مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

واقعیت مجازی به مردان با اعتماد به‌ نفس پائین در بهبود مهارت سخنرانی کمک می‌کند

0

تیمی از محققان دانشگاه لوزان و مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان دریافته‌اند که اعتماد به نفس و مهارت سخنرانی مردان پس از تماشای سخنرانی همزاد مجازی خود که با استفاده از فناوری واقعیت مجازی ایجاد شده بود، بهبود می‌یابد.

به گزارش ندای تندرستی، تحقیقات قبلی نشان داده است که اعتماد به توانایی‌های شخصی می‌تواند نقش مهمی هنگام اجرای سخنرانی در مقابل دیگران داشته باشد. در یک مطالعه جدید، محققان ابزاری فناورانه پیدا کرده‌اند که می‌تواند با تقویت اعتماد به‌ نفس، مهارت سخنرانی را برای برخی افراد بهبود بخشد.

در این مطالعه بر روی داوطلبان دانشجوی دانشگاه ارزیابی‌های لازم انجام شد. هر داوطلب پرسشنامه ارزیابی اعتماد به‌ نفس و توانایی‌های گفتاری درک شده از خود را پر کردند. همچنین از هر داوطلب در مورد میزان اضطراب خود هنگام سخنرانی و میزان تجربه سخنرانی در جمع پرسیده شد. در مرحله بعدی، محققان از هر یک از داوطلبان عکس گرفتند و از این تصاویر برای خلق همزادهای واقعیت مجازی استفاده کردند.

در مرحله بعدی، از داوطلبان خواسته شد تا در یک اتاق واقعیت مجازی با حضور یک جمعیت مجازی در مورد افکارشان راجع به ساختار هزینه دانشگاه، سه دقیقه سخنرانی کنند. محققان کیفیت گفتار را بر اساس زبان بدن و نه محتوا قضاوت کردند. سپس داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند. در یک گروه به هر یک از اعضا اجازه داده شد سخنرانی خود را در حالی ببیند که همزادش سخنرانی را انجام می‌دهد. اعضای گروه دیگر سخنرانی خود را با یک شخصیت مجازی به‌غیراز شخصیت ایجادشده از تصویر خود مشاهده کردند.

در آخرین مرحله آزمایش هر داوطلب با همان شرایط قبل مجدداً سخنرانی کرد. این بار هم محققان اثربخشی گفتار را بر اساس زبان بدن قضاوت کردند.

با بررسی نتایج هر دو سخنرانی‌های هر داوطلب، محققان دریافتند که داوطلبان مردی که طبق پرسشنامه پرشده دارای اعتماد به نفس پایین بودند، اگر پس از سخنرانی اول همزاد خود را مشاهده می‌کردند، بار دوم سخنرانی خود را بهتر انجام می‌دادند. محققان هیچ تغییری در عملکرد سایر داوطلبان از جمله کلیه زنان شرکت‌کننده در آزمایش مشاهده نکردند.

یافته محققان فوق به‌تازگی در ژورنال PLOS ONE منتشر شده است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3604

منبع PLOS ONE Medical Xpress
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.