مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

نکاتی مهم برای در امان ماندن از تب کریمه کنگو

0

به‌گزارش ندای تندرستی، به‌تازگی تعداد مبتلایان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشورمان افزایش یافته و متأسفانه تلفات نیز داشته است. حال این بیماری چیست و چگونه از آن در امان بمانیم؟

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

عامل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ویروس است که معمولاً توسط کنه‌ها منتقل می‌شود. همچنین این ویروس می‌تواند از طریق تماس با بافت‌های حیوانی آلوده در حین و بلافاصله پس از ذبح حیوانات منتقل شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی شیوع تب کریمه کنگو باید جدی گرفته شود، زیرا این بیماری می‌تواند منجر به همه‌گیری شود و مرگ‌ومیر آن نیز نسبت بالایی دارد (بین ۱۰ تا ۴۰ درصد).

دوره نهفته این بیماری ۳ تا ۱۴ روز است. بیشتر افراد بدون علامت هستند یا بیماری در آن‌ها خفیف است. کودکان معمولاً نوع خفیف‌تری از بیماری را نشان می‌دهند.

شروع علائم همانند آنفولانزا (تب، درد عضلانی، سرگیجه، درد در نواحی مختلف بدن) است. همچنین چشم‌درد و نور ترسی (حساسیت زیاد به نور) رخ می‌دهد. ممکن است در اوایل ناراحتی‌های گوارشی نظیر حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم ایجادشده، گلودرد و به دنبال آن نوسانات خلقی شدید و گیجی وجود داشته باشد. همچنین ممکن است شکم‌درد همراه با بزرگ شدن قابل‌تشخیص کبد به وجود آید.

سایر علائم بالینی در موارد شدید عبارت از تپش قلب، بزرگ شدن غدد لنفاوی، ضایعات پوستی ناشی از خونریزی در پوست، خونریزی در اندام‌های مختلف و بروز علائم هپاتیت هستند. در مواردی که شدت بیماری زیاد است، ممکن است درگیری اندام‌های حیاتی، افزایش نفوذپذیری عروق و طوفان سایتوکین رخ دهد.

تاکنون واکسنی برای پیشگیری از این بیماری در انسان یا حیوان وجود ندارد. در غیاب واکسن، تنها راه کاهش عفونت در افراد، افزایش آگاهی عمومی در مورد عوامل خطر و آموزش مردم در مورد اقداماتی است که می‌تواند برای کاهش مواجهه با ویروس انجام شود.

چه نکاتی باید رعایت شود

از آنجا تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است، در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد. طبق نظر مقامات بهداشتی کشور [به نقل از خبرآنلاین] اصول بهداشتی که باید رعایت شود تا از این بیماری مصون بمانیم عبارتند از:

– حذف کنه ناقل بیماری از طریق سم‌پاشی

– شستشوی دام‌ها و سم‌پاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی

– خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام

خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده

– خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز

-تهیه گوشت موردنیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی

– نگهداری گوشت تازه دام به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد (دمای یخچال) پیش از مصرف

– حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک)

– اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته

– پختن کامل گوشت

مقامات بهداشتی می‌گویند تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، باید سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4526

منبع who
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.