مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

نکاتی برای حمام کردن نوزادان و کودکان

0

زمان حمام کردن نوزادان و کودکان می‌تواند زمان مفرحی برای شما باشد، اما برای حمام کردن نوزادان لازم است به نکاتی توجه کرد. دقت به این نکات علاوه بر تمیزی نوزاد، ایمنی او را نیز تأمین می‌کند.

  • نخستین و مهم‌ترین قانون این است که هرگز، هرگز نوزادان و کودکان نوپا را حتی برای یک دقیقه بدون نظارت رها نکنید. کودکان ممکن است در آبی با عمق کمتر از سه سانتی‌متر غرق شوند؛ بنابراین قبل از اینکه کار را شروع کنید تمامی لوازم موردنیاز (صابون، حوله، پوشک تمیز، لباس‌ها و سایر موارد) را آماده کنید. همیشه هنگامی‌که کودک در آب است، حداقل یک دست کودک را بگیرید. اگر زنگ تلفن یا زنگ در به صدا درآمد و لازم بود که حتماً پاسخ دهید، کودک را در حوله بپیچید و با خود ببرید.
  • مطمئن شوید که حمام به اندازه مناسب گرم است (حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد)؛ زیرا کودکان ممکن است به‌سرعت سردشان شود.
  • نوزاد یا کودک نوپا را هنگامی‌که شیر آب باز است در وان حمام قرار ندهید؛ زیرا دمای آب ممکن است تغییر کند یا عمق آب بیشتر از اندازه مناسب شود. از سوی دیگر صدای ریزش آب ممکن است برای برخی از بچه‌ها بیش‌ازاندازه باشد. در صورت استفاده از وان، آن را ایمن کنید. وان حمام به‌شدت لغزنده است. به همین دلیل برای ایمنی بیشتر وان حمام، از زیراندازهای لاستیکی مناسب استفاده کنید. بالشتک‌ها یا حوله‌هایی که با دست دور لوله‌ها و شیرآلات پیچیده می‌شوند می‌توانند از ضربات دردناک جلوگیری کنند. همچنین در صورت استفاده از شیشه برای درهای حمام، باید آن‌ها را از نوع شیشه‌های ایمن انتخاب کرد.
حمام کردن نوزاد
در صورت استفاده از وان برای حمام کردن نوزادان، آن را حداکثر تا عمق پنج تا ده سانتی‌متر آب کنید

 

  • آب حمام باید گرمای مناسبی داشته باشد. دمای آب را با مچ دست یا داخل آرنج خود بیازمایید تا مطمئن شوید که آب خیلی داغ نیست. نوزادان و کودکان نوپا معمولاً ترجیح می‌دهند در آب خنک‌تری از آنچه شما می‌پسندید، حمام کنند.
  • در صورت استفاده از وان برای حمام کردن نوزادان، آن را حداکثر تا عمق پنج تا ده سانتی‌متر آب کنید. برای کودکان زمانی که درون وان نشسته‌اند عمق آب باید حداکثر تا کمر آن‌ها باشد.
  • به کودک خود آموزش دهید که نباید در وان بایستند.
  • برای شستن بخش‌هایی از بدن کودک که زیر پوشک قرار می‌گیرد، تنها از آب استفاده کنید. صابون و شامپو ممکن است پوست حساس کودک را خشک کنند و سبب ایجاد قرمزی در پوست شوند. اگر از صابون استفاده می‌کنید، صابون ملایمی را انتخاب کنید که مخصوص نوزادان و کودکان است و در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. برای اینکه از قرار گرفتن کودک در آب و صابون به مدت طولانی جلوگیری کنید در انتهای شستشو از صابون و شامپو استفاده کنید.
  • از شستشوی کودک در وان پر از کف خودداری کنید؛ زیرا کف فراوان در وان می‌تواند مجاری ادراری کودک را تحریک کند و خطر عفونت‌های مجاری ادراری را افزایش دهد.
  • آب‌گرم‌کن را در ۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. تنها دو ثانیه قرار گرفتن کودک در آب ۶۵ درجه سانتی‌گراد و پنج ثانیه در آب ۶۰ درجه سانتی‌گراد کافی است که سبب سوختگی درجه سه در کودک شود. بسیاری از آب‌گرم‌کن‌ها در کارخانه در این دماها تنظیم شده‌اند. همچنین به کودکان اجازه ندهید به شیر آب دست بزنند. حتی نوزادان کوچک هم به‌اندازه کافی قدرت دارند که شیر آب را باز کنند و سبب آسیب جدی شوند. برای این‌که شیرهای آب را از دسترس کودک خارج کنید، می‌توانید او را در وضعیتی قرار دهید که پشت او به شیرهای آب باشد.
  • لوازم برقی مانند سشوار و فرم دهنده‌های مو را دور از فضای حمام قرار دهید.
منبع babycenter
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.