مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

چربی خون بالا مضرتر از چیزی که پیش‌ازاین تصور می‌شد

0

دکتر مهدیه زکی‌خان

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که افزایش میزان چربی خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی مضرتر از آن چیزی است که پیش‌ازاین تصور می‌شد. این عارضه می‌تواند به سلول‌های عضلانی آسیب برساند.

در بیماران مبتلا به بیماری‌های متابولیک، افزایش میزان چربی در خون سبب بروز تنش در سلول‌های عضلانی می‌شود. این امر سبب واکنشی به تغییرات خارج از سلول می‌شود که به ساختار و عملکرد آن‌ها آسیب می‌رساند.

به گزارش ندای تندرستی، محققان دانشگاه لیدز کشف کرده‌اند که این سلول‌های تحت‌فشار پیامی شیمیایی را منتشر می‌کنند که می‌تواند به سلول‌های دیگر منتقل شود.

پیام‌های شیمیایی که به نام سرامیدها (ceramides) شناخته می‌شوند، ممکن است در کوتاه‌مدت مزیت محافظتی داشته باشند، زیرا قسمتی از سازوکاری هستند که برای کاهش تنش در سلول طراحی شده‌اند. بااین‌حال در بیماری‌های متابولیک که عارضه‌هایی بلندمدت هستند، این پیام‌ها می‌توانند سلول‌ها را بکشند، علائم را شدیدتر کنند و بیماری را وخیم‌تر کنند.

مدت‌هاست که مشخص شده است افزایش چربی در خون به بافت‌ها و اندام‌ها آسیب می‌زند و در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک از جمله دیابت نوع ۲ نقش دارد. این عارضه می‌تواند بر اثر چاقی ایجاد شود که میزان شیوع آن در جهان از سال ۱۹۷۵ تقریباً سه برابر شده است؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۵۰ میلیون نفر افراد بزرگ‌سال ۱۸ ساله و بزرگ‌تر به چاقی مبتلا بودند.

سلول‌های عضلانی
تصویر میکروسکوپی سلول‌های عضلانی انسان. هسته سلول‌های عضلانی با رنگ آبی رنگ‌آمیزی شده‌اند و تنش ایجادشده به‌وسیله پیام‌های تنش سرامید با رنگ قرمز مشخص شده است. تصویر از لی رابرتز (Lee Roberts).

رهبر گروه تحقیقاتی از دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز گفت: «این تحقیق در مراحل اولیه است، بااین‌وجود کشف ما می‌تواند مبنای درمان‌ها یا رویکردهای درمانی جدید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های متابولیک مانند دیابت در افراد دارای چربی خون بالا در چاقی باشد.»

محققان در آزمایشگاه، مقادیر چربی خون مشاهده‌شده در افراد مبتلا به بیماری متابولیک را با قرار دادن سلول‌های ماهیچه‌های اسکلتی در معرض اسید چربی به نام پالمیتات (Palmitate) تکرار کردند. سلول‌ها شروع به انتقال پیام‌های سرامید کردند.

وقتی این سلول‌ها با سلول‌های دیگری که پیش‌ازاین در معرض چربی‌ها قرار نگرفته بودند مخلوط شدند، محققان دریافتند که آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و پیام‌ها را در بسته‌هایی به نام وزیکول‌های خارج سلولی منتقل می‌کنند.

این آزمایش در افراد داوطلب مبتلا به بیماری‌های متابولیک تکرار شد و نتایج قابل‌مقایسه‌ای به دست داد. این یافته‌ها زاویه کاملاً جدیدی در مورد چگونگی واکنش سلول‌ها به تنش ارائه می‌کند و پیامدهای مهم برای شناخت ما از برخی بیماری‌های متابولیک از جمله چاقی به همراه دارد.

هدایت‌کننده این پژوهش گفت: «این تحقیق چشم‌انداز جدیدی را در مورد چگونگی ایجاد تنش در سلول‌های افراد چاق به ما می‌دهد و هنگامی‌که برای ایجاد درمان‌های جدید بیماری‌های متابولیک برنامه‌ریزی می‌کنیم، مسیرهای جدیدی را ارائه می‌کند.»

وی ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه چاقی یک همه‌گیری دائماً در حال افزایش است، بار بیماری‌های مزمن مرتبط مانند دیابت نوع ۲ ایجاد درمان‌های جدید را ضروری می‌سازد. ما امیدواریم که نتایج پژوهش‌های ما در اینجا راه جدیدی را برای تحقیق باز کند تا به رفع این نگرانی فزاینده کمک کند.»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4666

منبع scitechdaily Nature Communications
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.