مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

دیگر گوش خود را تمیز نکنید

0

نباید سواب‌های پنبه‌ای را در گوش خود فرو کنید؛ اما اگر این کار را کرده‌اید چه کار باید کرد؟

به‌گزارش ندای تندرستی، به‌ندرت نیاز است تا شما موم گوش خود را تمیز کنید. بسیاری از افراد می‌دانند که موم گوش خوب است؛ بااین‌حال گاهی اوقات نمی‌توانند در برابر احساس نیاز به استفاده از سواب پنبه‌ای و تمیز کردن گوش‌ها مقاومت کنند. اگر از افرادی هستید که گاهی اوقات بیش‌ازحد سعی می‌کنند گوش‌های خود را تمیز کنند، بهتر است نکات زیر را بدانید.

واقعاً نباید از سواب‌های پنبه‌ای برای تمیز کردن گوش‌ها استفاده کرد

در مورد چگونگی مراقبت از گوش سردرگمی زیادی وجود دارد. نکته مهم این است که همیشه باید از فرو کردن سواب‌های پنبه‌ای به گوش‌ها خودداری کرد.

به‌ندرت لازم است که موم گوش خود را از بین ببرید. گوش‌های ما اندامی خود تمیز شونده هستند و موم گوش برای محافظت از گوش خارجی در برابر عفونت و آسیب با اهمیت است. علاوه بر این، استفاده از سواب‌های پنبه‌ای برای تمیز کردن داخل گوش‌ها می‌تواند سبب بروز انواع عوارض گوش شود.

در صورت احساس درد چه باید کرد؟

حال ممکن است این پرسش مطرح شود که اگر فردی توصیه‌های پزشکی را نادیده گرفت و گوش‌های خود را تمیز کرد و پس‌ازآن در گوش خود احساس درد کرد، چه‌کاری می‌توان انجام داد؟ در کوتاه‌مدت، می‌توان از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کرد. اگر درد گوش بعد از سه روز ادامه یافت، باید به پزشک مراجعه کرد.

به‌طورکلی، برای تمیز کردن گوش‌های خود معمولاً نیاز نیست تا به مراقبین بهداشت مراجعه کرد. بااین‌حال، حتی اگر از سواب در گوش استفاده نشود، گاهی اوقات موم گوش ممکن است تجمع یابد یا آن‌قدر سخت شود که به‌طور طبیعی پاک نشود.

چه زمانی لازم است برای گوش به پزشک مراجعه کرد؟

اگر در اثر استفاده از سواب پنبه‌ای احساس درد شدید و ناگهانی شود، ممکن است گوش آسیب دیده باشد، در این صورت به درمان تخصصی نیاز است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در گوش حتی اگر به‌تازگی از سواب پنبه‌ای استفاده نشده باشد باید به پزشک مراجعه کرد تا مشکل احتمالی بررسی شود:

  • گوش‌درد
  • احساس گرفتگی در گوش
  • ترشح مایعاتی مانند چرک یا خون از گوش
  • تب
  • شنوایی ناواضح
  • از دست دادن شنوایی
  • صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • سرگیجه یا گیجی

این علائم می‌تواند بدان معنا باشد که یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی باید تجمع موم موجود در گوش‌ها را بردارد یا این علائم می‌تواند نشانگر مشکل دیگری در سلامت باشد.

بهترین درمان: تمیز کردن گوش خود را متوقف کنید

تمیز کردن گوش چرخه‌ای معیوب است یعنی گوش‌های تحریک‌شده موم بیشتری تولید می‌کنند. ضرب‌المثلی قدیمی وجود دارد که می‌گوید هرگز نباید چیزی کوچک‌تر از آرنج خود را در گوش خود فرو کنید! تمیز کردن گوش‌ها ضروری نیست و می‌تواند به عوارض جدی منجر شود. اگر باید گوش‌های خود را به‌صورت دستی تمیز کنید از روش‌های تأییدشده استفاده کنید و دوباره تأکید می‌شود اگر گوش‌درد دارید، در گوش‌های خود احساس گرفتگی می‌کنید یا شنوایی خود را از دست داده‌اید به پزشک مراجعه کنید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4806

منبع lifehacker
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.