مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

علائم و تشخیص نقص‌های مادرزادی قلب در کودکان

0

نقص‌های مادرزادی قلب در اغلب موارد هنگام نوزادی یا حتی پیش از تولد تشخیص داده می‌شوند؛ اما تشخیص برخی از نقص‌ها دشوارتر از نقص‌های دیگر است و ممکن است تا سنین کودکی یا حتی تا بزرگ‌سالی تشخیص داده نشوند.

بررسی‌های تشخیصی

اگر شما یا فرزندتان دارای نقص مادرزادی قلبی هستید، بسیار مهم است که به‌طور منظم زیر نظر متخصص قلب باشید. متخصص شما با انجام آزمون‌های مختلف، وضعیت قلبی شما را بررسی می‌کند. معمولاً این بررسی‌ها شامل پرسش‌هایی از تاریخچه بیماری و انجام معاینات فیزیکی است. پزشک ممکن است نوار قلب (EKG یا ECG)، عکس رادیولوژی سینه یا اکوکاردیوگرام درخواست کند. آزمایش‌های خون به‌ویژه برای بیماران دچار سیانوز (کبود شدن لب‌ها و انگشتان) و قلب تک بطنی معالجه‌شده با عمل فونتان اهمیت دارند. پزشک بر اساس مشاهدات و نتایج آزمایش‌ها در مورد لزوم پیگیری وضعیت بیمار تصمیم‌گیری می‌کند.

در برخی از موارد، ممکن است آزمون‌ها اولیه اطلاعات کافی برای تشخیص کامل بیماری را برای متخصص قلب فراهم نکند و نیاز به انجام آزمون‌های تکمیلی باشد. آزمون‌ها تکمیلی ممکن است شامل آنژیوگرافی، ام.آر.آی یا سی‌تی‌اسکن، پایش فعالیت الکتریکی قلب طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت (هولتر) و تست ورزش باشند.

علائم و تشخیص در کودکان

مشکلات شدید قلبی معمولاً طی ماه‌های اولیه پس از تولد خود را نشان می‌دهند. برخی از کودکان به فاصله کمی پس از تولد کبودند یا فشارخون آن‌ها بسیار کم است. انواع دیگری از نقص‌ها سبب بروز مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه‌ای یا وزن گرفتن کم می‌شوند.

نقص‌های جزئی اغلب در معاینات معمول پزشکی تشخیص داده می‌شوند. این‌گونه نقص‌ها به‌ندرت علامت‌دار هستند. باوجوداینکه بسیاری از شکایت‌های قلبی در کودکان اغلب طبیعی بوده و با بیماری خاصی ارتباط ندارند، برخی از آن‌ها ناشی از نقص‌های قلبی است.

پزشکان خانواده یا متخصصین اطفال، در صورت مشاهده مشکل جدی در قلب کودکان مسئله را به متخصصین قلب اطفال ارجاع می‌دهند. متخصصین قلب اطفال در تشخیص و درمان بیماری‌ها و نقص‌های مادرزادی قلبی نوزادان، کودکان و نوجوانان آموزش‌دیده هستند. این دسته از متخصصین تعیین می‌کنند که کودک یا نوجوان به چه آزمایش‌ها و درمان‌هایی نیاز داشته و در آینده در چه بازه‌های زمانی به بررسی فعالیت قلب نیاز دارد.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2542

منبع سایت انجمن قلب آمریکا
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.