مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید، استفاده از شیرین‌کننده‌ مصنوعی راه‌حل آن نیست

0

سوکرالوز نوعی شیرین‌کننده مصنوعی است. بر اساس مطالعه جدید پژوهشگران، نوشیدنی‌های حاوی سوکرالوز ممکن است هوس غذا و اشتها را در زنان و افراد چاق افزایش دهند.

این مطالعه یکی از بزرگ‌ترین مطالعاتی است که تا به امروز اثرات یک شیرین‌کننده مصنوعی را بر فعالیت مغز و پاسخ اشتها در اقشار مختلف مردم بررسی می‌کند. این شیرین‌کننده‌ها را، شیرین‌کننده غیرمغذی (NNS) نیز می‌نامند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی: موضوعی بحث‌برانگیز

در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از بزرگ‌سالان در آمریکا از شیرین‌کننده‌های مصنوعی به‌عنوان راهی بدون کالری برای اقناع حس شیرینی دوستی خود استفاده می‌کنند و در برخی موارد، هدف آن‌ها کاهش وزن است. علیرغم رواج مصرف این شیرین‌کننده‌های مصنوعی، پیامدهای بهداشتی این مواد هنوز مورد بحث است؛ زیرا اجماعی مشخص در مورد تأثیر آن‌ها بر اشتها، متابولیسم گلوکز و وزن بدن وجود ندارد.

به گزارش ندای تندرستی نویسنده این مطالعه دراین‌باره گفت: «در مورد استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی اختلاف‌نظر وجود دارد، زیرا بسیاری از مردم برای کاهش وزن از این مواد استفاده می‌کنند.» به گفته وی هرچند برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است این شیرین‌کننده‌ها مفید باشند، مطالعات دیگری نشان می‌دهند ممکن است این مواد در افزایش وزن، دیابت نوع ۲ و سایر مشکلات متابولیک نقش داشته باشند. وی ادامه داد: «مطالعه ما گروه‌های مختلف جمعیتی را بررسی کرد تا برخی از دلایل این نتایج متناقض را استخراج کند.»

این گروه تحقیقاتی برای مطالعه اثرات شیرین‌کننده‌های مصنوعی، ۷۴ شرکت‌کننده را مطالعه کردند. این افراد طی سه مرحله مختلف، ۳۰۰ میلی‌لیتر نوشیدنی شیرین شده با قند معمولی (ساکاروز)، نوشیدنی شیرین شده با شیرین‌کننده مصنوعی سوکرالوز یا آب به‌عنوان کنترل را مصرف کردند. سپس محققان طی دو ساعت پس از مصرف این مواد، سه شاخص را در این افراد اندازه‌گیری کردند. یکی از این شاخص‌ها فعال شدن مناطق مغزی مسئول اشتها و اشتیاق به غذا در پاسخ به تصاویر غذاهای پرکالری مانند همبرگر و دونات با استفاده از نوعی ام.آز.آی (fMRI) بود. شاخص‌ّهای دیگر شامل میزان قند خون، انسولین و سایر هورمون‌های متابولیک در خون بود و نیز مقدار غذای مصرفی در بوفه میان وعده‌ای که در پایان هر جلسه در اختیار افراد قرار می‌گرفت. گروه مورد مطالعه متشکل از تعداد برابری از مردان و زنان بود. وضعیت وزن این افراد بر اساس شاخص‌های وزن سالم، اضافه‌وزن یا چاقی در آن‌ها مشخص شد. این کار به محققان اجازه داد تا تفاوت‌های احتمالی بین گروه‌های جمعیتی را پیگیری کنند.

شیرین‌کننده‌ مصنوعی می‌تواند سبب احساس گرسنگی در برخی افراد شود

مطالعات تصویربرداری نشان داد که فعالیت مناطق مغزی مسئول میل به غذا و اشتها در زنان و افراد چاق پس از مصرف نوشیدنی‌های حاوی سوکرالوز در مقایسه با نوشیدنی‌های حاوی قند معمولی افزایش یافت.

همچنین این مطالعه نشان داد که به‌طورکلی میزان هورمون‌هایی که سبب احساس سیری در بدن می‌شوند پس از نوشیدن نوشیدنی حاوی سوکرالوز در مقایسه با نوشیدنی حاوی قند معمولی، کاهش یافته است. این یافته نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های دارای شیرین‌کننده مصنوعی ممکن است در سرکوب گرسنگی مؤثر نباشند.

در نهایت زنان شرکت‌کننده پس از نوشیدن نوشیدنی حاوی سوکرالوز، نسبت به زمانی که نوشیدنی حاوی قند معمولی مصرف کرده بودند در بوفه میان وعده بیشتری خوردند؛ درحالی‌که مصرف غذای میان وعده برای شرکت‌کنندگان مرد تفاوتی نداشت. البته محققان توصیه می‌کنند که این یافته‌ها باید با احتیاط تفسیر شود، زیرا همه شرکت‌کنندگان از شب قبل از مطالعه چیزی نخورده بودند و احتمالاً بیشتر از حد معمول گرسنه بودند.

به گفته یکی از نویسندگان مقاله با مطالعه گروه‌های مختلف می‌توان نشان داد که زنان و افراد چاق ممکن است نسبت به شیرین‌کننده‌های مصنوعی حساس‌تر باشند. در این گروه‌ها، نوشیدنی‌های دارای شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است مغز را فریب دهند تا احساس گرسنگی کند که این امر به‌نوبه خود منجر به مصرف کالری بیشتر می‌شود.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4120

منبع JAMA Network Open SciTechDaily
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.