مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

کرونا چه تأثیری بر اسپرم و باروری مردان می‌گذارد؟

0

به گزارش ندای تندرستی، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، مردانی که از کرونا بهبودیافته‌اند حداقل در کوتاه‌مدت ممکن است در معرض کم شدن تعداد اسپرم باشند.

محققان این مطالعه از دانشگاه فلورانس ایتالیا، نمونه‌های منی ۴۳ مرد ۳۰ تا ۶۵ ساله را حدود یک ماه پس از بهبودی از کووید-۱۹ تجزیه‌وتحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که ۲۵ درصد از مردان تعداد کمی اسپرم دارند و تقریباً ۲۰ درصد آزواسپرمی یا عدم وجود اسپرم دارند. طبق نظر دانشکده پزشکی جان هاپکینز، این میزان بسیار بیشتر از میزان شیوع آزواسپرمی در جمعیت جهان است که حدود یک درصد است.

این مطالعه در ژورنال تولیدمثل انسان به چاپ رسیده است. بر اساس این مطالعه شرکت‌کنندگان با عفونت‌های جدی کرونا یا به عبارتی کسانی که در بیمارستان یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند (آی.سی.یو) در مقایسه با افرادی که با عفونت‌های خفیف‌تری روبرو شدند، احتمال آزواسپرمی پس از بیماری در آن‌ها بیشتر است.

بااین‌حال، محققان تأکید می‌کنند که مطالعه آن‌ها اثبات نمی‌کند که کروناویروس جدید (SARS-CoV-2)، ویروسی که باعث ایجاد کووید-۱۹ می‌شود، به اسپرم آسیب می‌رساند. محققان نمی‌دانند تعداد اسپرم مردان قبل از عفونت کرونا چه بوده است، بنابراین آن‌ها نمی‌توانند با اطمینان بگویند که آیا تعداد اسپرم افراد تحت آزمایش پس از عفونت کاهش‌یافته است. در این گزارش آمده است همه مردان تحت آزمایش فوق که مبتلا به آزواسپرمی شده بودند، قبلاً بچه‌دار شده بودند؛ این بدان معناست که آن‌ها در گذشته حداقل تعدادی اسپرم‌های زنده داشته‌اند. علاوه بر این، ممکن است برخی داروهایی که برای درمان کرونا به آن‌ها داده شده بود، مانند داروهای ضدویروسی، آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتیکواستروئیدها بر تعداد اسپرم این افراد تأثیر بگذارد.

کرونا و اسپرم

به‌طورکلی بیمار بودن ممکن است بر روی منی مؤثر باشد. متخصصان معتقدند که هر چه بیماری سخت‌تر باشد، این تأثیر بیشتر است. آن‌ها اذعان می‌کنند که این امر ممکن است پدیده‌ای باشد که خاص کرونا نیست و ممکن است ناشی از این باشد که این بیماران مبتلا به بیماری سختی شده‌اند که نیازمند درمان‌های جدی است.

منتقدین مطالعه فوق می‌گویند که مردان تحت مطالعه باید حداقل ۹۰ روز پس از بهبودی از کرونا پیگیری شوند تا مشاهده شود که آیا این اثر در آن‌ها طولانی‌مدت است یا خیر؛ زیرا چندین ماه طول می‌کشد تا اسپرم بالغ شود.

آیا اثر کرونا بر اسپرم موقتی است؟

بر اساس مطالعه فعلی و سایر تحقیقات قبلی، به نظر می‌رسد کرونا دست‌کم اثر موقتی بر بیضه‌ها و اسپرم‌ها می‌گذارد. بااین‌حال سؤال اساسی این است که آیا تعداد اسپرم مردان با گذشت زمان افزایش می‌یابد؟ آیا این اثر، یک اثر مداوم و برگشت‌ناپذیر است؟ این سؤالی است که هنوز محققان پاسخ آن را نمی‌دانند.

به عقیده برخی محققان افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، الزاماً نیازمند پیگیری طولانی‌مدت و بررسی اسپرم نیستند. آن‌ها می‌افزایند که البته ما نیازمند اطلاعات و تجربیات بیشتری در مورد عواقب این بیماری هستیم. بنابراین پیگیری طولانی‌مدت بیماران کمک می‌کند تا مشخص شود کدام بیماران بیشتر در معرض خطر اثرات منفی کووید-۱۹ بر باروری هستند.

مشخص‌شده که برخی بیماری‌های ویروسی اثرات طولانی‌مدت بر باروری دارند. به‌طور خاص، اوریون می‌تواند منجر به التهاب بیضه‌ها شود که به ارکیت معروف است. این التهاب در برخی موارد منجر به ناباروری می‌شود. در برخی گزارش‌ها آمده که مردان مبتلا به کووید-۱۹ نیز درد بیضه‌ای مشابه آنچه در اوریون وجود دارد را تجربه می‌کنند.

مطالعه جدید یکی از بزرگ‌ترین مطالعات انجام‌شده برای بررسی کیفیت مایع منی پس از کووید-۱۹ است. باوجوداین، محققان می‌گویند که این تحقیق هنوز هم نسبتاً مطالعه‌ای کوچک است و بنابراین برای تأیید یافته‌ها به مطالعات بزرگ‌تری نیاز است.

مقاله‌ مرتبط دیگری را در این زمینه با عنوان «ابتلا به کرونا یا واکسیناسیون؛ کدام‌یک بر باروری تأثیر می‌گذارند؟» از سایت ندای تندرستی مطالعه فرمایید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3584

منبع Live Science Human Reproduction
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.