مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

دارویی جدید برای مبتلایان به دیابت نوع ۲

0

به گزارش ندای تندرستی سازمان غذا و داروی آمریکا داروی جدیدی را برای درمان دیابت نوع ۲ تأیید کرد.

داروی تیرزِپاتید (tirzepatide) یک‌بار در هفته تزریق می‌شود که به افراد کمک می‌کند سطح گلوکز خون را مدیریت کنند و مصرف غذا را کاهش دهند. کارشناسان می‌گویند نتایج کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که تیرزپاتید یک درمان جدید امیدوارکننده‌ای برای دیابت نوع ۲ است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی جدید فوق را برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تأیید کرده است.

در آزمایش‌های بالینی انجام‌شده، داروی تیرزپاتید کنترل قند خون را بهبود بخشید و به کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کرد.

نحوه عملکرد و شیوه مصرف داروی جدید دیابت چگونه است؟

محققان نوشتند این دارو بدون افزایش خطر کاهش قند خون، بهبود قابل‌توجهی در کنترل قند خون و وزن بدن نشان داد.

در اواخر آوریل سال جاری، تولیدکنندگان داروی فوق گزارش دادند که داروی آن‌ها در مرحله ۳ کارآزمایی بالینی کاهش وزن برای افراد چاق، عملکرد خوبی داشت.

این دارو که به‌صورت یک تزریق در هفته استفاده می‌شود، به افراد کمک می‌کند سطح گلوکز خون را بعد از غذا مدیریت کنند و با ایجاد حس سیری، مصرف غذا را کاهش می‌دهد.

تیرزپاتید دارویی با عملکرد دوگانه‌ای مشابه اینکرتین است. اینکرتین‌ها هورمون‌هایی هستند که توسط روده ترشح می‌شوند تا به مدیریت سطح گلوکز خون بعد از غذا کمک کنند. دکتر رابرت گابای، مدیر ارشد علمی و پزشکی انجمن دیابت آمریکا گفت: «اینکرتین‌ها از سویی لوزالمعده را تحریک می‌کنند تا انسولین را که کاهنده گلوکز خون است آزاد کند و درعین‌حال گلوکاگون را مسدود می‌کند.» گلوکاگون سطح گلوکز خون را با آزادسازی ذخایر کبدی افزایش می‌دهد که توسط این دارو سرکوب می‌شود.

وی گفت: «اینکرتین‌ها همچنین تخلیه معده را به تأخیر می‌اندازند و این امر باعث حضور [تدریجی و] آهسته گلوکز در گردش خون و افزایش سیری می‌شود.»

مشکلات مربوط به میزان قند خون

در دیابت، سطح A1C به میزان قند خون فرد اشاره دارد. به‌عبارت‌دیگر آزمایش A1C میانگین سطح قند خون را در یک دوره ۳ ماهه اندازه‌گیری می‌کند. هر چه سطح A1C بالاتر باشد، خطر عوارض دیابت بیشتر است.

دکتر گابای گفت: «کنترل ضعیف قند خون خطر عوارض دیابت مانند رتینوپاتی، نفروپاتی، نوروپاتی و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.» انجمن دیابت آمریکا A1C کمتر از ۷ درصد را توصیه می‌کند.

وی افزود: «در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و دارای اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن متوسط سبب بهبود کنترل قند خون می‌شود و نیاز به داروهای کاهنده گلوکز را کاهش می‌دهد. همچنین رعایت بیشتر رژیم غذایی می‌تواند به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای A1C و گلوکز ناشتا را کاهش دهد و باعث بهبود پایدار بیماری شود.»

بااین‌حال، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ رسیدن به اهداف A1C خود را تنها از طریق رژیم غذایی و ورزش دشوار می‌دانند. اینجاست که تیرزپاتید می‌تواند مفید باشد.

در کارآزمایی‌های بالینی، محققان گزارش دادند که تعداد زیادی از شرکت‌کنندگانی که تیرزپاتید برای آن‌ها تجویز شده بود، به A1C کمتر از ۷ درصد دست یافتند.

با بالاترین دوز این دارو، آن‌ها میانگین ۲ واحد کاهش در A1C را مشاهده کردند. این کاهش در A1C زمانی باورنکردنی است که آن‌ها بهبودی را در افرادی با A1C معادل ۸ درصد شروع کردند. دکتر لوری کِین متخصص غدد در کالیفرنیا گفت: «ما در حال حاضر چنین چیزی را با هیچ داروی دیگری که در دسترس هست نمی‌بینیم.»

وی افزود: «این واقعاً باورنکردنی است. کاهش وزن با کمک این دارو به‌خوبی یا بهتر از هر یک از داروهای کاهنده وزنی انجام می‌شود که در حال حاضر در بازار هست.»

چگونه داروی جدید دیابت می‌تواند کمک کند؟

دکتر کین گفت که تأیید تیرزپاتید خبر خوبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است زیرا نتایج مرتبط با این دارو بهتر از سایر داروهای موجود است. در ذیل فواید این دارو را مطالعه فرمایید.

  • این دارو سبب کاهش وزن می‌شود

دکتر کین گفت: «ما می‌دانیم که هر چیزی که به کاهش وزن کمک کند همیشه کنترل دیابت را بهبود می‌بخشد و تقریباً بدون شک قند خون را کاهش می‌دهد.»

وی افزود: «کاهش وزن چه با بهبود سبک زندگی، چه با مصرف دارو، مکمل‌ها یا انجام جراحی درهرصورت کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد. میزان کاهش وزن به‌علاوه کنترل قند خون توسط این داروی جدید بهتر از هر دارویی که در حال حاضر داریم انجام می‌شود.»

  • این دارو به کاهش A1C کمک شایانی می‌کند

در کارآزمایی‌های بالینی، ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگانی که دوز ۵ میلی‌گرمی تیرزپاتید را دریافت کردند، به A1C کمتر از ۷ درصد دست یافتند.

حدود ۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان با دوز ۱۰ میلی‌گرمی این دارو به A1C کمتر از ۷ درصد و ۸۵درصد شرکت‌کنندگان با دوز ۱۵ میلی‌گرمی به A1C کمتر از ۷ درصد رسیدند.

  • این دارو سبب افت چشمگیر قند نمی‌شود

محققان این پژوهش اعلام کردند که نتایج آزمایش‌های بالینی امیدوارکننده است. همچنین کارآزمایی‌ها نشان می‌دهد که تیرزپاتید ضمن کاهش چشمگیر A1C و کاهش وزن بدن، سبب افت زیادی در قند افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نمی‌شود. کارآزمایی‌ها نشان داد که شرکت‌کنندگان وضعیت مناسب میزان A1C و کاهش وزن را تا ۲ سال بدون خطر اضافی قلبی عروقی حفظ کردند.

  • دارویی مناسب برای تجویز در اوایل تشخیص دیابت نوع ۲

همچنین محققان گفتند «تیرزپاتید داروی قابل‌توجهی است که به ابزارهای ما در مدیریت دیابت افراد اضافه می‌شود. اکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که دارای اضافه‌وزن هستند از این درمان سود خواهند برد. به‌علاوه این دارو می‌تواند داروی فوق‌العاده‌ای برای کمک به بهبودی افراد مبتلا به دیابت در اوایل تشخیص باشد.»

در ارتباط با دستاوردهای جدید دانشمندان برای درمان دیابت با رویکردهای نوین، مقاله «سلول‌های بنیادی می‌توانند به دیابتی‌ها کمک کنند تا انسولین خود را تولید کنند» را در سایت ندای تندرستی مطالعه فرمایید.

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4472

منبع FDA Healthline
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.