مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

شیر مادر عملکرد قلب نوزادان نارس را افزایش می‌دهد

0

تحقیقات جدید نشان می‌دهد شیر مادر بر سلامت قلب و عروق و تکوین مراحل اولیه سیستم قلبی-عروقی نوزادان نارس اثر مثبت دارد.

محققان دانشگاهی در ایرلند با مطالعه بر روی ۸۰ نوزاد نارس نشان دادند این نوزادان در صورتی‌که بیشتر شیر مادر مصرف کنند، عملکرد قلبشان در یک‌سالگی افزایش می‌یابد؛ به‌طوری‌که عملکرد این اندام به نوزادان سالم بسیار نزدیک می‌شود.

در ارتباط با نقایص قلبی کودکان در سایت ندای تندرستی، مقاله‌ای را تحت عنوان «علائم و تشخیص نقص‌های مادرزادی قلب در کودکان» مطالعه فرمایید.

کودکان و بزرگ‌سالانی که نارس متولد می‌شوند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات قلبی-عروقی از جمله ایسکمی قلب (ناشی از اختلال در خون‌رسانی به عضله قلب)، نارسایی قلبی، پرفشاری عمومی خون و ریه هستند. همچنین احتمال مرگ در این افراد در اثر بیماری‌های قلبی-عروقی بیشتر است. قلب جوانانی که نارس متولد شده بودند دارای نقایص خاص ساختاری و عملکردی است. این نقایص منجر به اختلال در عملکرد قلب می‌شود که به میزان قابل‌توجهی در نوزادان سالمی که در وقت مناسب خود متولد می‌شوند کمتر است. اختلالات قلبی فوق در زمان مرخص شدن از بیمارستان قابل‌تشخیص بوده و در طول دوران نوجوانی ادامه می‌یابد.

این مطالعه نشان می‌دهد که تغذیه تنها با شیر مادر، در ماه‌های نخست پس از تولد با عادی شدن برخی از نقایص قلبی ذکر شده همراه است. نوزادان نارس که در هفته‌های اول پس از زایمان بیشتر از شیر مادر خود تغذیه شدند، عملکرد و ساختار قلبی بهتر و فشارهای ریوی کمتر داشتند. همچنین در این نوزادان پاسخ قلب به استرس در سن یک‌سالگی در مقایسه با نوزادان نارسی که مقادیر بیشتری شیر خشک مصرف کرده بودند افزایش یافته بود و بسیار مشابه کودکان سالمی بود که سروقت متولد شده بودند. این یافته‌ها قبل از ترخیص از بیمارستان آشکار بود و تا یک‌سالگی (یعنی مدت‌زمان پیگیری در مطالعه) ادامه داشت.

محقق این مطالعه گفت: «این مطالعه نخستین شواهد را مبنی بر ارتباط بین تغذیه اولیه پس از تولد در نوزادان نارس و عملکرد قلبی آن‌ها در اولین سال زندگی‌شان ارائه می‌دهد و به مزایای شناخته‌شده شیر مادر برای نوزادان نارس می‌افزاید.»

وی افزود: «قلب نوزادان نارس عملکرد غیرطبیعی دارد. بااین‌حال، نوزادانی که از شیر مادر خود تغذیه می‌کنند عملکرد قلبشان تا سطحی قابل‌مقایسه با نوزادان سالمی که سروقت به دنیا آمده‌اند بهبود میابد. نوزادان نارس که از شیر خشک تغذیه می‌کنند این بهبود را نشان نمی‌دهند.»

این مقاله جدید در ژورنال علمی  JAMA Network Open به‌تازگی منتشر شده است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4040

منبع JAMA Network Open ScienceDaily
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.