مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

تأیید ویگووی (Wegovy)؛ یک داروی ضد چاقی در آمریکا

1

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی ویگووی (Wegovy) را که در کاهش وزن ۱۵ درصدی به افراد کمک می‌کند،  تأیید کرده است.

به گزارش ندای تندرستی، به‌تازگی نسخه جدیدی از یک داروی دیابت، می‌تواند به‌عنوان داروی کاهش وزن در آمریکا به فروش برسد. سازمان غذا و داروی آمریکا، داروی ویگووی  که مشابه با دوز بالاتر داروی دیابت سماگلوتید از شرکت Novo Nordisk است را تأیید کرد.

مطالعات نشان می‌دهد که افراد دریافت‌کننده داروی ویگووی به‌طور متوسط ۱۵ درصد کاهش وزن پیدا کردند (حدود ۱۵/۳ کیلوگرم). شرکت‌کنندگان پیش از اینکه وزنشان ثابت شود، برای مدت ۱۴ ماه به‌طور پیوسته وزن کم کردند.  گروه دریافت‌کننده دارو در مقایسه با گروهی که دارویی به غیر از ویگووی را تزریق کرده بودند، به‌طور متوسط کاهش وزنی حدود ۲/۵ درصد (کمتر از۲/۷ کیلوگرم) داشتند.

متخصصانی که بر روی این دارو مطالعه می‌کنند میگویند: «با داروهای موجود، شما ممکن است ۵ تا ۱۰ درصد کاهش وزن داشته باشید که حتی گاهی اوقات این مقدار هم نخواهد بود.»

در آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیون بزرگ‌سال (حدود یک نفر از سه نفر) چاق هستند.

همچنین متخصصان میگویند: «حتی کاهش ۵ درصد از وزن فرد می‌تواند فواید سلامت مانند بهبود انرژی، فشارخون، قند خون و سطح کلسترول را به همراه داشته باشد؛ اما این مقدار از کاهش وزن اغلب بیمارانی که روی کم کردن وزنشان متمرکزند را راضی نمی‌کند.»

ویگووی چه دارویی است و چه عوارض جانبی دارد؟

ویگووی نوعی هورمون گوارشی است که به‌طور مصنوعی ساخته شده و اشتها را کنترل می‌کند. بیماران به‌طور هفتگی این دارو را زیر پوست خود تزریق می‌کنند. مشابه سایر داروهای لاغری، این دارو باید همراه با ورزش، رژیم غذایی سالم و سایر ملزومات لاغری نظیر دفترچه یادداشت برای ثبت مواد غذایی مصرفی استفاده شود.

متخصصان می‌گویند  که به نظر می‌رسد داروی ویگووی بسیار ایمن‌تر از داروهای چاقی دیگر است که به دلیل مشکلات ایمنی کنار گذاشته شده‌اند.

شایع‌ترین عوارض جانبی ویگووی، مشکلات گوارشی، از جمله حالت تهوع، اسهال و استفراغ بود. این عوارض معمولاً از بین می‌رود، اما در حدود ۵ درصد شرکت‌کنندگان سبب شد که آن‌ها دریافت دارو را متوقف کنند. این دارو خطر بالقوه‌ای برای ایجاد نوعی تومور تیروئیدی دارد؛ بنابراین نباید در افرادی که تومورهای تیروئیدی یا تومورهای غدد درون‌ریز یا سابقه خانوادگی این تومورها را دارند تجویز شوند. همچنین ویگووی خطر افسردگی و التهاب پانکراس را به همراه دارد.

هنوز قیمت ویگووی فاش نشده، ولی گفته می‌شود که قیمت آن مشابه قیمت داروی لاغری ساکسندا است که آن هم به‌صورت روزانه تزریق می‌شود و بدون بیمه بیش از ۱۳۰۰ دلار در ماه هزینه دارد. متخصصان میگویند که سودمندی ویگووی همه به قیمت آن بستگی دارد. آن‌ها خاطر نشان می‌کنند که برنامه‌های بیمه درمانی بیماران، گاه درمان‌های کاهش وزن را پوشش نمی‌دهند و داروهای گران‌قیمت را غیرقابل‌دسترس می‌کنند.

ویگووی روندی را ایجاد کرده که در آن سازندگان داروهای نسبتاً جدید دیابت، این داروها را برای درمان سایر بیماری‌های رایج در دیابتی‌ها استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌ مثال اکنون داروهای مورد اقبال دیابت نظیر جاردینس (Jardiance) و ویکتوزا (Victoza) از شرکت Novo Nordisk برای کاهش خطر حمله قلبی، سکته و مرگ در بیماران قلبی نیز تجویز می‌شوند.

فیلاندر پانل، خانمی ۴۹ ساله از آمریکا است که پس از چرخه‌های کاهش وزن و چاق شدن مجدد به جمع بیماران مورد مطالعه ویگووی پیوسته بود. وی می‌گوید: «ویگووی را چندین بار در هفته دریافت می‌کردم و طی ۱۶ ماه حدود ۲۹/۵ کیلوگرم وزن خود را از دست دادم.» وی افزود: «این دارو به مهار اشتهای من کمک کرد و کمک کرد که سریع‌تر احساس سیری کنم.» او ادامه داد: «ویگووی مرا در مسیر درست کاهش وزن قرار داد.»

مدت کوتاهی پس از اتمام مطالعه و قطع تزریق ویگووی به این خانم، او دوباره تقریباً نیمی از وزن از دست داده خود را اضافه کرد. او اکنون رده‌های ورزشی خود را آغاز کرده، دستگاه‌های انجام ورزش در خانه را خریداری نموده و می‌خواهد که پس از تأیید ویگووی مجدد تحت کنترل با ویگووی قرار گیرد.

شرکت Novo Nordisk در حال تهیه شکل قرصی ویگووی است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3818

منبع Medical Xpress
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
1 نظر
  1. رامک می‌گوید

    در صورت دسترسی به این دارو بشیار مراقب باشین که حتما حتما با پایین تر دوزش شروع بشه و گرنه ممکنه یک خفته تمام بالابیارین و هییچی نتونین بخورین
    ضما شروعش حتما با معده خالی باشه چون بعدش فصط در حد چند قاشق غذای سبک میشه خورد وگرنه بالا میارید
    تو خود امریکا دکتر من بت بهمونه موجود نبودن دزهای پایین یک مرطبه از دز ۱.۷ شروع کرد
    من یک هتفش بالا میارم ، ۱۰ کیلو‌تز وزنم رفته و کمبود و تب و ویتامین و … و دو بار هم کارم به ER کشیده
    فقط خواستم کسی این تجربه تلخ رو تکرار نکنه

ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.