مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

چرا قلب مانند ماهیچه‌های دیگر خسته نمی‌شود؟

0

ماهیچه قلب فوق‌العاده قدرتمند است. این اندام هر روز حدود ۱۰۰ هزار بار می‌زند. تصور کنید که برای فشردن یک توپ تنیس چه انرژی لازم است، این همانند قدرتی است که قلب در هر بار ضربان خود برای پمپاژ خون به بدن به کار می‌گیرد. بنابراین، با این تعداد تکرار روزانه، چرا خسته نشده و از حرکت باز نمی‌ایستد؟

به گزارش ندای تندرستی به نقل از Science Focus، درحالی‌که قلب یک ماهیچه است، دقیقاً همانند سایر ماهیچه‌های اسکلتی بدن، مانند عضلات دوسر و چهار سر که به استخوان‌ها متصل شده‌اند نیست. این در درجه اول به این دلیل است که قلب از ماهیچه قلبی تشکیل شده است. این نوع ماهیچه متشکل از سلول‌های خاصی به نام کاردیومیوسیت است. برخلاف سایر سلول‌های عضلانی بدن، سلول‌های قلبی در برابر خستگی بسیار مقاوم هستند. میتوکندری‌ها (خانه انرژی سلول) انرژی لازم برای فعالیت این سلول‌ها را مانند ماهیچه‌های دیگر بدن تأمین می‌کنند. مقدار میتوکندری‌های موجود در هر سلول قلبی ۱۰ برابر سایر سلول‌های عضلانی است. این حجم از میتوکندری‌ها سبب می‌شود میزان انرژی‌دهی به سلول‌های قلبی به‌شدت افزایش یابد.

همچنین سلول‌های قلبی به‌گونه‌ای تکامل یافته‌اند تا خون بیشتری داشته باشند. به‌علاوه سلول‌های فوق در استخراج اکسیژن از خون بهتر از سلول‌های ماهیچه‌ای معمولی عمل می‌کنند. قلب سلاح مخفی دیگری نیز دارد: این اندام از نظر سوخت انعطاف‌پذیر است، می‌تواند گلوکز، اسیدهای چرب آزاد و لاکتات را نیز به‌عنوان سوخت مصرف کند.

چرا همه ماهیچه‌های ما از سلول‌های پرقدرت قلبی تشکیل نشده‌اند؟

سلول‌های قلبی یا کاردیومیوسیت‌ها با وجود تمام مزایای خود، بدون تأمین عصب منقبض می‌شوند و این امر آن‌ها را از حرکات ارادی و هدفمند ناتوان می‌کند. اما وقتی نوبت به ضربان مداوم و بدون خستگی می‌رسد، قلب ما تکامل یافته است تا کار خود را درخشان انجام دهد و نیاز به زمانی برای استراحت پس از یک تمرین سخت ندارد.

در ارتباط با سلامت قلب، مقاله‌ای را در همین سایت با عنوان «ارتباط چاقی در نوجوانی با حمله قلبی در بزرگ‌سالی» مطالعه فرمایید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4027

منبع Science Focus
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.