مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

روشی سریع و راحت برای تشخیص آلزایمر

0

آلزایمر از بیماری‌های شاخص زوال عقل است که با تشخیص زودهنگام می‌توان اقدام به درمان نمود و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. به‌تازگی محققان دریافتند که برخی پروتئین‌های مرتبط با آلزایمر در ترشحات بینی قابل‌تشخیص هستند.

جمعیت بسیاری از کشورها به‌سرعت در حال پیر شدن است؛ ازاین‌رو آن‌ها با افزایش تعداد بیماران مبتلا به زوال عقل روبه‌رو هستند. آلزایمر به‌عنوان یکی از این بیماری‌ها متأسفانه هنوز درمان کاملی ندارد. این بدان معنی است که تشخیص به‌موقع در زمانی که علائم هنوز خفیف است، برای اقدام به درمان و به حداکثر رساندن کیفیت زندگی بیمار ضروری است.

در حال حاضر فناوری‌های موجود برای تشخیص آلزایمر محدود است. این فناوری‌ها ابزارهایی گران و روش‌های تهاجمی یا ناخوشایند هستند.

به گزارش ندای تندرستی در یک مطالعه جدید که در ژورنالی معتبر (Scientific Reports) چاپ شده است، دانشمندان کره‌ای به شیوه‌ای جدید برای تشخیص آلزایمر به روش بسیار ساده‌تری رسیده‌اند. در حقیقت کره‌ای‌ها که جمعیت کشورشان نیز به‌سرعت رو به پیری است، موفق شدند با جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل پروتئین‌های خاصی از ترشحات بینی، آلزایمر را تشخیص دهند.

پروفسور چیل مون راهنمای این تحقیق درباره چگونگی شکل‌گیری این ایده می‌گوید: «در سال ۲۰۱۷ دریافتیم که در مراحل اولیه آلزایمر در موش‌ها، در عملکرد بویایی آن‌ها اختلال رخ می‌دهد. وقوع این علامت به دلیل تجمع اولیگومر آمیلوئید بتا در سیستم بویایی محیطی است.»

لازم به ذکر است که پروتئین آمیلوئید بتا عامل اصلی پلاک‌های ایجادشده در مغز مبتلایان به آلزایمر است.

وی ادامه داد: «ما فرض کردیم که این تجمعات پروتئینی ممکن است پارامتر مفیدی برای ارزیابی پیشرفت بیماری باشد.»

نحوه انجام آزمایش و نتایج حاصله

آن‌ها برای آزمایش فرضیه‌شان، نمونه‌هایی از ترشحات بینی ۳۹ بیمار آلزایمری و ۲۱ فرد غیر بیمار را در همان رنج سنی به‌عنوان کنترل جمع‌آوری کردند.

این گروه تحقیقاتی دریافتند که تجمع اولیگومرهای آمیلوئید بتا (به‌عنوان شاخص اصلی بیماری آلزایمر) در ترشحات بینی مبتلایان به آلزایمر همواره بالاتر از افراد سالم بود. به‌علاوه آن‌ها مشخص کردند که با اندازه‌گیری میزان شکلی از این پروتئین که محلول است، هم می‌توان افراد سالم را از بیماران آلزایمری جدا کرد و هم می‌توان شروع و پیشرفت آلزایمر را پیش‌بینی نمود.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط بین اولیگومرهای آمیلوئید بتا موجود در ترشحات بینی و اختلالات شناختی مربوط به آلزایمر نیاز است، اما مطمئناً این نتایج امیدوارکننده است.

پروفسور چیل مون اظهار داشت: «بررسی ترشحات بینی به دلیل مزایای مختلف آن، مانند هزینه نسبتاً کم و غیرتهاجمی بودن این روش، گزینه بهتری برای غربالگری آلزایمر خواهد بود.» وی ادامه داد: «نتایج مطالعه ما همچنین رویکرد جدید و ساده‌ای را برای ارزیابی پیشرفت آلزایمر معرفی می‌کند.»

این روش جدید در آینده‌ای نزدیک می‌تواند در تشخیص سریع آلزایمر و پیشرفت بیماری در مبتلایان و نیز افراد مستعد به آن در سراسر جهان کمک شایانی نماید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2769

منبع Neuroscience News
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.