مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

چگونه از روغن زیتون برای سلامت پوست استفاده کنیم

0

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که به پوستتان اهمیت می‌دهید، حتماً از روغن زیتون برای سلامت پوست و صورت خود استفاده کنید. ممکن است این روغن یکی از اجزای پخت‌وپز باشد، اما در تحقیقات مختلف اثر مثبت آن بر سلامت پوست نشان داده شده است.

در میان فواید مختلف استفاده از روغن زیتون برای سلامت پوست، می‌توان به پیشگیری این ماده از پیری زودرس و آسیب آفتاب اشاره نمود. به‌علاوه روغن زیتون حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند با آسیب رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. این روغن طبیعی ضمن دارا بودن محتوای ویتامینی، خاصیت ضدمیکروبی نیز دارد.

روغن زیتون در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی، از جمله محلول شستشوی صورت، شستشوی بدن، صابون و لوسیون‌ها موجود است. راه‌های دیگر استفاده از روغن زیتون روی پوست به‌منظور گرفتن بهترین نتیجه و بهره بردن از مزایای بالقوه آن عبارت‌اند از:

مرطوب‌کننده پس از آفتاب گرفتن

برخی از افراد از روغن زیتون به‌عنوان لوسیون مرطوب‌کننده استفاده می‌کنند و آن را به‌طور مستقیم روی پوست مالیده و اضافه آن را پاک می‌کنند. همچنین می‌توان برای جلوگیری از احساس چرب بودن، روغن را روی پوست مرطوب به کار برد. بر اساس مطالعه اثرات آنتی‌اکسیدانی روغن زیتون روی موش‌ها، ممکن است استفاده از این روغن پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب بسیار مفید باشد.

لایه‌بردار

برای لایه‌برداری پوست صورت و بدن و درمان مناطقی از پوست که خشک یا پوسته‌پوسته‌شده هستند، می‌توان روغن زیتون و نمک دریا را برای تهیه یک اسکراب مخلوط کرد. لازم است تا از نمک با دانه‌های ریز بر روی صورت و سایر نواحی حساس استفاده کرد و برای سایر قسمت‌های بدن از دانه‌های درشت‌تر استفاده کرد.

پاک‌کننده آرایش چشم

روغن زیتون هرگونه مواد مقاوم در برابر آب را در آرایش چشم تجزیه می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند تا راحت‌تر از بین بروند. برای از بین بردن آرایش چشم، کافی است چند قطره روغن زیتون روی یک گلوله پنبه ریخته و اطراف چشم را به‌آرامی پاک کرد.

ماسک صورت

افرادی که پوست خشک دارند ممکن است از ماسک صورت روغن زیتون برای سلامت پوست خود بهره برند. مخلوط روغن زیتون که با ترکیباتی مانند سفیده تخم‌مرغ، عسل یا جو دوسر می‌تواند صورت را نرم و آب‌رسانی کند.

درمان چین‌وچروک

روغن زیتون به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان ممکن است پیری پوست و چین‌وچروک را کاهش دهد. روغن را می‌توان در شب یا پس از قرارگیری در معرض آفتاب به اطراف ناحیه چشم مالید.

از بین بردن جای زخم

ویتامین‌ها و سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌توانند با کمک به بازسازی سلول‌های پوستی جای زخم‌ها را محو کنند. روش کار ساده است، برای این کار باید روغن رقیق نشده را روی جای زخم ماساژ داد یا آن را برای درمان مناطقی از پوست که به دلیل جای زخم تیره شده است با آب لیمو مخلوط کرد. همچنین روغن زیتون ممکن است برای جلوگیری یا درمان کشیدگی پوست استفاده شود، اگرچه مطالعات در مورد اثربخشی آن نتایج متفاوتی داشته است.

خطرات

هرچند که برخی از مطالعات نشان می‌دهد که روغن زیتون برای سلامت پوست فوایدی دارد، مطالعات دیگر مبنی بر آن هستند که روغن زیتون برای هر فرد بهترین گزینه نیست. خطرات بالقوه استفاده از روغن زیتون روی صورت شامل موارد زیر هستند:

آسیب‌دیدگی پوست

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ گزارش کرد که استفاده از روغن زیتون را برای خشکی پوست در بزرگ‌سالان و نوزادان نباید به همه افراد توصیه کرد. محققان اظهار می‌کنند که این کار ممکن است در برخی از افراد سبب قرمزی و آسیب به لایه بیرونی پوست شود. برای استفاده از روغن زیتون می‌توان مطابق روشی که در انتهای این مقاله آمده است، اثر حساسیت‌زایی روغن زیتون را روی پوست آزمایش کرد.

اگزمای کودکان

بر اساس تحقیقاتی در سال ۲۰۱۶، روغن زیتون ممکن است در ایجاد اگزمای کودکی به‌ویژه در کودکانی که سابقه خانوادگی از این بیماری را دارند نقش داشته باشد.

مسدود شدن منافذ

روغن زیتون روغن سنگینی است که در صورت استفاده بیش‌ازحد می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باکتری‌ها را به دام بیندازد. افراد باید از آن کم مصرف استفاده کنند و اضافی روغن را فوراً با دستمال نرم یا گلوله پنبه‌ای پاک کنند.

استفاده از روغن کم کیفیت

برای بهره‌بردن از فواید روغن زیتون برای سلامت پوست، استفاده از روغن باکیفیت بسیار مهم است. روغن‌های کم کیفیت، ممکن است حاوی مواد افزودنی یا مواد شیمیایی باشند که می‌توانند پوست را تحریک و یا به آن آسیب برسانند. افراد باید سعی کنند روغن زیتون معتبر و استاندارد خریداری کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که ۷۳ درصد از پنج برند پرفروش روغن زیتون فوق بکر وارداتی در ایالات‌متحده، استانداردهای لازم برای روغن زیتون را رعایت نمی‌کنند.

در نهایت، حتماً روغن زیتون خالص یا روغن زیتون بکر را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

روغن زیتون برای سلامت پوست فواید بسیاری دارد. بااین‌حال، هنوز تحقیقات در مورد این فواید محدود است. شواهد حاکی از آن است که روغن زیتون ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند، بنابراین افراد دارای پوست حساس باید به میزان کم از آن استفاده کنند و ابتدا آن را روی یک قسمت کوچک پوست آزمایش کنند. برای این کار باید چند قطره روغن روی بازو مالیده و واکنش آن مشاهده شود. اگر طی ۴۸ ساعت عارضه‌ای ظاهر نشوند، احتمالاً استفاده از آن بی‌خطر است. البته باید به یاد داشته باشید که فقط از روغن زیتون باکیفیت و دارای گواهی استفاده شود.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=1963

منبع MedicalNewsToday
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.