.
عصاره‌‌های گیاهی معمولاً در دسترسند و به‌عنوان ماده غذایی استفاده می‌شوند. این مواد می‌توانند برای شستشوی دهان و حلق استفاده شوند. برخلاف دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده که در بازار هستند و می‌توانند به غشای مخاط آسیب برسانند، این مواد هیچ‌گونه اثر سوئی ندارند.
مطالعات نشان داده‌اند که قرقره با چای، عصاره‌های چای یا عصاره گیاهان می‌تواند عفونت آنفولانزا و علائم ویروسی را کاهش دهند. به همین ترتیب می‌توان علاوه بر چای، از قرقره آب توت آرونیا یا آب انار برای مقابله با کروناویروس استفاده کرد.
شستشو و قرقره دهان و حلق با مواد فوق می‌تواند یک راه‌کار پیشگیرانه و مؤثر برای کروناویروس باشد؛ به‌ویژه برای سالمندان و مراقبان بخش سلامت که در معرض خطر عفونت هستند.
عصاره‌های گیاهی به‌طورکلی سالم هستند و بلعیدن آن‌ها پس از قرقره نیز در شرایطی که افراد در هواپیما، قطار و اماکن عمومی هستند، عملی است.
اگرچه ممکن است مقادیر ترکیبات ضدویروسی مختلف در عصاره‌های گیاهی متغیر باشد، ولی این مواد با دارا بودن مخلوطی از این ترکیبات، ممکن است ابزاری قدرتمند برای مهار عفونت‌های ویروسی نظیر کروناویروس باشد. البته در این زمینه تحقیقات بالینی بیشتر موردنیاز است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3284

منبع bioRxiv News-Medical.Net
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.