مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

چرا مادران بهبودیافته از کرونا یا واکسینه شده بهتر است به نوزاد خود شیر بدهند؟

0

بر اساس پژوهشی که به‌تازگی در همایشی ارائه‌شده است، مادران شیردهی که به کووید-۱۹ مبتلا بوده‌اند یا واکسیناسیون کرده‌اند تا ماه‌ها پس از عفونت، آنتی‌بادی‌های ضد کرونا را در شیر خود ترشح می‌کنند.

گروهی پژوهشی در بیمارستان مونت سینای نیویورک، نمونه‌های شیر مربوط به ۷۵ مادر را که از عفونت کووید-۱۹ بهبود یافته بودند بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که ۸۸ درصد نمونه‌ها دارای آنتی‌بادی علیه کروناویروس هستند. همچنین در بیشتر موارد این آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر می‌توانند کرونا را خنثی کنند. به گفته محققان آنتی‌بادی‌های فوق تا ۱۰ ماه بعد از عفونت نیز در شیر مادر وجود دارند.

به گزارش ندای تندرستی، نتایج این پژوهش در همایش جهانی تغذیه با شیر مادر و شیردهی ارائه شد. این یافته‌ها حاکی از آن است که شیردهی می‌تواند به حفاظت از نوزادان در برابر ابتلا به کووید-۱۹ کمک کند. مشخص شده است این حفاظت در مورد سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا و سیاه‌سرفه نیز وجود دارد. بااینکه کودکان خردسال نسبت به بزرگ‌سالان در معرض خطر کمتری از ابتلا به کووید-۱۹ شدید هستند، از هر ۱۰ نوزاد زیر یک‌سال در صورت ابتلا به کووید-۱۹، یک نفر به مراقبت در بیمارستان نیاز دارد.

بنا به گفته متخصصین به نقل از گاردین، آنتی‌بادی‌های استخراج‌شده از شیر مادر می‌تواند به‌عنوان درمانی برای بزرگ‌سالان مبتلا به کووید-۱۹  نیز استفاده شوند.

این مطالعه همچنین نشان داد که بیشتر زنانی که واکسن‌های فایزر/بیونتک یا مدرنا تزریق کرده بودند، آنتی‌بادی‌های اختصاصی کروناویروس را در شیر مادر خود داشتند؛ اما در شیر زنانی که واکسن جانسون و جانسون تزریق کرده بودند، میزان کمتری آنتی‌بادی‌ها مشاهده شد. این مطالعه از تحقیقات پیشین پشتیبانی می‌کند که نشان می‌دادند واکسیناسیون برای مادران شیرده می‌تواند به محافظت از نوزادانشان در برابر عفونت کووید-۱۹ کمک کند.

در سایت ندای تندرستی مقاله‌ای را در ارتباط با «تزریق واکسن کرونا در دوران بارداری و شیردهی» مطالعه فرمایید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4102

منبع the Guardian
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.