مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

مزایای روغن زیتون برای سلامت پوست و صورت

0

روغن زیتون از زیتون تهیه می‌شود و یکی از پایه‌های آشپزی مدیترانه‌ای است. این روغن مزایای تغذیه‌ای فراوانی دارد؛ اما در موارد بسیاری از آن برای سلامت پوست و مو هم استفاده می‌شود. در ادامه نکاتی درباره فایده‌های استفاده از این روغن شگفت‌انگیز روی پوست و صورت آمده است.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی

روغن زیتون می‌تواند از بروز علائم زودرس پیری روی پوست پیشگیری کند. این روغن به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که از اکسید شدن جلوگیری می‌کنند. اکسید شدن فرایندی است که طی آن رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند که توانایی آسیب رساندن به سلول‌ها را دارند و ممکن است در ایجاد سرطان نقش داشته باشند. هنگامی‌که آنتی‌اکسیدان‌ها برای پوست استفاده شوند می‌توانند از پیری زودرس جلوگیری کنند.

به گزارش ندای تندرستی برخی پژوهش‌های نشان می‌دهند که استفاده از روغن فوق روی پوست پس از قرارگیری در معرض آفتاب، می‌تواند با سلول‌های ایجادکننده سرطان مبارزه کند. در این مطالعه دانشمندان این روغن را روی پوست موش‌هایی مالیدند که در معرض اشعهٔ مضر فرابنفش قرار گرفته بودند. رشد تومور در موش‌هایی که روی پوستشان روغن مالیده شده بود در مقایسه با موش‌هایی که روغن دریافت نکرده بودند، به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کمتر بود. برای درک اثرات آنتی‌اکسیدانی روغن زیتون روی پوست انسان، لازم است تا پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

محتوای ویتامینی

روغن زیتون دارای ویتامین‌های محلول در چربی آ، د، ای و کا است. برخی از این ویتامین‌ها می‌توانند برای پوست مفید باشند. برای مثال مردم پیش‌ازاین هم از روغن ویتامین ای به‌طور موضعی برای معالجه انواعی از بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس و اگزما استفاده کرده‌اند.

خاصیت ضد باکتریایی

مشخص شده است که روغن زیتون دارای خاصیت ضد باکتریایی است؛ اما مطالعات بسیار کمی در مورد توانایی آن در کنترل باکتری‌های روی پوست انجام شده است. در یک مطالعه کوچک، اثر استفاده از روغن فوق و روغن نارگیل روی باکتری‌های استافیلوکوکس اورئوس روی پوست بررسی شد. نتایج نشان داد که هر دو روغن خاصیت ضد باکتریایی از خود نشان می‌دهند؛ اما روغن نارگیل بکر در از بین بردن باکتری‌ها مؤثرتر بود. بااین‌وجود، ممکن است بعضی‌اوقات از روغن زیتون برای درمان عفونت‌های باکتریایی پوست استفاده شود. همچنین ممکن است این روغن در بهبودی زخم پای ناشی از دیابت نوع ۲ مؤثر باشد.

اثرات مرطوب‌کنندگی

روغن زیتون یک مرطوب‌کننده طبیعی محبوب است که اغلب برای نرم کردن پوست و مو استفاده می‌شود؛ اما در مورد اثربخشی آن تحقیقات اندکی وجود دارد.

در مقالات آتی ندای تندرستی به چگونگی استفاده از روغن زیتون برای سلامت پوست به منظور بهره بردن از فواید آن و نیز خطرات احتمالی آن می‌پردازد.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=1959

منبع MedicalNewsToday
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.