مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

غربالگری سرطان پستان باید از ۴۰ سالگی آغاز شود

0

گروهی از متخصصان بر اساس دستورالعملی جدید توصیه می‌کنند که زنان از سن ۴۰ سالگی برای سرطان پستان غربالگری شوند.

گروهی از متخصصان آمریکایی توصیه کرده‌اند که زنان باید ماموگرافی را در سن ۴۰ سالگی برای غربالگری سرطان سینه شروع کنند و سپس این کار را یک سال در میان انجام دهند. پیش‌ازاین، همین مجموعه توصیه کرده بود که غربالگری منظم سرطان پستان باید از ۵۰ سالگی شروع شود.

این دستورالعمل جدید ماه می سال جاری (۲۰۲۳) در پیش‌نویس بیانیه‌ای توصیه‌ای ارائه شده است که کارگروه خدمات پیشگیرانه آمریکا (USPSTF) صادر کرده است. این کارگروه از سوی وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا حمایت می‌شود، اما به‌طور مستقل عمل می‌کند و با کارشناسان داوطلب متخصص در مراقبت‌های اولیه و پیشگیری تشکیل می‌شود.

در دستورالعمل پیشین که در سال ۲۰۱۶ صادر شده بود. این کارگروه غربالگری دوسالانه سرطان سینه را برای زنان ۵۰ تا ۷۴ ساله توصیه کرده بود. شروع غربالگری در سنین پایین‌تر، بین ۴۰ تا ۴۹ سالگی، تصمیمی فردی در نظر گرفته شده بود.

دکتر کارول مانژیونه رئیس سابق این کارگروه در پیش‌نویس این بیانیه ذکر کرد: «دانش جدید و جامع‌تر در مورد سرطان پستان در افراد کمتر از ۵۰ سال ما را قادر ساخته است تا توصیه‌های پیشین خود را بسط دهیم و همه زنان را تشویق کنیم که از ۴۰ سالگی یک سال در میان غربالگری شوند.» رویترز گزارش داد که دستورالعمل به‌روز شده بازتابی از پیشرفت در ماموگرافی دیجیتال و درمان سرطان پستان است که سبب شده تا مزایای انجام ماموگرافی در سنین پایین‌تر افزایش یابد.

مانژیونه گفت: «این توصیه جدید به نجات زندگی و جلوگیری از مرگ زنان بیشتری از سرطان پستان کمک خواهد کرد.»

طبق بیانیه کارگروه فوق درصورتی‌که تمامی افراد واجد شرایط، غربالگری توصیه‌شده را انجام دهند، میزان مرگ‌ومیر سرطان پستان در آمریکا می‌تواند ۱۹ درصد کاهش یابد.

در بیانیه آمده است که این دستورالعمل کلی برای زنانی اعمال می‌شود که در معرض متوسط خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. این دستورالعمل برای افرادی که در معرض خطر بالای این بیماری قرار دارند، مانند کسانی که در گذشته سابقه سرطان پستان داشته‌اند، افرادی که دارای نشانگرهای ژنتیکی خاصی هستند یا کسانی که سابقه پرتودرمانی با دوز بالا را در سنین پایین به قفسه سینه دارند، اعمال نمی‌شود. این افراد باید در مورد زمان شروع ماموگرافی با پزشک مشورت کنند.

این کارگروه امیدوار است در آینده توصیه‌هایی را مخصوص گروه‌های نژادی خاص که با خطر مرگ زودهنگام متفاوتی در اثر سرطان پستان مواجه هستند و نیز برای افرادی که بافت سینه متراکم دارند و تشخیص سرطان آن‌ها در ماموگرافی دشوار است، صادر کند. این کارگروه خواستار تحقیقات بیشتر در مورد هر دوی این موارد شد.

مطالعه جدیدی پیشنهاد کرده که بیماران سیاه‌پوست باید به‌جای ۵۰ سالگی، ماموگرافی را از ۴۲ سالگی شروع کنند، زیرا خطر مرگ ناشی از سرطان سینه در دهه ۴۰ سالگی در این افراد بیشتر از سایر گروه‌های نژادی است.

این کارگروه همچنین خواستار آن شده است تا تحقیق شود آیا غربالگری اضافی، برای مثال با سونوگرافی یا MRI، ممکن است به بیمارانی که سینه‌های متراکم دارند کمک کند تا زودتر تشخیص داده شوند یا خیر.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، از جمله خطرات بالقوه انجام ماموگرافی گرفتن نتیجه مثبت کاذب است. بدین معنا که نتایج آزمایش فرد نشان می‌دهد که وی مبتلا به سرطان است درحالی‌که وی واقعاً سرطان ندارد. این امر می‌تواند منجر به بیوپسی‌های غیرضروری و تشخیص‌های نادرست شود. علاوه بر این، ازآنجایی‌که ماموگرافی مستلزم قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس است، هر بار غربالگری فرد را در معرض دوز کمی از پرتو یونیزه کننده قرار می‌دهد.

بنا بر اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری: «همه ما هر روزه در معرض پرتوهای یونیزه کننده از محیط طبیعی هستیم، اما قرارگیری بیشتر در معرض این پرتوها می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان در آینده شود.» میزان متوسط پرتو مورد استفاده در ماموگرافی معمولی با دو نما از هر پستان حدود چهاردهم میلی سیورت (mSv) است. درصورتی‌که شهروندان آمریکایی هرساله در معرض ۳/۱۱ میلی سیورت پرتوگیری پس‌زمینه‌ای در محیط هستند.

بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: «مزایای غربالگری سرطان پستان بسیار بیشتر از خطرات پرتوها است».

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4736

منبع Live Science
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.