مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

ورزش صبحگاهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

0

به گزارش ندای تندرستی یک مطالعه جدید نشان داده که احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که ورزش صبحگاهی می‌کنند، کمتر از افرادی است که در اواخر روز ورزش می‌کنند.

پیش‌از‌این ندای تندرستی به سودمندی ورزش در افزایش طول عمر پرداخته است.  این مقاله به اهمیت زمان انجام ورزش اشاره دارد. طبق تحقیقی که در ژورنال بین‌المللی سرطان منتشر شده است، در افرادی که بین ساعات ۸ تا ۱۰ صبح ورزش می‌کنند، احتمال ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد. مطالعه فوق به تحقیقات آتی در ارتباط با نقش زمان ورزش در کاهش خطر سرطان کمک می‌کند.

سرطان، خواب، ورزش

پیش‌ازاین تحقیقات نشان داده بود که انجام ورزش می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف را در فرد کاهش دهد. این اطلاعات به دلیل تعداد بالای مبتلایان به سرطان‌ها و تعداد قابل‌توجهی که در اثر این بیماری از بین می‌رود، دارای اهمیت است. به‌عنوان‌مثال، در آمریکا دانشمندان تخمین می‌زنند که تا پایان سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و بیش از ۶۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری می‌میرند.

با توجه به تعداد زیاد مبتلایان به سرطان، حتی یک تغییر کوچک مانند تغییر در زمان ورزش فرد، می‌تواند سهم قابل‌توجهی در کاهش اثر سرطان در کل جمعیت داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، افزایش فعالیت بدنی و بهینه‌سازی زمان انجام این فعالیت‌ها ممکن است راهی برای کاهش شیوع سرطان باشد.

ساعت زیستی، ورزش و ارتباط آن با سرطان

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ساعت زیستی فرد با احتمال ابتلا به سرطان ارتباط دارد. عبارت ساعت زیستی یا ساعت شبانه‌روزی، به فرایندهای زیستی اشاره دارد که بر چرخه خواب‌وبیداری فرد اثر می‌گذارد.

اهمیت ساعت زیستی در سلامت افراد تا حدی است که آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، شب‌کاری را که ساعت شبانه‌روزی فرد را مختل می‌کند، به‌عنوان عامل احتمالی سرطان‌زا برای انسان در نظر گرفته است. به‌طور خاص محققان ارتباط شب‌کاری را با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانسته‌اند. شواهد مربوط به سرطان پروستات هنوز نامشخص است.

ورزش صبحگاهی

دانشمندان نشان داده‌اند که ورزش با ساعت زیستی فرد نیز رابطه دارد. طبق تحقیقات سال ۲۰۱۹، ورزش در طول روز می‌تواند به بهبودی ساعت زیستی فرد کمک کند و اثرات سوء اختلالات خواب را کاهش دهد.

با توجه به این‌که ورزش می‌تواند به‌طور بالقوه خطرات ناشی از سرطان را کاهش دهد و ساعت زیستی را بهبود بخشد، محققان این پژوهش جدید فرض کردند که زمان فعالیت بدنی ممکن است بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد.

ورزش صبحگاهی چگونه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند؟

محققان برای آزمایش فرضیه بالا از اطلاعات بیش از دو هزار فرد شرکت‌کننده در آزمایش، یعنی حدود ۱۳۰۰ فرد مبتلا به سرطان و حدود ۱۵۰۰ فرد به‌عنوان کنترل استفاده کردند. گروه کنترل از نظر سن و جنس مشابه شرکت‌کنندگان مبتلا به سرطان بودند.

آن‌ها به‌طور ویژه نزدیک به ۸۰۰ زن مبتلا به سرطان سینه و حدود ۵۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات را بررسی کردند و اطلاعات زمان ورزش آنان را به دست آوردند. در این تحقیق گروه کنترل نیز به سؤالات موجود درباره فعالیت بدنی و زمان آن پاسخ دادند.

محققان دریافتند که فعالیت بدنی بین ساعت ۸ تا ۱۰ صبح دارای بیشترین تأثیر در کاهش سرطان سینه و پروستات است.

محققان پیشنهاد می‌کنند اثر مفید ورزش صبحگاهی در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ممکن است با میزان استروژن ارتباط داشته باشد. سطح بالای استروژن با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد و ورزش می‌تواند سطح استروژن را کاهش دهد. به‌علاوه تولید استروژن در حدود ساعت ۷ صبح بیشتر است.

عامل دیگر ممکن است میزان ملاتونین باشد. محققان نشان دادند که ملاتونین ممکن است از ابتلا به سرطان پیشگیری کند. اگر ورزش صبحگاهی انجام شود تأخیری در تولید ملاتونین رخ نمی‌دهد، ولی ورزش در اواخر روز یا در شب ممکن است سبب تأخیر در تولید ملاتونین شود.

همان‌گونه که محققان متذکر شدند، این تحقیق دارای محدودیت‌هایی است. مواردی شامل ثبت نکردن اطلاعات برای همه شرکت‌کنندگان و در نظر نگرفتن برخی متغیرهای بخشش کننده مانند رژیم غذایی و الگوی خواب از دیگر مشکلات این مطالعه می‌باشند.

جمع‌بندی

این مطالعه ارزش بررسی ارتباط بین زمان ورزش و خطر ابتلا به سرطان را روشن می‌کند. یافته‌های حاصل از آن نشان می‌دهد که ورزش صبحگاهی احتمال بروز سرطان را به میزان کمی کاهش می‌دهد، اما تأثیر اندک عامل زمان ورزش به معنای بی‌اهمیت بودن آن نیست. چراکه سرطان بیماری گسترده‌ای است و هر اثری حتی اندک وقتی در یک جمعیت زیادی اثرگذار باشد می‌تواند مهم تلقی شود.

یکی از نویسندگان مقاله فوق می‌گوید: «این نتایج در صورت تأیید می‌تواند توصیه‌های فعلی فعالیت بدنی را برای پیشگیری از سرطان بهبود بخشد. آنچه واضح هست این است که هر کس می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به‌سادگی با داشتن فعالیت بدنی دست‌کم ۱۵۰ دقیقه در هفته کاهش دهد.»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3237

منبع International Journal of Cancer Medical News Today
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.