مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

درمانی جدید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

0

به گزارش ندای تندرستی ترکیبی از رژیم غذایی پرکربوهیدرات و بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند سبب پوسیدگی زودرس دندان در دوران کودکی شود. این نوع پوسیدگی دندانی می‌تواند تأثیر پایداری بر سلامت دهان و دندان کودکان داشته باشد. به‌تازگی محققان موفق به یافتن روشی جدید برای رفع پوسیدگی دندان کودکان شدند.

چند سال پیش دانشمندان دانشکده دندانپزشکی پنسیلوانیا دریافتند که پلاک دندانی ایجادکننده پوسیدگی زودرس در کودکان، از یک گونه باکتریایی به نام استرپتوکوک موتانس به همراه یک قارچ میکروسکوپی یا مخمری به نام کاندیدا آلبیکانس تشکیل شده است. این دو در کنار هم ساختار چسبنده‌ای را تشکیل می‌دهند. این ساختار از نظر علمی به‌عنوان بیوفیلم شناخته می‌شود. بیوفیلم بسیار مخرب است و برداشتن آن از سطح دندان دشوار است.

به‌تازگی در مطالعه‌ای جدید گروه فوق سازوکاری برای از هم گسیختن این بیوفیلم ارائه کرده‌اند. این کار با هدف قرار دادن ارتباط بین مخمر و باکتری انجام می‌شود؛ چراکه این ارتباط است که از بین بردن پلاک‌ها را بسیار دشوار می‌کند. در درمان‌های رایج پوسیدگی از مواد ضد میکروب استفاده می‌کنند و می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند و به‌طور بالقوه به بافت‌های سالم آسیب می‌رسانند. برخلاف روش‌های جاری در این روش درمانی جدید از آنزیمی استفاده می‌شود که به‌طور اختصاصی پیوندهای موجود بین میکروب‌ها و مخمر را هدف قرار می‌دهد. این پژوهش به‌صورت یک مقاله علمی در مجله mBio منتشر شد. برای مطالعه بیشتر در رابطه با این موضوع می‌توانید به سایت زیستنا مراجعه بفرمائید.

محققان امیدوارند با آزمایش‌های بیشتر استفاده از این آنزیم را در انسان بررسی کنند تا به ابزار دیگری برای مبارزه با پوسیدگی زودرس دندان در کودکان دست یابند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3796

منبع News Medical Net Pubmed zistna
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.