مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

شب بیداری چه بلایی بر سرمان می‌آورد؟

0

دکتر مهدیه زکی‌خان

شب بیداری در مقایسه با زود خوابیدن و سحرخیزی، افراد را بیشتر در معرض خطر دیابت و بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد؛ زیرا بدن شب بیدارها به‌اندازه کافی برای انرژی چربی نمی‌سوزاند.

به گزارش ندای تندرستی، محققان در مطالعه‌ای جدید دریافتند افرادی که زود از خواب بیدار می‌شوند بیشتر به چربی به‌عنوان منبع انرژی متکی هستند و اغلب در طول روز فعال‌ترند. کسانی که تا دیروقت بیدار می‌مانند ممکن است انرژی زیادی مصرف نکنند، به این معنی که چربی ممکن است در بدن آن‌ها جمع شود و خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را افزایش دهد.

دکتر استیون مالین، محقق اصلی این مطالعه و متخصص متابولیسم گفت: «این یافته می‌تواند به متخصصان کمک کند تا عامل رفتاری دیگری را که در خطر ابتلا به بیماری نقش دارد، در نظر بگیرند.»

وی گفت: گزارش شده که شب ‌بیدارها در مقایسه با سایرین بیشتر در معرض خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند.

مالین و همکارانش ۵۱ فرد میان‌سال چاق را بر اساس نحوه پاسخ آن‌ها به پرسشنامه‌ای در مورد عادات خواب و فعالیتشان به دو گروه شب‌ بیدار و سحرخیزان تقسیم کردند. محققان الگوهای فعالیت شرکت‌کنندگان را به مدت یک هفته زیر نظر گرفتند و آزمایش کردند که بدن آن‌ها در حالت استراحت و هنگام انجام تمرینات با شدت متوسط یا با شدت بالا روی دستگاه دوی ثابت (تردمیل) ترجیح می‌دهد از چه سوختی استفاده کند.

این گروه تحقیقاتی دریافت افراد سحرخیز نسبت به شب ‌بیدارها در هنگام استراحت و در حین ورزش، حساسیت بیشتری نسبت به سطح انسولین دارند و چربی بیشتری می‌سوزانند. از سوی دیگر، شب ‌بیدارها نسبت به انسولین حساسیت کمتری داشتند و کربوهیدرات‌های بیشتری را به‌جای چربی به‌عنوان منبع انرژی می‌سوزاندند.

مالین گفت، مشخص نیست که چرا بین این دو گروه تفاوت متابولیسم وجود دارد؛ اما یک دلیل آن می‌تواند عدم تطابق بین چرخه طبیعی بدن آن‌ها و زمان واقعی خواب‌وبیدار شدن افراد باشد.

او گفت: «توضیحی که می‌توان داد این است که آن‌ها به دلایل مختلف با چرخه شبانه‌روزی بدن خود هماهنگ نمی‌شوند و این امر به‌طور قابل‌توجهی در میان بزرگ‌سالان به دلیل کار و شغل است.»

به‌عنوان‌مثال، یک شب زنده‌دار ممکن است ترجیح دهد دیر به رختخواب برود، اما برای رفتن به محل کار یا مراقبت از کودکان باید زود از خواب بیدار شود. این می‌تواند آن‌ها را از هماهنگی با چرخه شبانه‌روزی خود خارج کند.

متخصصان معتقدند یافته‌های این مطالعه می‌تواند پیامدهایی برای الگوهای بیداری خواب، از جمله خطرات سلامت ناشی از کار در نوبت شب و سیاست‌های تغییر سالانه ساعت داشته باشد.

مالین گفت: «اگر الگوی زمان‌بندی را ترویج کنیم که با طبیعت هماهنگ نباشد، می‌تواند خطرات سلامت را تشدید کند. این‌که آیا الگوهای غذایی یا فعالیت می‌تواند به کاهش این موارد کمک کند، زمینه‌ای است که امیدواریم به‌مرور زمان مشخص شود.»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4699

منبع Experimental Physiology
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.