مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

نوشتن با دست چگونه کودکان را باهوش‌تر می‌کند؟

0

به گزارش ندای تندرستی، طبق مطالعه جدید کودکان هنگامی‌که می‌نویسند، بیشتر می‌آموزند و به خاطر می‌سپارند. مغز کودکان هنگام نوشتن با دست فعال‌تر از زمانی است که با صفحه‌کلید کامپیوتر تایپ می‌کنند.

یکی از محققان مطالعه فوق معتقد است که باید دستورالعمل‌های آموزشی به صورتی تعیین شوند که اطمینان حاصل شود تا کودکان حداقل تمرینات نوشتاری با دست را انجام می‌دهند.

تا پیش‌ازاین نتایج حاصل از چندین مطالعه نشان داده بود که کودکان و بزرگ‌سالان هنگام نوشتن با دست بیشتر می‌آموزند و بهتر به خاطر می‌سپارند. اکنون این مطالعه جدید موضوع فوق را تأیید کرده و بیان می‌کند که انتخاب نوشتن با دست به‌جای استفاده از صفحه‌کلید، نتایج بهتری در یادگیری و به‌خاطر‌سپاری به همراه دارد.

محققان این مطالعه دو بار طی سال‌های ۲۰۱۷ و سال جاری (۲۰۲۰) در رابطه با این موضوع تحقیق کرده‌اند. این نخستین باری است که کودکان در چنین مطالعه‌ای شرکت می‌کنند.

در هر دو مطالعه فوق، از نوار مغزی برای ردیابی و ثبت فعالیت امواج مغزی استفاده شد. بر روی سر شرکت‌کنندگان کلاهی قرار داده شد که بیش از ۲۵۰ الکترود داشت. وقتی مغز فعال است تکانه‌های الکتریکی تولید می‌کند. حسگرهای موجود در الکترودها بسیار حساسند و فعالیت‌های الکتریکی رخ‌داده در مغز را جمع‌آوری می‌کنند.

نوار مغز در آزمون نوشتن با دست
تصویر نوعی نوار مغز با ۲۵۶ حسگر توزیع شده به طور مساوی را نشان می دهد که برای ثبت فعالیت مغزی شرکت کنندگان در طول تحقیق استفاده شده است.

نوشتن با دست به مغز فرد قلاب‌های بیشتری می‌دهد تا مغز خاطرات را به آن بیاویزد

آزمایش برای هر فرد ۴۵ دقیقه طول کشید و محققان ۵۰۰ نقطه اطلاعات در ثانیه به دست آوردند. نتایج نشان داد که مغز هم در بزرگ‌سالان جوان و هم در کودکان هنگام نوشتن با دست بسیار فعال‌تر از زمانی است که آن‌ها با کیبورد تایپ می‌کنند.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: « نوشتن با دست به مغز فرد به اصطلاح قلاب‌های بیشتری می‌دهد تا مغز وی خاطرات را به آن بیاویزد. استفاده از قلم و کاغذ فعالیت بیشتری را در قسمت‌های حسی-حرکتی مغز ایجاد می‌کند. با فشار دادن قلم روی کاغذ، دیدن حروفی که نوشته می‌شود و شنیدن صدایی که هنگام نوشتن ایجاد می‌شود، بسیاری از حس‌ها فعال می‌شوند. این تجارب حسی باعث ایجاد ارتباط بین قسمت‌های مختلف مغز شده و این اندام را برای یادگیری آماده می‌کند. بدین ترتیب با نوشتن، ما بهتر یاد می‌گیریم و بهتر به خاطر می‌سپاریم.»

این محققان معتقدند که مطالعات آن‌ها و دیگران در این حوزه، بر اهمیت نقاشی کشیدن و نوشتن با دست در سنین پایین، به‌ویژه در مدرسه تأکید دارد.

زندگی دیجیتالی امروزی باعث شده تایپ کردن، ضربه زدن و زمان گذاشتن برای جستجو بخش عظیمی از زندگی روزمره کودکان و نوجوانان را تشکیل دهد.

بررسی ۱۹ کشور اتحادیه اروپا نشان می‌دهند که کودکان و نوجوانان در برخی از این کشورها، بیشترین وقت را در اینترنت می‌گذرانند. برای آن‌ها تلفن هوشمند یک همراه همیشگی است و رایانه شخصی و تبلت همراه آنان است.

اکنون مدارس تأکید بیشتری بر یادگیری دیجیتالی دارند که این امر سبب افزایش وقت‌گذرانی کودکان و نوجوانان در مقابل صفحات نمایشگر می‌شود.

توصیه‌هایی در زمینه یادگیری نوشتن

محققان معتقدند یادگیری دیجیتالی جنبه‌های مثبت بسیاری دارد، اما نوشتن با دست اهمیت بسزایی دارد.

آن‌ها می‌گویند: «بر اساس توسعه تکنولوژی در چند سال اخیر، این خطر وجود دارد که طی یک یا چند نسل توانایی‌های نوشتن با دست از بین برود.» آن‌ها اضافه می‌کنند: «تحقیقات ما و دیگران نشان می‌دهد این نتیجه بسیار ناخوشایند، ناشی از افزایش فعالیت دیجیتالی است.»

آن‌ها معتقدند که باید دستورالعمل‌هایی تنظیم شود تا کودکان حداقل آموزش نوشتن با دست را کسب کنند.

محقق اصلی مطالعه فوق می‌گوید: «یادگیری نوشتن با دست روند کندتری دارد، اما برای کودکان مهم است که این مرحله خسته کننده را طی کنند. حرکات پیچیده دست و شکل دادن به حروف از چند جهت مفید است. اگر از صفحه کلید استفاده شود، برای هر حرف از همان حرکت استفاده خواهد شد؛ درحالی‌که نوشتن با دست مستلزم کنترل مهارت‌های حرکتی و حواس فرد است. مهم است که مغز را هر چه بیشتر در حالت یادگیری قرار داد.»

وی افزود: «مغز طی هزاران سال تکامل یافته است. این اندام، تکامل یافته تا بتواند اقدامی انجام دهد و رفتار مناسب را هدایت کند. برای اینکه مغز ما به بهترین شکل رشد کند، باید از آن برای بهترین کارها استفاده کنیم. ما باید یک زندگی درست داشته باشیم. تمام حواس خود را به‌کارگیریم، بیرون برویم، انواع آب‌وهوا را تجربه کنیم و با افراد دیگر ملاقات کنیم. اگر مغز خود را به چالش نکشیم، مغز نمی‌تواند به پتانسیل کامل خود برسد. کودکان نیز اگر از مهارت نوشتن با دست استفاده نکنند، این امر می‌تواند بر کارکرد کلی مدرسه تأثیر بگذارد.»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3124

منبع Frontiers in Psychology Neuroscience News
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.