مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

به بیمار مبتلا به آلزایمر چه باید بگوییم؟

0

اگر پرستاری عزیزتان را که یک بیمار مبتلا به آلزایمر است بر عهده گرفته‌اید، لازم است تا به مسائل مهمی توجه کنید؛ مثلا اینکه بدانید به بیمار چه بگوئید.

با تشخیص بیماری آلزایمر تنها زندگی عزیزان شما تغییر نمی‌کند. هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید تا نقش پرستار بیمارتان را بر عهده بگیرید، زندگی شما نیز دچار تغییرات عمده‌ای می‌شود. در این حالت لازم است تا در نخستین فرصت به مسائل مهمی رسیدگی کنید. همچنین لازم است تا چالش‌های روز به روز نگهداری از فرد مبتلا به آلزایمر را فرا گیرید.

به بیمار چه بگوئیم؟

اغلب متخصصان می‌گویند که اگر بیمار مبتلا به آلزایمر بپرسد که مشکل و بیماری وی چیست باید با او صادق باشید. دانستن اینکه مشکل فرد، بیماری است و نه «جنون» و «دیوانگی» در اغلب موارد به شخص مبتلا آرامش می‌دهد.

گفتن این مسئله به بیماری که سؤال نکرده نیز ممکن است مفید باشد. به‌ویژه اگر فرد به دلیل وضعیتش دچار مشکل شده است. معمولاً بهتر است که پزشک در مورد تشخیص توضیح دهد. البته باید به خاطر داشته باشید که اطلاعات جدید به‌خوبی به خاطر سپرده نمی‌شوند؛ بنابراین اگر فرد مبتلا به آلزایمر بارها در مورد بیماری‌اش سؤال پرسید تعجب نکنید. در چنین مواردی می‌توانید مجدد به‌طور خلاصه در مورد بیماری به وی توضیح دهید.

چرا باید در مورد بیمار مبتلا به آلزایمر به دیگران توضیح دهیم؟

شاید لازم باشد که شما هم با دوستان یا خانواده خود صحبت کنید. در مراحل اولیه، افراد مبتلا به بیماری در بسیاری از موارد کاملاً سالم به نظر می‌رسند و افراد بیرون از خانواده ممکن است متوجه نشوند که مشکلی وجود دارد؛ اما به دو دلیل لازم است که تا در اولین فرصت به سایر اعضا خانواده و دوستان درباره تشخیص صورت گرفته اطلاع دهید. نخست لازم است که آن‌ها بدانند هرگونه رفتار غیرمعمول به دلیل بیماری ایجاد شده است و به دلیل «دیوانگی» یا «پستی» نیست و هم‌زمان با زوال توانایی‌های شناختی فرد بیمار افراد روش‌های جدید برای واکنش به وی نیاز دارند. دلیل دوم اینکه شما و سایر مراقبین بیمار مبتلا به آلزایمر به حمایت عاطفی و کمک‌های عملی دیگران نیاز دارید.

شما خوانندگان گرامی می‌توانید در ارتباط با آلزایمر مقالات « روشی سریع و راحت برای تشخیص آلزایمر» و «رژیم غذایی کتوژنیک ممکن است احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد» را در سایت ندای تندرستی مطالعه فرمائید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3498

منبع Harvard Health Publishing
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.