مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

وابستگی به گوشی هوشمند می‌تواند با وسواس فکری شدید مرتبط باشد

1

به گزارش ندای تندرستی، مطالعه جدیدی بر روی جوانان پرتغالی نشان می‌دهد افرادی که هنگام دور بودن از گوشی هوشمند خود احساس وحشت دارند، بیشتر از سایر افراد در زندگی روزمره خود مضطربند و ممکن است وسواس فکری بیشتری داشته باشند.

مطالعه فوق به ‌تازگی در یکی از شماره‌های ژورنال «Computers in Human Behavior Reports» منتشر شده است. در این مطالعه نشان داده شده که چنین حالتی ممکن است با احساسات کلی عدم‌کفایت و حقارت در فرد مرتبط باشد.

این مطالعه بر اساس فعالیت‌های قبلی یکی از نویسندگان این تحقیق به نام آنا پائولا کوریا بوده است. وی پرسشنامه‌ای را برای ارزیابی اعتماد افراد به گوشی‌های هوشمند خود طراحی کرد و اصطلاح «نوموفوبیا» یا ترس از دوری از گوشی‌های هوشمند را مطرح نمود. لازم به ذکر است نوموفوبیا از نظر انجمن روان‌پزشکی آمریکا به‌عنوان یک تشخیص در نظر گرفته نمی‌شود.

برای این مطالعه محققان پرسشنامه فوق را به داوطلبان ارائه دادند و علائم روان‌شناختی نظیر اضطراب، وسواس فکری و احساس عدم‌کفایت را در ۴۹۵ فرد بزرگ‌سال ۱۸ تا ۲۴ ساله در پرتغال ارزیابی کردند. افراد فوق گزارش کردند که از تلفن‌هایشان بین ۴ تا ۷ ساعت در روز و در درجه اول برای برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

محققان دریافتند که هرچه شرکت‌کنندگان هر روز از تلفن‌های هوشمند خود بیشتر استفاده کنند، بدون تلفن خود احساس استرس بیشتری می‌کنند.

کمی بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در این مطالعه زن بودند. در این مطالعه ارتباطی بین جنسیت و احساس نامناسب هراس در شرایط نبود گوشی هوشمند پیدا نشد.

این مطالعه نشان داد جنسیت در این‌که افراد بدون گوشی هوشمند خود احساس دلهره و اضطراب کنند، هیچ تأثیری ندارد

همچنین محققان دریافتند که هرچه شرکت‌کنندگان در وسواس اجباری امتیاز بیشتری کسب کنند، ترس بیشتری از بی‌تلفن بودن دارند. برای ارزیابی وسواس فکری از شرکت‌کنندگان این سؤال پرسیده شد که چه اندازه آن‌ها کارهایی را که انجام می‌دهند، بررسی مجدد می‌کنند. سؤالات مشابه دیگری نیز از این افراد پرسیده شد.

البته میان استفاده درست از گوشی‌ هوشمند (مثلاً گپ ویدیویی با دوستان خود هنگامی‌که نمی‌توانید به طور حضوری باهم باشید یا استفاده از آن برای کار خود) و استفاده نادرست از آن تفاوت وجود دارد. چراکه با استفاده نادرست از گوشی هوشمند در زندگی فرد تداخل ایجاد می‌شود و به گفته محققان این امر احتمالاً باعث اضطراب می‌شود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که تنش دارند، ممکن است تلفن‌های خود را به‌عنوان یک ابزار کنترل فشار ببینند.

کوریا گفت: «امروزه گوشی‌های هوشمند فراتر از تلفن عمل می‌کنند.» وی ادامه داد: «مردم از آن برای سایر کارها از جمله شبکه‌های اجتماعی و وصل شدن به اینترنت استفاده می‌کنند؛ بنابراین دور شدن از گوشی یا شارژ کم آن به‌نوعی این اتصال را قطع کرده و برخی افراد را با احساس آشفتگی مواجه می‌کند.»

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2873

منبع Medical Xpress Human Behavior Reports
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
1 نظر
  1. nkh می‌گوید

    بسیار جالب بود، با تشکر از سایت آموزنده ندای تندرستی.

ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.