مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

پیشرفتی بزرگ برای درمان وزوز گوش

0

دکتر مهدیه زکی‌خان

به گزارش ندای تندرستی، مطالعه‌ای جدید با به‌کارگیری روش درمانی مبتنی بر تلفن همراه، پیشرفت بالینی قابل‌توجهی را در درمان وزوز گوش ارائه کرده است.

محققان دانشگاه اوکلند در نیوزیلند پس از ۲۰ سال جستجو دریافتند که یک روش درمانی مبتنی بر نرم‌افزار تلفن همراه که ترکیبی از نویز سفید، درمان مبتنی بر بازی موبایلی فعال و نیز مشاوره است (درمان دیجیتالی چندگانه)، می‌تواند به «بازسازی مغز» برای تسکین علائم وزوز گوش کمک کند.

برای این مطالعه، ۶۱ بیمار به‌طور تصادفی تحت یکی از دو درمان قرار گرفتند. برای نیمی از آن‌ها (۳۱ نفر) نمونه اولیه درمان دیجیتالی چندگانه جدید داده شد. نیمی دیگر (۳۰ نفر) از یک برنامه متداول خودیاری استفاده کردند که نویز سفید (صداهایی با فرکانس یکنواخت) تولید می‌کرد.

گروهی که نمونه اولیه درمان دیجیتالی چندگانه را دریافت کرده بودند، به‌طور میانگین از نظر بالینی در ۱۲ هفته بهبود قابل‌توجهی را نشان دادند، درحالی‌که برای گروه دیگر این‌گونه نبود. نتایج این کار در مجله Frontiers in Neurology منتشر شد.

گرانت سرچفیلد، دانشیار شنوایی‌شناسی می‌گوید: «این کار از برخی از کارهای قبلی ما مهم‌تر است و احتمالاً تأثیر مستقیمی بر درمان وزوز گوش در آینده دارد.»

کلید درمان جدید، ارزیابی اولیه به‌وسیله شنوایی‌شناس است که برنامه درمانی شخصی را ایجاد می‌کند. این کار طیفی از ابزارهای دیجیتال را بر اساس تجربه فرد از وزوز گوش ترکیب می‌کند.

دکتر سرچفیلد می‌گوید: «کارآزمایی‌های پیشین نشان داده‌اند که نویز سفید، مشاوره مبتنی بر هدف، بازی‌های هدف‌محور و سایر درمان‌های مبتنی بر فناوری برای برخی از افراد بعضی‌اوقات مؤثر هستند.»

وی می‌افزاید: «این روش اخیر سریع‌تر و مؤثرتر است، ۱۲ هفته به‌جای ۱۲ ماه طول می‌کشد تا افراد بیشتری تا حدی کنترل را به دست آورند.»

هیچ قرص یا دارویی وجود ندارد که بتواند وزوز گوش را درمان کند.

دکتر سرچفیلد می‌گوید: «اصولاً کاری که این درمان انجام می‌دهد سیم‌کشی مجدد مغز به شیوه‌ای است که تأکید را از صدای وزوز برداشته و به صدای پس‌زمینه‌ای می‌دهد که هیچ معنا یا ربطی به شنونده ندارد.»

به گفته دکتر فیل سندرز، محقق شنوایی‌شناسی، نتایج هیجان‌انگیز است و به نظر او اجرای آزمایشی شخصی‌شده سودمند است.

شصت‌وپنج درصد از شرکت‌کنندگان میزانی از بهبود را گزارش کردند. برای برخی از افراد، این روش زندگی‌شان را متحول کرد چراکه وزوز گوش زندگی و توجه آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌داد.

دکتر سندرز می‌گوید: اگرچه برخی از افراد متوجه بهبودی نشدند، بازخورد آن‌ها را می‌توان برای شخصی‌سازی بیشتر این روش به‌کار برد.

گرانت سرچفیلد
به گفته گرانت سرچفیلد، این روشی درمانی با پیشرفت‌های اخیر فناوری امکان‌پذیر شده است.

 

وزوز گوش، مشکلی جهانی

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۷۴۰ میلیون بزرگ‌سال در سراسر جهان (تقریباً ۱۵ درصد از جمعیت) دست‌کم یک علامت وزوز گوش را تجربه کرده‌اند و حدود ۱۲۰ میلیون نفر به‌شدت تحت تأثیر قرارگرفته‌اند و به میزان ناراحت‌کننده‌ای وزوز گوش را تجربه می‌کنند که اثرات آن می‌تواند شامل کاهش شنوایی، مشکلات خواب، دشواری در انجام کارهای روزانه و حتی افسردگی شود.

وزوز گوش عبارت است از درک صدای زنگ، وزوز، سوت یا خش‌خش در یک یا هر دو گوش زمانی که هیچ منبع خارجی برای آن صدا وجود ندارد. وزوز گوش که اغلب در اثر آسیب به سیستم شنوایی ایجاد می‌شود، می‌تواند نشانه طیف وسیعی از شرایط پزشکی باشد و به‌عنوان یک عارضه جانبی واکسیناسیون کووید-۱۹ شناخته شده است.

وزوز گوش تاکنون به شکل موفقیت‌آمیزی درمان نشده است. دکتر سرچفیلد می‌گوید که انگیزه تحقیقات او، دیدن پریشانی بیمارانش و نداشتن هیچ درمان مؤثری بوده است. وی می‌گوید: «من می‌خواستم تفاوتی ایجاد کنم.»

گام بعدی اصلاح نمونه اولیه و انجام آزمایش‌های داخلی و بین‌المللی بزرگ‌تر با نگاهی به دریافت تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) خواهد بود. دانشمندان امیدوارند این نرم‌افزار تلفن همراه حدود شش ماه دیگر به‌صورت بالینی در دسترس قرار گیرد.

در همین سایت مطلب دیگری را در ارتباط با سلامت گوش با عنوان «دیگر گوش خود را تمیز نکنید» مطالعه فرمایید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4651

منبع Frontiers in Neurology SciTechDaily
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.