مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

آیا شیر خشک اصلاح‌شده نسبت به نوع استاندارد آینده تحصیلی کودک را بهتر می‌کند؟

0

دکتر مهدیه زکی‌خان

مطالعات محققان انگلیسی نشان می‌دهد، نتایج امتحانات ریاضی و زبان انگلیسی نوجوانانی که در نوزادانی از شیر خشک اصلاح‌شده تغذیه می‌شدند، مشابه نوجوانانی بود که در نوزادی شیر خشک استاندارد دریافت می‌کردند.

به گزارش ندای تندرستی این دانشمندان یافته‌های خود را در BMJ منتشر کردند. این محققان از رویکرد جدیدی برای ارتباط دادن عملکرد مدرسه و داده‌های سلامت استفاده کردند تا ببینند آیا تغذیه با شیر خشک اصلاح‌شده باعث ایجاد تفاوتی در توانایی شناختی آتی کودک می‌شود با خیر.

گروه تحقیقاتی فوق داده‌های حدود ۱۷۰۰ کودک را تجزیه‌وتحلیل کردند. به هر یک از این کودکان در دوران نوزادی به‌طور تصادفی شیر خشک‌شده اصلاح‌شده یا شیر خشک استاندارد داده شده بود. انتخاب تصادفی افراد این اطمینان را ایجاد می‌کند که گروه‌ها از همه جهات به‌غیراز نوع شیر خشک دریافتی‌شان برابر هستند.

محققان سپس داده‌های متعلق به ۹۱ درصد (حدود ۱۶۰۰ نفر) از کودکان فوق را از سوابق مدرسه‌شان در سنین ۱۱ و ۱۶ سال جمع‌آوری کردند تا ببینند آیا نوع شیری که در دوران نوزادی به آن‌ها داده شده بود تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد آن‌ها در مدرسه دارد یا خیر.

در دو مورد از ارزیابی‌های فوق، محققان شیر خشک‌هایی را آزمایش کردند که با یک اسید چرب غیراشباع دارای زنجیره بلند (LCPUFA) غنی‌شده بودند. این ترکیب یکی از ترکیبات موجود در شیر مادر است که در رشد مغز نقش دارد. در یکی دیگر از این ارزیابی‌ها شیر خشک با محتوای آهن بالا و نیز شیر خشک‌های غنی‌شده با مواد مغذی دنبال شد. علاوه بر موارد بالا در این بررسی‌ها شیر خشک‌های غنی‌شده با موادی مانند sn2 پالمیتات یا نوکلئوتیدهای افزوده که تصور نمی‌شد به افزایش توانایی شناختی نوزادان مربوط باشند نیز ارزیابی شدند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که مصرف شیر خشک‌های غنی‌شده فوق هیچ تأثیری در نمرات امتحانات سراسری ریاضیات در سن ۱۶ سالگی ندارد.

در سن ۱۱ سالگی، کودکانی که شیر خشک غنی‌شده با اسید چرب زنجیره بلند دریافت کرده بودند، هم در زبان انگلیسی و هم در ریاضیات نمره کمتری کسب کردند، اما در سن ۱۶ سالگی این‌گونه نبود.

نتایج نشان داد هیچ‌یک از شیر خشک‌های اصلاح‌شده دیگر سبب بهبود عملکرد زبان انگلیسی نوجوانان در سن ۱۶ سالگی و ریاضیات و انگلیسی آن‌ها در سن ۱۱ سالگی نشد. همچنین مصرف شیر خشک‌های فوق بر توانایی دریافت حمایت‌های تحصیلی خاص و دستیابی به نمره پنج یا بیشتر در امتحان سراسری تأثیر نگذاشت.

یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «یافته‌های ما حاکی از آن است که این شیر خشک‌های اصلاح‌شده در درازمدت هیچ مزیتی برای رشد مغز ندارند. قانون‌گذاران باید از این یافته‌ها برای بازنگری در صدور مجوز استفاده کنند که کدام اصلاحات برای شیر خشک‌ها تأیید شود و اطمینان حاصل کنند تا برچسب‌گذاری محصولات، فاقد ادعاهای اثبات نشده باشد.»

محققان خاطرنشان می‌کنند که هرچند این آزمایش‌ها اثر شیر خشک‌های چند سال پیش را نشان می‌دهد، اما با شیر خشک‌های امروزی نیز مرتبط هستند. بااین‌حال، شیر خشک‌هایی با فرمول‌های جدید نیز درحال‌توسعه هستند. این مطالعه نشان می‌دهد چگونه داده‌های آموزشی می‌تواند پیگیری اثر بلندمدت شیر خشک‌ها را بر توانایی شناختی بسیار آسان‌تر کند.

نویسنده اصلی این تحقیق افزود: «هیچ تحقیق قبلی مزایای قطعی این شیر خشک‌های اصلاح‌شده را بر توانایی شناختی نشان نداده است و شواهد به دلیل پیگیری در دوره‌های کوتاه‌مدت و بالا بودن میزان خروج افراد از آزمایش در طول زمان نامطمئن بودند.»

مطالعه کنونی با پیوند دادن داده‌های کارآزمایی‌های تصادفی به داده‌هایی که به‌طورمعمول از آزمون‌های مدرسه جمع‌آوری می‌شوند، بهترین شواهد موجود را در این مورد ارائه می‌کند که آیا تغییرات در فرمول شیر خشک بر توانایی شناختی کودکان تأثیر می‌گذارد یا خیر.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4263

منبع BMJ Neuroscience News
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.