ارتباط سلامت دهان و دندان بر شدت کووید-۱۹ در بیماران قلبی

دکتر مهدیه زکی‌خان

سلامت ضعیف دهان و دندان می‌تواند یک عامل خطر دیگر و البته قابل اصلاح برای بیماران قلبی در معرض خطر بالا برای ابتلا به کووید-۱۹ باشد.

به گزارش ندای تندرستی همبستگی بین سلامت دهان ضعیف و شدت کووید-۱۹ و نیز ارتباط بین سلامت دهان و دندان و تأخیر در بهبودی نشان می‌دهد که لازم است سلامت دهان و دندان به‌عنوان عامل خطر دیگری برای ابتلا به کووید-۱۹ در بیماران قلبی در نظر گرفته شود. این یافته بر اساس بخشی از یک مطالعه جدید است که روی بیماران قلبی مصری انجام شده و به‌زودی در یک گردهمایی علمی ارائه می‌شود.

حفره دهان مخزن بالقوه‌ای برای عوامل بیماری‌زای تنفسی است. آزمایش‌های پیشین ارتباط بهداشت نامناسب دهان را با افزایش التهاب و بیماری‌های قلبی-عروقی را نشان داده است. بنا به گفته پژوهشگران، شدت کووید-۱۹ نیز با یک پاسخ التهابی ارتباط دارد.

محققان فرض کردند که افزایش شدت کووید-۱۹ به‌ویژه در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی ممکن است با وضعیت بد دهان و دندان مرتبط باشد. به گفته محققان، این مطالعه وضعیت سلامت دهان و دندان، شدت علائم کووید-۱۹، میزان پروتئین التهابی سی (CRP) و مدت‌زمان بهبودی را ارزیابی کرد.

به گفته یک پزشک متخصص قلب که نویسنده اصلی مقاله مربوط به این مطالعه است، بافت‌های دهانی می‌توانند به‌عنوان مخزنی برای کروناویروس عمل کنند و بار ویروسی زیادی را در حفره دهان ایجاد می‌کنند. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که بهداشت دهان و دندان به‌ویژه در دوران شیوع عفونت کووید-۱۹ حفظ شود و اقدامات بهداشت دهان بهتر شود. به گفته این متخصص اقدامات ساده‌ای مانند رعایت بهداشت دهان و دندان، آموزش رسانه‌ها برای افزایش آگاهی در این مورد، ویزیت منظم دندانپزشکی؛ به‌ویژه در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و استفاده از دهان‌شویه‌های ضد میکروبی می‌تواند در پیشگیری یا کاهش شدت بیماری کووید-۱۹ کمک کند.

این مطالعه شامل ۸۶ بیمار قلبی بود که ابتلای آن‌ها به کووید-۱۹ با آزمایش پی،سی،آر (PCR) تأیید شده بود. محققان دانشگاه قاهره با استفاده از پرسشنامه‌ای سلامت دهان و دندان و شدت کووید-۱۹ این افراد را ارزیابی کردند. برای تعیین تأثیر بهداشت دهان و دندان بر کووید-۱۹ از نمره بهداشت دهان استفاده شد. اطلاعات مربوط به میزان پروتئین التهابی سی (برای تعیین وجود التهاب در بدن) و آزمایش‌های پی.سی.آر کووید-۱۹ از طریق پرسشنامه جمع‌آوری و از طریق سوابق پزشکی تأیید شد.

به گفته پژوهشگران، بین سلامت دهان و دندان و شدت کووید-۱۹ رابطه معکوس قابل‌توجهی یافت شد. همچنین بین سلامت دهان و دندان با دوره نقاهت و مقادیر پروتئین التهابی سی نیز ارتباط معکوسی مشاهده شد. به عبارت دیگر سلامت ضعیف دهان و دندان با افزایش مقادیر پروتئین التهابی سی و تأخیر در بهبود از کرونا، به‌ویژه در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط داشت.

بنا به گفت متخصصان: «سلامت دهان و دندان باید بخشی از گرفتن شرح‌حال و معاینه معمول در بیماران قلبی باشد.» وی افزود: «اقدامات سبک زندگی در مورد رعایت بهداشت دهان و دندان با ویزیت منظم دندانپزشکی باید به همه بیماران قلبی آموزش داده شود.» به گفته متخصصان باید فضای بیشتری در تحقیقات برای این نوع عوامل خطر اختصاص داده شود چراکه به‌راحتی می‌توان آن‌ها را اصلاح کرد.

این مقاله در British Dental Journal به چاپ رسیده است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4173

بهداشت دهان و دندانبیماری‌های قلبی عروقیدهان و دندانکروناکروناویروسکووید-۱۹
نظرات (0)
افزودن نظر