مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

ملاتونین کاندید دارویی جدید برای کروناویروس

0

به گزارش ندای تندرستی مطالعه جدیدی نشان داده که ملاتونین می‌تواند یک درمان احتمالی برای مبتلایان به کروناویروس باشد.

دانشمندان تحقیقات جدیدی منتشر کرده‌اند که طی آن برخی مکانیسم‌های بیماری‌زایی مشترک بین کووید-۱۹ و سایر بیماری‌ها را مشخص کرده‌اند. آن‌ها از این اطلاعات برای شناسایی برخی داروهایی استفاده کردند که این داروها در سایر بیماری‌ها تجویز می‌شود و می‌توانند به‌عنوان درمانی برای کووید-۱۹ نیز به کار روند. این مطالعه یافته‌ای اولیه بوده که به‌تازگی در مجله PLOS Biology منتشر شده است.

داروهایی که می‌توانند برای کرونا نیز استفاده شوند

دست‌یابی به واکسن اثربخش در کاهش بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بسیار مهم است، بااین‌حال دانشمندان بر روی سایر اقدامات پزشکی مؤثر در کنترل این بیماری تحقیق می‌کنند.

با توجه به میزان بالای مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ یافتن درمانی که احتمال مرگ یک فرد مبتلا را کاهش دهد، پیشرفت بزرگی خواهد بود.

در فرایند تولید دارو علاوه بر شناسایی یک مولکول مؤثر به‌عنوان پایه و اساس دارو، باید آزمایشهای کامل انجام شود تا مشخص شود که آیا مصرف آن برای مردم در سراسر جهان بی‌خطر است یا خیر. به‌عبارت‌دیگر مانند تولید واکسن ایمن و مؤثر، تولید داروی جدید برای درمان کووید-۱۹ نیز زمان زیادی می‌برد.

یکی از راه‌حل‌های این مشکل، مراجعه به داروهایی است که قبلاً برای سایر بیماری‌ها تولید شده‌اند. حسن این داروها این است که آن‌ها قبلاً تحت آزمایش‌های کامل قرار گرفته‌اند و تأیید شده که عوارض جانبی آن‌ها کم یا دست‌کم قابل‌تحمل است. بنابراین می‌توان بدون اتلاف وقت، از آن‌ها برای نجات زندگی انسان‌ها در برابر کووید-۱۹ استفاده کرد.

مقایسه کووید-۱۹ با سایر بیماری‌ها

در مطالعه اخیر، دانشمندان با بررسی مکانیسمی که از طریق آن کووید-۱۹ سبب آسیب رساندن به بدن انسان می‌شود به این موضوع پرداختند. آن‌ها این مکانیسم‌ها را با مکانیسم چندین بیماری دیگر مقایسه کردند. به‌بیان‌دیگر آن‌ها به دنبال شباهت بین مکانیسم بیماری‌زایی کووید-۱۹ با سایر بیماری‌ها بودند. این بررسی‌ها به دانشمندان سرنخ می‌دهد که کدام داروها ممکن است در برابر کووید-۱۹ مؤثر باشند. اگر بیماریی باشد که مکانیسم عملکردی مشابه کووید-۱۹ را داشته باشد، ممکن است داروهای درمان‌کننده آن بیماری برای کووید- ۱۹ نیز مؤثر باشند.

در این مطالعه ۶۴ بیماری‌ با کووید-۱۹ مقایسه شدند. این بیماری‌ها به ۶ دسته تعلق داشتند: سرطان، بیماری‌های متابولیکی، خود ایمنی، عصبی، قلبی-عروقی و ریوی. آن‌ها توانستند میزان شباهت مکانیسم‌های عملکردی بیماری‌های فوق را با کووید-۱۹ تعیین کنند.

چرا ملاتونین نامزد درمان کروناویروس است؟

دانشمندان پس از تجزیه‌وتحلیل شباهت‌های مختلف بین بیماری‌های فوق و بیماری کووید-۱۹، ۳۴ دارو را شناسایی کردند که ممکن است در درمان کووید-۱۹ مؤثر باشد.

آن‌ها برای اطمینان بیشتر، داده‌های بیماران کلینیک کلیولند را بررسی کردند و متوجه شدند که از میان ۳۴ داروی فوق، ملاتونین برای درمان کووید-۱۹ پیشتاز است.

این گروه بیماران کلینیک فوق را بر اساس سن، جنس، نژاد، استعمال دخانیات و سایر بیماری‌های زمینه‌ای بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که در میان افرادی که برای کروناویروس آزمایش شده‌اند، کسانی که ملاتونین مصرف می‌کردند ۲۸ درصد کمتر از سایرین دچار عفونت می‌شوند. این درصد برای افراد آفریقایی-آمریکایی ۵۲ درصد بود.

ملاتونین هورمونی است که در بدن تولید می‌شود و چرخه خواب و بیداری را کنترل می‌کند. این ماده برای درمان کوتاه‌مدت بی‌خوابی تجویز می‌شود.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده است، اما آن‌ها تنها یافته‌های اولیه هستند. سایر داروهای مورد استفاده در بیماری‌های دیگر نظیر هیدروکسی کلروکین در ارزیابی‌های آزمایشگاهی نویدبخش بوده‌اند، اما مطالعات بالینی اثرات قابل‌توجهی را بر روی کووید-۱۹ نشان نمی‌دهند.

متخصصان متذکر می‌شوند: «توجه به این نکته بسیار مهم است که این یافته‌ها توصیه نمی‌کنند مردم بدون مشورت با پزشک خود ملاتونین مصرف کنند.»

محققین این مطالعه می‌افزایند که برای تأیید فواید ملاتونین برای بیماران کرونایی آزمایش‌های بالینی باید انجام شود، ولی دستیابی به این یافته فرصت مطالعات بیشتری را در این رابطه ایجاد کرده است.

متخصصان توصیه نمی‌کنند مردم بدون مشورت با پزشک خود ملاتونین مصرف کنند

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3313

منبع PLOS Biology Medical News Today
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.