مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

روی و ویتامین C به بهبود بیماران مبتلا به کرونا کمکی نمی‌کنند

0

به‌رغم شهرت مکمل‌های روی و ویتامین C در تقویت قدرت سیستم ایمنی بدن، مطالعه جدیدی گزارش داده که این مکمل‌ها به بهبودی بیماران مبتلا به کرونا کمک نمی‌کنند.

به گزارش ندای تندرستی، از گذشته مشخص شده که روی برای عملکرد کلی سیستم ایمنی مهم است. همچنین ویتامین C نیز به‌عنوان آنتی‌اکسیدانی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. باوجوداین مطالعه‌ای جدید نشان داده است که دادن هر یک از مکمل‌های روی و ویتامین C یا ترکیبی از هر دو به بیماران مبتلا به کرونا، شدت یا مدت‌زمان علائم بیماری آن‌ها را کاهش نمی‌دهد.

برای مطالعه بیشتر خواص ویتامین C می‌توانید به مقالات «ویتامین C میوه یا قرص‌های مکمل؛ کدام شما را سرزنده‌تر می‌کند؟» و «ویتامین C می‌تواند به حفظ توده عضلانی در افراد بالای ۵۰ سال کمک کند» در سایت ندای تندرستی مراجعه فرمائید.

در این مطالعه محققان کلینیک کلیولند در آمریکا، ۲۱۴ بزرگ‌سال که ابتلای آن‌ها به کووید-۱۹ تائید شده بود را به چهار گروه تقسیم کردند و علائم هرکدام را ۱۰ روز پیگیری کردند. به گروه اول مکمل روی گلوکونات (۵۰ میلی‌گرم) داده شد. به گروه دوم ویتامین C (۸۰۰۰ میلی‌گرم) و به گروه سوم از هر دو مکمل داده شد. همچنین برای گروه چهارم تنها مراقبت‌های معمول انجام شد. سپس محققان فوق نحوه پاسخ بیماران را ارزیابی کردند.

محققان کاهش ۵۰ درصدی در علائم را به‌عنوان شاخص در نظر گرفتند. در این تحقیق هیچ تفاوت معنی‌داری بین چهار گروه بیمار وجود نداشت.

محقق اصلی پژوهش فوق گفت: «هنگامی‌که ما این آزمایش را آغاز کردیم، هیچ تحقیقی در حمایت از درمان با استفاده از مکمل‌هایی نظیر روی و ویتامین C برای پیشگیری یا درمان بیماران مبتلا به کرونا وجود نداشت.» وی ادامه داد: «همان‌طور که ما شاهد بودیم، همه‌گیری در سراسر جهان، میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و کشته بود. جامعه پزشکی و مردم سعی کردند مکمل‌هایی را امتحان کنند که به اعتقاد آن‌ها می‌توانست از عفونت جلوگیری کند یا علائم کووید-۱۹ را کاهش دهد، اما تحقیقات در حال حاضر به نتیجه رسیده است.» وی افزود: «حال که با مقایسه گروه بیماران مبتلا به کرونا که دریافت‌کننده مکمل‌های روی و ویتامین C بودند با گروه استاندارد (که مکملی دریافت نکردند) مشخص شده است که این دو مکمل برای درمان کرونا بی‌اثر هستند، مطالعه سایر روش‌های درمانی ادامه دارد.»

بیماران در این مطالعه در بیمارستان بستری نبودند و تحت درمان سرپایی قرار داشتند.

محقق دیگر این مطالعه افزود: «ما می‌دانیم که همه بیماران مبتلا به کرونا نیازی به پذیرش در بیمارستان ندارند و در مقایسه با کسانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، به‌احتمال‌زیاد این گروه به دنبال مکمل‌هایی (مانند روی و ویتامین C) هستند که می‌تواند به آن‌ها کمک کند. بنابراین این جمعیت، یک جمعیت مهم برای مطالعه در این زمینه بود.»

این یافته در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3633

منبع JAMA Network Open Medical Xpress
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.