مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

۹ ماده غذایی و نوشیدنی مفید برای سلامت اندام کبد

0

به گزارش ندای تندرستی کبد یکی از اندام‌های حیاتی بدن است. این اندام وظایف اساسی مختلفی از تولید پروتئین، کلسترول و صفرا گرفته تا ذخیره ویتامین‌ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات‌ها را انجام می‌دهد. همچنین کبد سمومی مانند الکل و داروها را تجزیه می‌کند. سالم نگه‌داشتن کبد برای حفظ سلامت و تعادل کلی بدن مهم است. در این مقاله به برخی مواد غذایی مؤثر در حفظ کبد اشاره شده است:

بلغور جو دوسر (اوت میل)

غذاهای حاوی مقدار زیادی فیبر می‌توانند به عملکرد بهتر کبد کمک کنند. یکی از بهترین این نوع غذاها برای شروع روز بلغور جو دوسر است. تحقیقات نشان می‌دهد که این غذا می‌تواند به شما در کاهش وزن و از بین بردن چربی شکمی کمک کند که روشی خوب برای جلوگیری از بیماری کبد است.

حلیم جوی دوسر

کلم بروکلی

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه‌دارید، مقدار زیادی سبزیجات به رژیم خود اضافه کنید. کلم بروکلی می‌تواند بخشی از این راهکار باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهد این ماده غذایی می‌تواند شما را در مقابل بیماری کبد چرب غیرالکلی محافظت کند. اگر کلم بروکلی بخارپز برای شما جذاب نیست آن را خرد کرده، با بادام خردشده، میوه‌ای مانند زغال‌اخته مخلوط کرده و همراه روغن‌زیتون و سرکه یا آبلیمو مصرف کنید. همچنین بو داده آن با سیر و کمی سرکه بالزامیک خوشمزه است.

کلم بروکلی

قهوه

اگر بدون قهوه نمی‌توانید روز را پشت سر بگذارید، خوشحال می‌شوید که بشنوید قهوه می‌تواند برای کبد شما فوایدی داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند کبد شما را از آسیب ناشی از مصرف زیاد الکل یا رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

قهوه

چای سبز

چای سبز مملو از نوعی آنتی‌اکسیدان به نام کاتچین (catechins) است. تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است بدن را در برابر برخی انواع سرطان از جمله سرطان کبد محافظت کند. اگر خودتان چای سبز را دم کنید و گرم بنوشید، کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. چای سرد و چای سبز آماده برای نوشیدن مقادیر بسیار کمتری کاتچین دارند.

چای سبز

آب

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کبدتان انجام دهید، حفظ وزن مناسب است. عادت کنید که به‌جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌های ورزشی، آب بنوشید. شگفت‌زده می‌شوید که هرروز در مصرف چه مقدار کالری صرفه‌جویی می‌کنید.

آب

بادام

آجیل‌ها – به‌ویژه بادام – منابع خوبی از ویتامین E هستند، ویتامین E ماده‌ای مغذی است که طبق تحقیقات انجام‌شده می‌تواند بدن را در برابر بیماری کبد چرب محافظت کمک کند. بادام برای قلب شما نیز مفید است، بنابراین این بار که احساس کردید یک میان وعده دوست دارید، یک مشت بادام مصرف کنید یا آن‌ها را در سالادها بریزید که تردی خوبی به سالاد می‌دهد.

بادام

اسفناج

سبزیجات برگ‌دار دارای آنتی‌اکسیدانی قوی به نام گلوتاتیون هستند که می‌تواند به عملکرد مناسب کبدتان کمک کند. تهیه اسفناج بسیار ساده است. اسفناج پایه عالی برای سالاد شام بوده و همچنین سرخ‌شده آن با سیر و روغن‌زیتون خوشمزه است. وقتی آب آن کم شد، روی آن را با کمی پارمزان رنده شده تازه بپوشانید.

اسفناج

بلوبری

بلوبری دارای مواد مغذی به نام پلی‌فنول هستند که ممکن است شما در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی محافظت کند. بیماری کبد چرب غیرالکلی اغلب همراه با چاقی و کلسترول بالا همراه است. اگر به بلوبری علاقه ندارید، شکلات تلخ، زیتون و آلو، ذرت بوداده جزء غذاهای غنی از پلی‌فنول هستند.

بلوبری

گیاهان و ادویه‌ها

آیا می‌خواهید هم‌زمان از کبد و قلب خود محافظت کنید؟ روی غذای خود مقداری پونه کوهی، مریم‌گلی یا رزماری بپاشید. این گیاهان منابع خوبی از پلی‌فنول‌های سالم هستند. یک ویژگی مناسب دیگر آن‌ها این است که به شما کمک می‌کنند در بسیاری از دستورهای غذایی نمک را کاهش دهید. دارچین، پودر کاری و زیره نیز موارد خوبی هستند که می‌توانید آن‌ها را نیز امتحان کنید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3782

منبع WebMD
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.