مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

برای نخستین بار پزشکان می‌توانند یک بازی ویدیویی را تجویز کنند

0

به گزارش ندای تندرستی برای نخستین بار اداره غذا و داروی آمریکا به پزشکان اجازه داد تا یک بازی ویدیویی را به‌عنوان درمان پزشکی برای بیماران تجویز کنند.

تاکنون مطالعات متعددی بر روی اثر بازی‌ ویدیویی بر تغییرات شناختی افراد انجام شده است. در یکی از جدیدترین این مطالعات نشان داده شده است که تغییرات شناختی ناشی از انجام بازی‌های ویدیویی در کودکی، حتی سال‌ها پس از توقف بازی می‌تواند رخ دهد (مقاله کامل آن را می‌توانید در همین سایت مطالعه بفرمایید).

در یکی از جدیدترین یافته‌ها، نشان داده شده که بازی اندواکس (EndeavoEX) که در سیستم‌عامل iOS عرضه شده است، ممکن است به کودکان ۸ تا ۱۲ ساله مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی (ADHD) کمک ‌کند. بر اساس گزارش‌ها هرچند مدارک واقعی تأییدکننده این ادعا تا حدی متزلزل هستند، اصل تجویز یک بازی ویدیویی که سال‌ها ساخت آن به طول انجامیده است بسیار جذاب است.

بر اساس نماهایی از بخش‌های این بازی به نظر می‌رسد که روند بازی بسیار مشخص و ساده است. بازیکنان باید با هدایت یک وسیله نقلیه کارتونی به چپ و راست آن را به هدف برسانند و البته هنگام حرکت این وسیله به جلو باید از برخورد آن به موانع جلوگیری کنند.

بازی ویدئویی اندواکس چگونه به کودکان کمک می‌کند؟

بر اساس پژوهش‌های بالینی انجام‌شده به‌وسیله شرکت Akili interactive، شرکت تولیدکننده این بازی، به نظر می‌رسد که حرکت‌هایی که کودکان در این بازی انجام می‌دهند سبب بهبود مدت‌زمان توجه برخی از کودکان می‌شود.

بازی ویدئویی

در یک مطالعه بالینی یک‌سوم کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش فعالی پس ‌از اینکه به مدت چهار هفته هر روز ۲۵ دقیقه این بازی را انجام دادند، علائم کمبود توجه آن‌ها برطرف شد. نتایج این مطالعه در ژورنال لانست منتشر شده است.

نتایج فوق، بهترین نتایج به‌دست‌آمده توسط شرکت سازنده این بازی بوده که از چندین مطالعه طی هفت سال به‌دست‌آمده است. گزارش‌های دیگری حاصل از تحقیق بر روی این بازی تا این اندازه امیدوارکننده نبوده‌اند.

پزشکان معتقدند که این مطالعه هنوز به شواهد بیشتری نیاز دارد تا بتوان آن را به‌عنوان جایگزینی برای درمان‌های توصیه‌شده و اثبات‌شده اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی توصیه کرد.

البته این بدان معنا نیست که این بازی ویدیویی نمی‌تواند به کودکان دچار اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی کمک کند. در واقع با تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا اکنون پزشکان می‌توانند از این بازی به‌عنوان مکملی برای سایر روش‌های درمانی استفاده کنند یا آن را در برنامه درمانی گسترده برای برخی از کودکان ادغام کنند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2628

منبع The Lancet Futurism
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.