مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

ویتامین C میوه‌ یا قرص‌های مکمل؛ کدام شما را سرزنده‌تر می‌کند؟

0

به گزارش ندای تندرستی، مطالعه‌ای از دانشگاه اتاگو نشان داده است که بزرگ‌سالانی که در رژیم غذایی آن‌ها ویتامین C کمتری وجود دارد، می‌توانند با خوردن دو عدد کیوی در روز به مدت دو هفته، احساس سرزندگی را در خود بهبود بخشند.

این مطالعه بر مزایای مصرف ویتامین C از طریق مصرف میوه‌هایی مانند کیوی تأکید می‌کند.

محققان گروهی از شرکت‌کنندگان در آزمایش را که ویتامین C موردنیاز خود را از طریق میوه دریافت کرده بودند با شرکت‌کنندگانی که این ویتامین را از طریق قرص مکمل دریافت نموده بودند، مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند که اثرات بیشتر سرزندگی در گروهی شاخص‌تر بود که ویتامین C را از طریق میوه دریافت کرده بودند.

پژوهشگران برای آزمایش اینکه افزایش ویتامین C از طریق کدام‌یک از روش‌های مصرف آن، یعنی مصرف میوه یا قرص مکمل، می‌تواند احساس سرزندگی یا اشتیاق به زندگی را بهبود بخشد از دارونما استفاده کردند. دارونما مواد مصرفی به شکل دارو هستند که بی‌اثرند و مصرف‌کنندگان از بی‌اثر بودن آن‌ها نیز بی‌اطلاع هستند.

در این آزمایش از ۱۶۷ شرکت‌کننده ۱۸ تا ۳۵ ساله که سطح ویتامین C بدن آن‌ها کم بود استفاده شد. محققان آن‌ها را به‌طور تصادفی به سه گروه تقسیم کردند. یک گروه کیوی، یک گروه قرص ویتامین C معادل ۲۵۰ میلی‌گرم و گروه دیگر قرص دارونما مصرف کردند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد هر روز به مدت ۴ هفته، ۲ عدد از نوعی کیوی که دارای ویتامین C فوق‌العاده زیاد است، بخورند یا قرص ویتامین C خود را مصرف کنند.

نتایج نشان داد که سطح ویتامین C در هر دو گروه مصرف‌کننده کیوی و مصرف‌کنندگان مکمل ویتامین C طی دو هفته افزایش یافت و به حد طبیعی رسید. در مصرف‌کنندگان دارونما اثری مشاهده نشد.

یافته‌ کلیدی در آزمایش فوق این بود که در مصرف‌کنندگان کیوی نشاط و شادابی بیشتری گزارش شد.

محقق ارشد این مطالعه گفت: «میوه کامل طیف وسیعی از فواید را برای شرکت‌کنندگان در این آزمایش داشت؛ ما شاهد کاهش احساس خستگی، بهبود وضعیت خلق‌وخو و احساس خوب در بین تعداد بیشتری از افراد نسبت به گروه مصرف‌کننده مکمل بودیم. هرچند قرص ویتامین C نیز در افرادی که سطح پایینی از این ویتامین را داشتند، (تا حدودی) باعث کاهش خستگی و بهبود احساس خوب در افراد شد.» این محقق افزود: «جالب است بدانید که مزایای مصرف کیوی تنها طی ۲ هفته ظاهر شد.»

مزایای استفاده از میوه‌ به‌عنوان منبع ویتامین C

ویتامین C عملکردهای زیادی در بدن و مغز دارد و تولید هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی را افزایش می‌دهد. این‌ مواد شامل آدرنالین، سروتونین و اکسی‌توسین هستند که سطح استرس را کنترل، خلق‌وخو را تنظیم و حس خوب را تقویت می‌کنند.

محققان پژوهش فوق می‌گویند: «درحالی‌که تاکنون ارتباط بین ویتامین C و بهبود عملکرد بدن کاملاً مشخص شده و مستند است، این مطالعه نقش ویتامین C را در عملکرد ذهنی نشان می‌دهد. همچنین مطالعه فوق بیانگر این است که دریافت ویتامین C از طریق مصرف میوه کامل، باعث افزایش عملکرد ذهن می‌شود.»

آن‌ها می‌افزایند: «افراد می‌توانند با افزایش سطح ویتامین C از طریق میوه‌جات کاملی مانند کیوی، مواد فعال دیگری را نیز به دست آورد که برای عملکرد بدن مغز و سودمند هستند. به‌عنوان‌مثال کیوی دارای بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به سلامت بدن کمک می‌کند. همچنین این میوه سرشار از فیبر غذایی است که برای عملکرد روده مفید است. تاکنون مشخص‌شده که ارتباط مهمی بین روده و تنظیم خلق‌وخو وجود دارد. این امر می‌تواند دلیل این باشد که چرا کیوی برای وضعیت خلق‌وخو مفیدتر از قرص‌های ویتامین C است.»

این مطالعه به‌تازگی در Journal Nutrients منتشر شده است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3184

منبع MDPI
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.