مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

کاهش وزن در هر سنی حتی در دوران پیری مهم و امکان‌پذیر است

0

به گزارش ندای تندرستی برخلاف آنچه بسیاری معتقدند، مطالعات نشان می‌دهد که کاهش وزن برای افراد مسن و در دوران پیری کار دشواری نیست.

درحالی‌که مردم اغلب تصور می‌کنند کاهش وزن با افزایش سن دشوارتر می‌شود، مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که چنین نیست. این تحقیق برای افراد مسن امیدوارکننده است و نشان می‌دهد که آن‌ها در دوران پیری می‌توانند با کنترل وزن از مزایای سلامت آن  بهره‌مند شوند.

در مطالعه فوق که در بیمارستانی در انگلستان و روی افراد جوان و همچنین افراد بالاتر از ۶۰ سال انجام گرفت مشخص شد که کاهش وزن تحت تأثیر سن قرار نمی‌گیرد.

مسئول پروژه علمی فوق می‌گوید: «کاهش وزن در هر سنی مهم است. با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی بیشتر می‌شود. چنین اثراتی در نتیجه فرآیند پیری هستند؛ بنابراین می‌توان گفت که کاهش وزن با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.»

محققان نتیجه مطالعه فوق را در ژورنال Clinical Endocrinology چاپ کردند.

آن‌ها در مقاله خود نوشتند که کاهش وزن ممکن است به افراد مسن کمک کند تا بیش از ۵۰ بیماری مرتبط با سن از جمله دیابت، آرتروز و اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی را در دوران پیری رفع کنند. در افراد مسن، چاقی با ناخوشی و مرگ‌ومیر همراه است.

با افزایش سن سالم بمانید

محققان این مطالعه می‌گویند: «دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است مردم کاهش وزن افراد مسن را امری ناچیز می‌دانند. این دلایل شامل دیدگاه سن‌گرایانه است. همچنین در این دیدگاه، باورهای غلطی در مورد توانایی افراد مسن در کاهش وزن از طریق اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی (ورزش) وجود دارد.»

مطالعه فوق نشان می‌دهد که برنامه‌های کاهش وزنی که به‌ویژه توسط متخصصان و در مراکز درمانی اجرا می‌شوند، ارزشمند هستند.

محققان اذعان می‌کنند: « ممکن است افراد مسن احساس کنند خدمات چاقی که در مراکز درمانی ارائه می‌شوند، برای آنها مناسب نیستند.» با‌این وجود آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که ارائه‌دهندگان خدمات و سیاست‌گذاران درمانی باید اهمیت کاهش وزن را در افراد مسن چاق به‌منظور حفظ سلامت و رفاه و نیز تسهیل روند پیری سالم درک کنند.

محققان فوق ادامه می‌دهند: «سن به‌خودی‌خود، نباید [به‌عنوان مانعی] در تصمیم گیری‌های بالینی در مورد اجرای مدیریت شیوه زندگی در افراد مسن نقش داشته باشد.»

در زمینه کاهش وزن شما می‌توانید مقاله‌ای از سایت ندای تندرستی را با عنوان «۱۰ راه برای کاهش وزن بدون رژیم غذایی خاص» مطالعه فرمایید.

هیچ‌وقت دیر نیست

با توجه به مزیت مدیریت و کنترل وزن در هر سنی برای افراد چاق و به‌ویژه افرادی که قبلاً مشکلات بهداشتی مرتبط با سن‌و‌سال تجربه کرده‌اند؛ محققان این‌چنین نتیجه‌گیری می‌کنند: «سن نباید مانع مدیریت شیوه زندگی در چاقی باشد. به‌جای ایجاد موانعی برای دسترسی افراد مسن به برنامه‌های کاهش وزن، باید به‌طور فعالانه این روند را تسهیل کنیم. در غیر‌این‌صورت ممکن است با دیدگاه سن‌گرایانه و نادیده گرفتن مدیریت وزن، در مورد افراد مسن ریسک بیشتری صورت گیرد.»

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3398

منبع MedicalNewsToday Clinical Endocrinology
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.