مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

جوان‌تر شدن در ۸ هفته، تنها با تغییر در سبک زندگی

0

مطالعه جدیدی گزارش می‌دهد تغییرات ساده‌ای در تغذیه و سبک زندگی شامل بهبود برنامه خواب، مصرف پروبیوتیک‌ها و ورزش کردن می‌تواند علائم پیری زیستی را کاهش داده و فرد را تنها طی ۸ هفته جوان‌تر کند.

نتایج یک آزمایش بالینی نشان می‌دهد ما می‌توانیم تنها ۸ هفته با تغییر در تغذیه و سبک زندگی، جوان‌تر شده و سن زیستی خود را بیش از ۳ سال کاهش دهیم.

برگشت روند پیری با کمک تغییرات شیمیایی خاصی بر روی مولکول دی. ان.آ (DNA) (حاوی اطلاعات ژنتیکی فرد) صورت می‌گیرد. این تغییرات تحت عنوان متیلاسیون دی. ان.آ نامیده می‌شوند.

این مطالعه نخستین مطالعه در نوع خود است. طی این پژوهش، مطالعاتی بررسی شدند که در آن‌ها نشان داده شده بود تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند بلافاصله و سریع سن زیستی ما را کاهش دهد. ازآنجاکه پیری عامل اصلی بیماری‌های مزمن است. چنین کاهشی در سن زیستی به ما کمک می‌کند تا بهتر و طولانی‌تر زندگی کنیم.

در این پژوهش بر اساس مطالعات فوق، نوعی کارآزمایی بالینی میان ۴۳ مرد بزرگ‌سال سالم در فاصله سنی ۵۰ تا ۷۲ سال انجام شد. برای این افراد یک برنامه درمانی ۸ هفته‌ای شامل برنامه تغذیه، خواب، ورزش و مراقبه در نظر گرفته شد. همچنین طی این برنامه مکمل‌های پروبیوتیکی و مکمل‌های گیاهی گنجانده شده بود. در نهایت از نظر آماری افرادی که از برنامه فوق پیروی کرده بودند، نسبت به افرادی که از این برنامه پیروی نکرده بودند (گروه کنترل)، کاهش معنی‌داری در سن زیستی آن‌ها رخ داده بود و بیش از سه سال جوان‌تر شده بودند.

محقق اصلی پژوهش فوق می‌گوید: «این تحقیق به نحوی طراحی شده تا مکانیسم زیستی خاصی تحت عنوان متیلاسیون دی. ان.آ (DNA) و به‌ویژه الگوهای متیلاسیون دی. ان.آ که به‌عنوان پیش‌بینی کننده سن شناخته شده‌اند، بررسی شوند. ما گمان می‌کنیم که تمرکز روی این موارد دلیل تأثیر چشمگیر این مطالعه بود.» وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد که نتایج اولیه کارآزمایی بالینی این پژوهش با مطالعات موجود درباره امکان تغییر سن زیستی سازگار بوده و مطالعات فوق را بسط داده است. به‌علاوه استفاده از یک رژیم غذایی بی‌خطر، غیردارویی و برنامه سبک زندگی، وجود گروه کنترل و میزان کاهش سن بی‌نظیر است.»

وی افزود: «ما در حال حاضر از افراد برای شرکت در یک مطالعه بزرگ‌تر ثبت‌نام می‌کنیم و انتظار داریم این مطالعه بزرگ‌تر، یافته‌های فعلی ما را تائید کند.»

این مطالعه نخستین رویکرد در مورد امکان استفاده از تغییرات طبیعی (رژیم غذایی و سبک زندگی) برای بررسی فرایندهای اپی‌ژنتیکی (وضعیت سیستم متیلاسیون) و بهبود وضعیت سلامت و حتی طول عمر است.

به‌وسیله الگوهای متیلاسیون دی. ان.آ دانشمندان سن زیستی را بررسی و ارزیابی می‌کنند. الگوهای متیلاسیون برای توصیف تجمع آسیب‌ها و از دست دادن سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های ما استفاده می‌شود. این آسیب‌ها، همان چیزی است که باعث بیماری‌های دوران پیری می‌شوند.

محققان افزودند: «آنچه بسیار هیجان‌انگیز است، این است که مواد غذایی و شیوه زندگی، از جمله استفاده از ریزمغذی‌ها و ترکیبات غذایی مفید شناخته شده قادر به تأثیرگذاری روی الگوهایی از متیلاسیون دی. ان.آ هستند که پیش‌بینی‌کننده سن و بیماری‌های وابسته به سن هستند. این امر به همراه امکانات جدید برای اندازه‌گیری و ردیابی سن متیلاسیون دی. ان.آ فرصت‌های جدید قابل‌توجهی را برای دانشمندان و مردم فراهم می‌کند.»

به گزارش ندای تندرستی، نتایج این تحقیق به‌تازگی در ژورنال Aging-US منتشر شده است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3803

منبع Neuroscience News Aging Us
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.