مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

آیا ویتامین C می‌تواند به کاهش نقرس کمک کند؟

0

دکتر مهدیه زکی‌خان

آیا مصرف ویتامین C می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به نقرس کمک کند؟ یک مطالعه جدید این احتمال را روشن می‌کند.

نقرس نوعی آرتریت التهابی است که در دهه‌های اخیر در کشورهایی نظیر آمریکا در حال افزایش بوده است. به‌عنوان یک بیماری سبک زندگی در نظر گرفته می‌شود، برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که موارد ابتلا به این بیماری در سال‌های اخیر بیش از دو برابر شده، زیرا میزان چاقی به‌شدت افزایش یافته است. این عارضه به دلیل وجود اسید اوریک در خون است. در این زمان کریستال‌های اورات در مفاصل ساخته شده و متبلور می‌شوند. شعله‌ور شدن التهاب آن‌قدر شدید است که در این حالت می‌توانند مفاصل را به رنگ قرمز درآورده و درد شدید و گاه غیرقابل‌تحمل ایجاد کنند.

درحالی‌که درمان‌های مؤثری وجود دارد، بسیاری از افراد وقتی درد ندارند، داروهای خود را مصرف نمی‌کنند و اگر این وضعیت کنترل نشود، می‌تواند بسیار بدتر شده و باعث آسیب دائمی به مفاصل شود.

نقرس می‌تواند باعث شعله‌ور شدن عودهایی شود که از نظر تناوب و شدت متفاوت است؛ اما به گفته متخصصان درصورتی‌که بیماران این حملات را تجربه نکنند، احتمال کمتری دارد که از داروهای خود استفاده کنند. به همین دلیل است که مداخلات مربوط به سبک زندگی به‌ویژه در مورد بیماری‌هایی مانند نقرس مهم است. به‌عنوان‌مثال، ویتامین C عوارض جانبی کمی دارد و برای کسانی که سطح اسید اوریک خونشان بالاتر است، می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

مطالعه اخیر منتشر شده در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد افرادی که ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در مقابل دارونما دریافت کردند، ۱۲ درصد کاهش خطر ابتلا به نقرس داشتند.

همچنین نشان داده شده است که اضافه‌وزن خطر ابتلا به نقرس را افزایش می‌دهد؛ چنانچه مطالعه بر روی بیش از ۱۴ هزار پزشک مرد نشان داد، مردانی که اضافه‌وزن نداشتند خطر ابتلای آن‌ها به این بیماری از سایرین کمتر بود.

به‌عنوان بخشی از این مطالعه، شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌ای پاسخ دادند که پرسیده بود آیا تابه‌حال به نقرس مبتلا شده‌اند یا خیر.

مطالعات پیش نشان داده بودند که ویتامین C سطح اورات را در افراد بدون نقرس کاهش می‌دهد و کریستال‌های اوریک را در خون می‌شکند، اما این مطالعه یک قدم فراتر رفت و نشان داد که این مکمل در واقع خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

محققان مطالعه اخیر می‌گویند: «تصور می‌شود که ویتامین C علاوه بر کاهش سطح اسید اوریک در بدن، می‌تواند پاسخ التهابی به کریستال‌های اورات را نیز به حداقل برساند. این امر بدین دلیل است که وقتی پاسخ التهابی در مفاصل سرتاسر بدن شعله‌ور می‌شود، بیشتر تحریکات دردناک ناشی از پاسخ سیستم ایمنی است که در برابر شکستن کریستال‌ها شکل می‌گیرد.

محققان می‌گویند که این یافته توصیه‌ها را برای بیماران مبتلا به نقرس شدید تغییر نمی‌دهد، اما همچنان می‌تواند تأثیر داشته باشد. آن‌ها می‌افزایند افرادی که مبتلا به نقرس هستند، اما عودهای کمتری دارند، ممکن است تمایل بیشتری به مصرف ویتامین C داشته باشند.

فردی به نام ویل ستل، ۴۲ ساله، از هیلتون هد آمریکا که در این مطالعه شرکت نداشته است می‌گوید که تمایل دارد هر روش پیشگیرانه ایمنی را امتحان کند. در خانواده این فرد نقرس دیده می‌شود. پدر و پدربزرگش نقرس داشتند و حالا او هم دارد. شعله‌ور شدن التهاب مفاصل در وی طی سال‌های اخیر کاهش یافته است که به گفته او ارتباط زیادی با رژیم غذایی و سبک زندگی او دارد. او خوردن غذاهای دریایی را متوقف کرده، نوشیدن آب را بیشتر کرده و از نوشیدن الکل اجتناب می‌کند. به نظر او همه موارد فوق تأثیر زیادی بر شدت بیماری او داشته است؛ زیرا هم غذاهای دریایی و هم آبجو حاوی سطوح بالایی از پورین هستند که نشان داده شده تجمع اسید اوریک را در خون افزایش می‌دهد. این فرد می‌گوید که سایر تغییرات ساده در سبک زندگی مانند مصرف ویتامین C می‌تواند به‌سادگی و با کمترین اثرات جانبی به روال معمول او اضافه شود. بعلاوه، او از مصرف کلشی‌سین به‌عنوان داروی مسکن متنفر است؛ زیرا مصرف آن باعث اسهال شدید در وی می‌شود.

او می‌گوید که هر چیزی به‌غیراز مصرف کلشی‌سین برای کاهش شعله‌ور شدن التهاب در من خوب است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4731

ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.