مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

بی‌خطر بودن شیردهی مادران مبتلا به کووید-۱۹؛ درصورت رعایت احتیاط‌های لازم

0

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مادران مبتلا به کووید-۱۹، حتی اگر به فرزندانشان شیر بدهند و در یک اتاق مشترک نیز باشند، بعید به نظر می‌رسد که این بیماری را به نوزادان تازه متولدشده خود منتقل کنند.

این مطالعه نشان داد از ۱۲۰ نوزاد متولدشده از مادران مبتلا به کووید-۱۹، هیچ‌کدام حین تولد یا دو هفته بعد از زایمان به بیماری مبتلا نشدند. این نتیجه باوجودی به دست آمد که بسیاری از مادران به نوزادان خود شیر می‌دادند، ارتباط پوست به پوست داشتند و اتاق مادر و نوزاد نیز مشترک بود.

طبق مطالعه فوق، این مادران برای جلوگیری از انتشار بیماری کووید-۱۹ اقداماتی را نظیر پوشیدن ماسک‌های جراحی، شستن دست‌ها و سینه‌ها قبل از تماس با نوزاد و شیر دادن به آن‌ها انجام دادند.

به گزارش ندای تندرستی، نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق در یکی از ژورنال‌های معتبر دنیا چاپ شد.

دکتر کریستین سالواتوره، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستانی در شهر نیویورک و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «ما امیدواریم که مطالعه ما به مادران جدید اطمینان دهد که خطر انتقال کووید-۱۹ به نوزادان آن‌ها بسیار کم است.»

بااین‌وجود نویسندگان یادآور می‌شوند که مطالعه آن‌ها کافی نبوده و برای تأیید نتایج به‌دست آمده از شیردهی مادران مبتلا به کووید-۱۹ به مطالعات بیشتری نیاز است.

با توجه به اینکه کووید-۱۹ یک بیماری جدیدی است، داده‌های مربوط به خطرات انتقال بیماری از مادران به نوزادان محدود است. نویسندگان این مقاله گفتند که چندین مورد گزارش شده است که ۴۸ ساعت پس از تولد نوزادان، تست کرونای آن‌ها مثبت بوده و به نظر می‌رسد که این بیماری در رحم مادر به جنین منتقل شده است؛ اما چنین گزارش‌هایی نادر هستند.

راهنمایی مراجع بهداشتی برای زنان باردار و شیردهی مادران مبتلا به کووید-۱۹ در حال تغییر است. در ابتدای همه‌گیری، آکادمی اطفال امریکا توصیه کرد که مادران مبتلا به کووید-۱۹ تا زمانی که آلوده‌اند از نوزادان خود جدا شده و نوزادان با شیر دوشیده شده از سینه مادرشان تغذیه شوند. بااین‌حال اخیراً مرجع فوق دستورالعمل‌های خود را به‌روز کرده است و می‌گویند که مادران مبتلا می‌توانند با درنظرگرفتن احتیاط‌های لازم، در اتاق مشترک با نوزاد خود باشند و آن‌ها را شیر دهند.

نحوه انجام مطالعه و نتایج حاصل

در این مطالعه اطلاعات مادرانی تجزیه تحلیل شد که تست کووید-۱۹ آن‌ها مثبت بود و بین روزهای ۱۷ تا ۲۲ ماه مه سال ۲۰۲۰ در یکی از بیمارستان‌های نیویورک فرزند خود را به دنیا آورده بودند.

سه‌چهارم مادران گزارش دادند که علائم بیماری را تجربه کرده‌اند و حدود نیمی از این تعداد علائم بیماری را حول‌وحوش زمان زایمان خود تجربه کرده بودند.

در بیمارستان به مادران اجازه داده شد که در یک اتاق مشترک با نوزاد خود باشند. نوزادان در گهواره‌های محصور با فاصله‌ای به‌اندازه ۱/۸ متر از تخت مادر قرار گرفتند. به مادران نیز اجازه داده شد که درصورتی‌که حالشان مساعد بود به نوزاد خود شیر بدهند. اما آن‌ها موظف بودند که پیش از در آغوش گرفتن نوزادشان ماسک جراحی بپوشند و دست‌های خود را بشویند. همچنین این مادران پیش از شیر دادن باید سینه‌هایشان را می‌شستند.

شیردهی مادر مبتلا به کووید-۱۹

برای همه نوزادان در ۲۴ ساعت اول پس از تولد، تست کووید-۱۹ انجام شد. تست هیچ‌کدام از نوزادان مثبت نبود.

از بین ۱۲۰ نوزاد، ۷۹ نوزاد حدود یک هفته پس از تولد و ۷۲ نوزاد دو هفته پس از تولد دوباره آزمایش دادند. مجدد تست هیچ‌کدام از نوزادان مثبت نشد و هیچ‌کدام علائمی از کووید-۱۹ را نشان ندادند.

۵۳ نوزاد در یک‌ماهگی از طریق ویدئوکنفرانس معاینه از راه دور انجام دادند و حال همه خوب بود و رشد معمولی داشتند.

به‌طورکلی نتایج ارزیابی‌ها میان بچه‌های متولدشده از مادران دارای علائم کووید-۱۹ و مادرانی که مبتلا ولی بی علائم بودند، تفاوتی نداشت.

دکتر پاتریشیا دلامورا، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستانی در نیویورک می‌گوید: «ما می‌دانیم که تماس پوست به پوست و تغذیه با شیر مادر، هم برای مادر و نوزاد و هم برای سلامت کودک در طولانی‌مدت مهم است. یافته‌های ما حاکی از آن است که شیردهی مادران مبتلا به کووید-۱۹ در صورت لزوم می‌توانند با انجام اقدامات مناسب برای کنترل عفونت انجام شود و آنها می‌توانند با اطمینان از فواید آن بهره‌مند شوند.»

نویسندگان یادآور می‌شوند که حدود یک‌سوم از ۱۲۰ نوزاد، پس از تولد آزمایش کووید-۱۹ را انجام ندادند که به گفته آن‌ها ممکن است به دلیل ترس والدین از مراجعه به پزشک (یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی) در شرایط همه‌گیری باشد.

در این مطالعه نوزادان از نظر آنتی‌بادی‌های علیه کووید-۱۹ آزمایش قرار نشدند و مشخص نیست آن‌ها در زمانی که در رحم مادر بودند یا از طریق شیر مادر این آنتی‌بادی‌ها را از مادر خود به دست آورده باشند. ازآنجاکه حدود نیمی از مادران کمی قبل یا حین زایمان علائم بیماری را نشان دادند، بعید است که همه نوزادان توانسته باشند آنتی‌بادی‌های محافظ را به دست بیاورند؛ زیرا تولید و توسعه آنتی‌بادی در بدن مادر و گذر آنتی‌بادی‌ها از مادر به فرزندش زمان می‌برد.

این مطالعه نشان داد از ۱۲۰ کودک متولدشده از مادران مبتلا به کووید-۱۹، هیچ‌کدام حین تولد یا دو هفته بعد از زایمان به بیماری مبتلا نشدند

دکتر ملیسا مدوِدِف، استادیار متخصص اطفال در دانشگاه سانفرانسیسکو کالیفرنیا که از محققان درگیر در این تحقیق نیز نبود می‌گوید: «این مطالعه جدید، داده‌های ارزشمندی را نشان می‌دهد که انتقال پیش از تولد کروناویروس جدید به نوزاد بعید است و همچنین طبق این داده‌ها نوزادان می‌توانند در اتاق مادر و نیز در شیردهی ایمن باشند.»

وی افزود: «بااین‌حال بسیاری از سؤالات در مورد کووید-۱۹ در دوران بارداری بی‌پاسخ مانده است؛ مانند اینکه زنان باردار یا نوزادان آن‌ها معمولاً با چه فاصله زمانی از بیماری، علائم بیماری را تجربه می‌کنند و اینکه اغلب چگونه بیماری از مادر به فرزند منتقل می‌شود؟»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=2675

منبع Live Science The Lancet
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.