مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

شیوع آبله میمونی؛ آن‌چه لازم است بدانید

0

به گزارش ندای تندرستی، مواردی از گسترش ویروس نادر آبله میمونی در اروپا و آمریکا ظاهر شده است که نشان می‌دهد این ویروس در حال گسترش محلی است.

آبله میمونی از چه طریق منتقل می‌شود؟

برخلاف کروناویروس که سبب بیماری کووید-۱۹ می‌شود، به نظر می‌رسد شیوع آبله میمونی بر اثر تماس نزدیک مداوم یا طولانی‌مدت یا تماس جنسی در حال گسترش است. دیوید هیمن، همه‌گیر شناس بیماری و کارشناس سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید: «آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد این است که این بیماری از طریق تماس جنسی و از مسیر تناسلی وارد جمعیت شده است و مانند عفونت‌های مقاربتی در حال گسترش در سراسر جهان است.»

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در حال بررسی موارد احتمالی در این بیماری در آمریکا؛ از جمله یک مورد تأیید شده در مردی ساکن ماساچوست و یک مورد در شهر نیویورک است. نمایندگان این مرجع بهداشتی در بیانیه‌ای گفتند: «این مرکز از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا می‌خواهد تا نسبت به بیمارانی که به علائم راش (جوش‌های) مشابه با آبله میمونی مبتلا هستند، بدون توجه به این‌که مسافر بودند یا نه، بدون این‌که عوامل خطر این بیماری را داشتند یا خیر و بدون توجه به جنسیت یا گرایش جنسی آن‌ها، هوشیار باشند.»

پس از تأیید حدود ۱۰۰ مورد در سراسر اروپا، سازمان بهداشت جهانی طی چند روز گذشته اعلام کرد که یک جلسه اضطراری برای بحث در مورد شیوع این بیماری برگزار خواهد کرد. اگرچه ترس از یک بیماری همه‌گیر دیگر زیاد است، کارشناسان انتظار ندارند همه‌گیری آبله میمونی همانند کرونا باشد؛ زیرا این ویروس به‌راحتی SARS-CoV-2، عامل کووید-۱۹ منتشر نمی‌شود. این چیزی است که ما تاکنون در مورد این عفونت و شیوع فعلی آن می‌دانیم.

آبله میمونی چیست؟

آبله میمونی یک بیماری است که توسط ویروس آبله میمونی (جنس ارتوپاکسوویروس) ایجاد می‌شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، این ویروس ارتباط نزدیکی با سایر ویروس‌های ایجادکننده آبله مانند واکسینیا، واریولای ماژور و مینور (که باعث آبله می‌شوند) و ویروس آبله گاوی دارد.

آبله میمونی نخستین بار در سال ۱۹۵۸ در میان جمعیت‌های میمون‌ها و سپس در سال ۱۹۷۰ در انسانی ساکن در منطقه فعلی جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی شد. به گفته مراجع بهداشتی، در سال‌های بعد شیوع این نوع از آبله در مناطقی در سراسر آفریقای مرکزی و غربی ظاهر شد.

آبله میمونی
آبله میمونی یک بیماری ویروسی است که با تماس نزدیک مداوم از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود

آیا آبله میمونی کشنده است؟

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، بیماری فوق معمولاً دوره خود را طی می‌کند و به‌خودی‌خود طی دو تا چهار هفته بهبود می‌یابد. سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد، بااین‌حال، موارد شدید ممکن است رخ دهد و امروزه حدود ۳ تا ۶ درصد از مبتلایان به این بیماری در اثر آن جان خود را از دست می‌دهند. خطر مرگ در میان کودکان خردسال بیشتر است. افراد کمتر از ۴۰ تا ۵۰ سال نیز ممکن است در برابر آبله میمونی آسیب‌پذیرتر باشند؛ زیرا واکسیناسیون آبله – که به محافظت از فرد در برابر ابتلا به آبله میمونی کمک می‌کند – پس از ریشه‌کن شدن این بیماری در زمان‌های مختلف و در کشورهای مختلف جهان متوقف شد.

به گزارش نیچر نیوز، موارد فعلی آبله میمونی از نظر ژنتیکی به‌گونه‌ای که عمدتاً در غرب آفریقا گسترش می‌یابد مرتبط است که کمتر کشنده است و میزان مرگ‌ومیر آن در این مناطق دورافتاده حدود ۱ درصد است.

 

علائم آبله میمونی چیست؟

این بیماری مانند بسیاری از ویروس‌ها با تب، لرز، خستگی، دردهای عضلانی و سردرد شروع می‌شود، اما به گفته مراجع بهداشتی برخلاف آبله رایج، باعث تورم غدد لنفاوی نیز می‌شود. یک تا سه روز پس از شروع تب، افراد ممکن است دچار بثوراتی (جوش‌ها) شوند که از صورت شروع شده و در سراسر بدن پخش می‌شود. بثورات پیش از ناپدید شدن طی چندین مرحله تکامل می‌یابند. ابتدا ماکول‌ها یا لکه‌های قهوه‌ای روشن در سراسر بدن ظاهر می‌شوند. در مرحله بعد برآمدگی‌های برجسته‌ای (پاپول‌ها) ظاهر می‌شوند. پس‌ازآن، بثورات به شکل جوش‌های بزرگ آبدار تبدیل می‌شوند که شبیه جوش‌های چرکی هستند. در نهایت این پوسته‌ها از بین می‌روند و می‌افتند. مراجع بهداشتی خاطرنشان می‌کنند که این بیماری معمولاً دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا برطرف شود.

 

آبله میمونی چگونه پخش می‌شود؟ شدت انتقال آن چقدر است؟

آبله میمونی یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، به این معنی که معمولاً از مخزن حیوانات به انسان سرایت می‌کند. (میزبان حیوانی اولیه مشخص نیست، اما طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، می‌تواند شامل تعدادی جونده یا پستانداران باشد.) این ویروس همچنین می‌تواند از طریق تماس نزدیک مداوم بین افراد پخش شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی، این تماس نزدیک می‌تواند از طریق ضایعات پوستی، قطرات تنفسی، مایعات بدن یا مواد آلوده مانند ملافه رخ دهد. کسانی که آلوده هستند و جوش‌های فعال دارند می‌توانند ویروس را از طریق تماس نزدیک با پوست به دیگران منتقل کنند.

آبله میمونی بسیار کمتر از SARS-CoV-2، ویروسی عامل کووید-۱۹ مسری است. بااین‌حال، دانشمندان در حال بررسی ژنوم برخی از موارد جدیدتر ویروس عامل این بیماری هستند تا ببینند آیا جهش‌هایی وجود دارد که ممکن است انتقال را افزایش دهد یا خیر.

دکتر مارتین هیرش، از بیمارستان عمومی ماساچوست می‌گوید: «کووید از راه تنفسی پخش می‌شود و بسیار عفونی است. به نظر نمی‌رسد آبله میمونی این‌گونه باشد.»

 

آیا آبله میمونی قابل‌درمان است؟

درحالی‌که هیچ درمانی برای این بیماری آزمایش نشده است، پزشکان می‌توانند بر اساس نظر مراجع بهداشتی می‌توانند از تعدادی گزینه برای درمان این نوع عفونت استفاده کنند؛ از جمله داروهای ضدویروسی و آنتی‌بادی‌های گرفته‌شده از خون افرادی که با واکسن آبله ایمن شده‌اند. درعین‌حال می‌توان واکسن آبله و آبله میمونی را برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، با استفاده از راه‌کار «واکسیناسیون حلقه‌ای» استفاده کرد. در این روش افرادی که از نزدیکان مبتلایان به این بیماری هستند می‌توانند واکسیناسیون علیه این بیماری را انجام دهند تا انتقال از بیمار به افراد نزدیک جلوگیری شود. پیش‌ازاین نیز از این روش واکسیناسیون استفاده شد تا در نهایت آبله در سال ۱۹۸۰ ریشه‌کن شد.

متخصصان همه‌گیری می‌گویند: «اگر افراد بیمار شوند، اغلب بیماری‌شان دو تا چهار هفته طول می‌کشد. شناسایی زودهنگام افراد برای درمان و شناسایی نزدیکانشان که در خطر هستند ضروری است.»

تاکنون آبله میمونی در کدام مناطق شناسایی شده است؟

تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد در سراسر جهان گزارش شده است که بیشتر این موارد در اسپانیا، پرتغال و بریتانیا مشاهده شده است. مواردی از ابتلا نیز در بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، سوئد و استرالیا و آمریکا گزارش شده است. بر اساس گزارش‌ها بسیاری از موارد در میان مردان ۳۰ تا ۵۵ ساله است که با هم‌جنسان خود رابطه جنسی داشته‌اند.

 

اگر فکر می‌کنید به آبله میمونی مبتلا هستید، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر مشکوک هستید که به این بیماری مبتلا شده‌اید، با پزشک خود برای درمان و ردیابی تماس بگیرید؛ به‌خصوص در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرید:

  • شما در طول یک ماه قبل از شروع علائم به آفریقای مرکزی یا غربی، مناطقی در اروپا که آبله میمونی را گزارش کرده‌اند یا سایر مناطق با موارد تأییدشده سفر کرده‌اید.
  • شما با یک فرد مبتلا به آبله میمونی تأییدشده یا مشکوک تماس داشته‌اید.
  • شما مردی هستید که مرتباً با مردان دیگر ارتباط نزدیک دارید.

به گزارش خبرآنلاین، متخصصان عفونی کشورمان درباره اینکه آیا امکان تشخیص این بیماری در ایران وجود دارد می‌گویند: «در کشور ما آزمایشگاه‌هایی برای تشخیص بیماری آبله میمونی وجود دارد و قطعا تصمیمات جدی توسط وزارت بهداشت برای گزارش‌دهی موارد مشکوک گرفته می‌شود.»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4507

منبع WHO CDC Live Science
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.