مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

کم‌خوابی شما را چاق می‌کند

0

طبق مطالعه‌ای جدید در انگلستان، بزرگ‌سالانی که کم‌خواب و دارای الگوهای خواب نامناسب هستند احتمال بیشتری برای ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی دارند و سلامت متابولیکی آن‌ها ضعیف‌تر است.

به گزارش ندای تندرستی، یافته‌ها در این مطالعه نشان داد دور کمر افرادی کم‌خواب هستند و به‌طور متوسط حدود ۶ ساعت خواب شبانه داشتند، ۳ سانتی‌متر بیش از افرادی بود که ۹ ساعت خواب شبانه داشتند. همچنین افراد کم‌خواب سنگین‌تر نیز بودند.

این نتایج تقویت‌کننده شواهدی است که نشان می‌دهد خواب ناکافی می‌تواند در ایجاد بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نقش داشته باشد. دیابت چالش اصلی سلامت در بسیاری از کشورها محسوب می‌شود.

در این مطالعه نه‌تنها ارتباط بین مدت خواب، رژیم غذایی و وزن بررسی شد، بلکه سایر شاخص‌های کلی سلامت متابولیک مانند فشارخون، کلسترول خون، قند خون و عملکرد تیروئید در نظر گرفته شدند.

در مطالعه فوق بیش از ۱۶۰۰ بزرگ‌سال، مدت خواب و میزان مصرف غذا خود را ثبت کردند. علاوه بر این از شرکت‌کنندگان نمونه خون گرفته شد و وزن، دور کمر و فشارخون آن‌ها ثبت شد.

محققان ارتباط بین مدت خواب افراد و این پارامترهای بیولوژیکی را بررسی کردند. این گروه تحقیقاتی که در موسسه پزشکی قلب و عروق و متابولیک و دانشکده علوم غذایی و تغذیه لیدز فعالیت می‌کنند،‌ یافته‌های خود را در مجله PLOS ONE گزارش دادند.

چاقی دو برابر شده است

یکی از محققان لیدز، می‌گوید: «تعداد افراد مبتلا به چاقی در سراسر جهان از سال ۱۹۸۰ بیش از دو برابر شده است. چاقی سبب بروز بسیاری از بیماری‌های بسیاری می‌شود. دیابت نوع ۲ مهم‌ترین نوع این بیماری‌هاست. درک چرایی چاق شدن مردم اهمیت زیادی در بهداشت عمومی دارد.»

خواب کمتر با کاهش سطح کلسترول HDL در خون شرکت‌کنندگان نیز ارتباط داشت. این عامل یکی دیگر از عوامل خونی است که کمبود آن می‌تواند باعث مشکلات سلامت شود. کلسترول HDL کلسترول خوب است که به حذف چربی بد از گردش خون کمک می‌کند. در نتیجه سطح کلسترول HDL بالا، فرد را در برابر بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی محافظت می‌کند.

جالب‌توجه است که در این مطالعه ارتباطی بین خواب کوتاه و رژیم غذایی ناسالم‌تر پیدا نشد. این مسئله سبب شگفتی شد؛ چراکه سایر مطالعات نشان می‌دهد که خواب کم می‌تواند منجر به انتخاب غذای نامناسب شود.

این تحقیق نمایی از ارتباط بین مدت خواب و معیارهای سلامت متابولیک را نشان می‌دهد. تحقیق فوق برای ارزیابی تأثیر کم‌خوابی مزمن در طول زمان و اینکه آیا این رفتار منجر به بیماری می‌شود طراحی نشده است.

اهمیت داشتن خواب کافی

مسئول اصلی این پروژه گفت: «ازآنجاکه دریافتیم بزرگ‌سالانی که خواب کمتر از همسالانشان را گزارش کردند احتمال بیشتری برای اضافه‌وزن و چاقی دارند، یافته‌های ما اهمیت خواب کافی را مشخص می‌کند. میزان خواب کافی بین افراد با هم متفاوت است؛ اما در حال حاضر میزان پذیرفته‌شده ۷ تا ۹ ساعت خواب برای اکثر بزرگ‌سالان است.»

 

شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر در ارتباط با اختلالات بی‌خوابی، شماره ۷ مجله ندای تندرستی را از همین سایت دریافت نمایید.

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3986

منبع PLOS ONE ScienceDaily
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.