مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

خطر وجود ریزپلاستیک‌ها در شیر مادران

0

دکتر مهدیه زکی‌خان

بر اساس مطالعه جدیدی که در ژورنال پلیمرها منتشر شده است، برای اولین بار ریزپلاستیک‌ (میکروپلاستیک‌) در شیر مادر شناسایی شده‌اند.

به گزارش ندای تندرستی، محققان گفتند درحالی‌که مطالعات بیشتری باید انجام شود، نگران اثرات سوء ذرات ریز پلاستیکی بر سلامت نوزادان هستند.

یکی از محققان ایتالیایی این مطالعه گفت: «اثبات وجود ریزپلاستیک‌ در شیر مادر، نگرانی بزرگ ما را برای جمعیت بسیار آسیب‌پذیر نوزادان افزایش می‌دهد.»

او گفت: «ارزیابی راه‌های کاهش قرار گرفتن در معرض این آلاینده‌ها در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم خواهد بود؛ اما باید تأکید کرد که مزایای شیردهی بسیار بیشتر از مضرات ناشی از وجود ریزپلاستیک‌های آلوده است.»

این گروه تحقیقاتی نمونه‌های شیر مادر را از ۳۴ مادر سالم ساکن در شهر رم و در یک هفته پس از زایمان آن‌ها گرفتند و تجزیه‌وتحلیل کردند. ریزپلاستیک‌ها در ۲۶ نمونه یا ۷۶ درصد از نمونه‌ها شناسایی شد.

محققان میزان غذا و نوشیدنی مصرفی مادران را که از بسته‌بندی‌های پلاستیکی استفاده می‌کردند و همچنین استفاده آن‌ها از محصولات بهداشت شخصی پلاستیکی را ثبت کردند؛ اما محققان هیچ ارتباطی از مصرف مواد فوق با حضور ریزپلاستیک‌ها در شیر مادر پیدا نکردند. آن‌ها در مقاله خود نوشتند که این امر نشان می‌دهد ریزپلاستیک‌ها به‌طور گسترده در محیط وجود دارند و انسان نیز به‌طور اجتناب‌ناپذیری در معرض این مواد قرار می‌گیرد.

گروه تحقیقاتی فوق در سال ۲۰۲۰ نیز ریزپلاستیک‌هایی را در جفت‌های انسانی پیدا کردند. مطالعات دیگری ریزپلاستیک‌ها را در خون انسان، شیر گاو و بطری‌های پلاستیکی مورد استفاده برای تغذیه نوزادان پیدا کردند. اگرچه مطالعات قبلی به اثرات سمی ریزپلاستیک‌ها در رده‌های سلولی انسان، حیوانات آزمایشگاهی و حیات وحش دریایی اشاره کرده‌اند، اما اثرات آن در انسان هنوز ناشناخته است.

محققان در پژوهش اخیر دریافتند ریزپلاستیک‌های تشکیل شده از پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و پلی وینیل کلراید در بسته‌بندی‌های پلاستیکی یافت می‌شوند. آن‌ها نتوانستند ذرات کوچک‌تر از ۲ میکرون را تجزیه‌وتحلیل کند، اما گفتند که ذرات پلاستیکی کوچک‌تر نیز احتمالاً در شیر مادر وجود دارد.

این گروه تحقیقاتی نتوانستند عوامل خطر مرتبط با ریزپلاستیک‌ها را در شیر مادر شناسایی کنند؛ اما به زنان باردار توصیه کردند که به مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که در بسته‌بندی‌های پلاستیکی مصرف می‌کنند، لباس‌های ساخته‌شده از پارچه‌های مصنوعی و لوازم آرایشی حاوی ریزپلاستیک‌ها توجه کنند.

آن‌ها گفتند: «مطالعاتی مانند این مطالعه اخیر نباید شیردهی به کودکان را کاهش دهد، بلکه در عوض آگاهی عمومی را برای اطلاع و اجتناب از آلودگی‌ها افزایش دهد.»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4704

منبع Polymers
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.