مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

ویتامین C می‌تواند به حفظ توده عضلانی در افراد بالای ۵۰ سال کمک کند

0

به گزارش ندای تندرستی تحقیقات جدید نشان می‌دهد افراد مسنی که مقادیر فراوانی ویتامین C مصرف می‌کنند، بهترین توده عضلانی را دارند. ویتامین C معمولاً در مرکبات، انواع توت‌ها و سبزیجات وجود دارد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه (East Anglia (UEA انجام و به‌تازگی منتشر شده است، از آنجایی اهمیت دارد که با افزایش سن توده عضلانی بدن افراد تحلیل می‌رود، نا جایی که منجر به وضعیتی به نام «سارکوپنی» می‌شود. در این حالت فرد با از دست دادن توده عضلانی و کاهش عملکرد ماهیچه‌ها، دچار ضعف شده و کیفیت زندگی او کاهش می‌یابد.

محقق مسئول مطالعه فوق می‌گوید: «با افزایش سن، افراد توده و قدرت عضلانی خود را از دست می‌دهند.» وی می‌افزاید: «افراد بالای ۵۰ سال هرساله بیش از یک درصد از حجم عضلانی خود را از دست می‌دهند و تصور می‌شود که این امر زندگی بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

او ادامه داد: «این یک مشکل بزرگ است، زیرا می‌تواند منجر به ضعف و سایر پیامدهای ضعیف کننده نظیر سارکوپنی، ناتوانی جسمی، دیابت نوع ۲، کاهش کیفیت زندگی و مرگ شود.» وی گفت: «ما می‌دانیم که مصرف ویتامین C با توده عضلانی مرتبط است. این ویتامین از سلول‌ها و بافت‌های بدن در برابر مضرات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند سبب تخریب عضلات شده و بنابراین تحلیل عضلانی وابسته به سن را تسریع می‌بخشند. اما تاکنون مطالعات کمی درباره اهمیت مصرف ویتامین C برای افراد مسن انجام شده است. ما می‌خواستیم دریابیم که آیا افرادی که ویتامین C بیشتری مصرف می‌کنند، از توده عضلانی بیشتری از سایرین برخوردارند.»

محققان چگونه به نقش ویتامین C در حفظ توده عضلانی پی بردند؟

گروه تحقیقاتی فوق اطلاعات بیش از ۱۳ هزار فرد بین ۴۲ تا ۸۲ سال را در شهر نورفولک بررسی کردند. محققان توده عضلانی افراد فوق و نیز ویتامین C دریافتی آن‌ها را از روی یادداشت‌های رژیم غذایی یک‌هفته‌ای آن‌ها محاسبه نمودند. همچنین محققان مقدار ویتامین C را در خون افراد فوق بررسی کردند.

یکی دیگر از پژوهشگران این تحقیق گفت: «ما تعداد زیادی از ساکنان مسن نورفولک را تحت مطالعه قرار دادیم و دریافتیم افرادی که بیشترین مقدار ویتامین C را در رژیم غذایی یا در خون خود داشتند، در مقایسه با کسانی که کمترین مقدار این ویتامین را داشتند، دارای توده عضلانی بیشتری بودند.»

وی ادامه داد: «ما از یافته‌هایمان بسیار هیجان‌زده هستیم، زیرا نتایج نشان می‌دهند ویتامین C برای سلامت ماهیچه‌ها در زنان و مردان مسن مهم است و ممکن است برای جلوگیری از تحلیل عضلانی وابسته به سن نیز مفید باشد.» وی اظهار داشت: «این یافته قابل‌توجه است، زیرا ویتامین C به‌راحتی در میوه‌ها، سبزیجات یا مکمل‌ها در دسترس است؛ بنابراین افزایش مصرف این ویتامین نسبتاً ساده است.» این محقق ادامه داد: «طبق اطلاعات موجود ما متوجه شدیم که نزدیک به ۶۰ درصد از مردان و ۵۰ درصد از زنان شرکت‌کننده در آزمایش به‌اندازه کافی ویتامین C مصرف نمی‌کنند.» ما در مورد افرادی که نیاز به مقدار بالای ویتامین C دارند صحبت نمی‌کنیم. خوردن روزانه تنها یکی از مرکبات مانند پرتقال و داشتن یک ظرف سبزیجات کنار هر وعده غذایی برای بیشتر افراد کافی است.»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2847

منبع UEA
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.