مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

چگونه با بزرگ شدن پروستات مقابله کنیم

0

هنگامی‌که مردان به ۲۵ سالگی می‌رسند، پروستات آن‌ها شروع به رشد می‌کند. رشد طبیعی پروستات را بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات می‌نامند و بیشتر موارد، بزرگ شدن پروستات ناشی از همین پدیده است. بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات وضعیتی است که منجر به سرطان پروستات نمی‌شود، اما همراه با آن ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. ۵۰ تا ۶۰ درصد مردانی که بزرگ‌شدگی خوش‌خیم پروستات دارند، ممکن است هرگز هیچ علامتی نداشته باشند. این وضعیت در باقی افراد مشکلاتی را ایجاد می‌کنند که سبب آزار فرد می‌شود.

علائم بزرگ‌شدگی خوش‌خیم پروستات

علائم بزرگ‌شدگی خوش‌خیم پروستات شامل موارد ذیل است:

– جریان آهسته، منقطع و ضعیف ادرار

– احساس نیاز به دفع فوری ادرار، نشت یا چکه ادرار

– احساس تخلیه ناقص

– تکرر ادرار به‌ویژه در شب

این مشکلات سبب می‌شود تا بسیاری از مردان به دنبال درمان این وضعیت باشند. خبر خوب این است که روش‌های درمانی به‌طور مستمر پیشرفت می‌کنند و در حال حاضر بیماران و پزشکان، درمان‌های بیشتری برای انتخاب دارند. در نتیجه درصورتی‌که یکی از روش‌های درمانی مفید واقع نشود، روش دیگری را می‌توان پیش گرفت. همچنین پیشرفت‌هایی نیز در درمان‌های جراحی روی داده است که سبب شده این درمان‌ها مؤثرتر از گذشته و با عوارض جانبی کمتر باشند.

در عین حال نکاتی وجود دارد که افراد درگیر با بزرگ‌شدگی خوش‌خیم پروستات می‌توانند برای بهبود وضعیت خود انجام دهند که در ذیل به این نکات اشاره خواهد شد. هنگامی‌که عوارض این وضعیت چندان آزاردهنده نباشند، ممکن است بهترین کار پیگیری وضعیت باشد. این پیگیری شامل بررسی‌های منظم است تا وضعیت بدتر نشود. در این حال ممکن است درمانی لازم نباشد؛ اما زمانی که علائم مشکل‌آفرین شوند، بیشتر پزشکان ابتدا ترکیبی از تغییر در شیوه زندگی و دارو را آغاز می‌کنند. در بسیاری از موارد این تدابیر برای از بین بردن علائم شدید و جلوگیری از نیاز به عمل جراحی کافی است.

پروستات
زمانی که پروستات بزرگ می شود به مجرای ادرار فشار وارد شده و سبب بروز مشکلاتی در دفع ادرار می‌شود

نکاتی برای تسکین علائم بزرگ‌شدگی خوش‌خیم پروستات

چهار مرحله ساده می‌تواند بر کاهش برخی از علائم بزرگ‌شدگی خوش‌خیم پروستات کمک کند.

۱- تعداد دفعات ادرار کردن در برخی از مردان عصبی و هیجانی بیشتر است. کاهش اضطراب با ورزش منظم و انجام تمرینات آرام‌بخش مانند مراقبه (مدیتیشن) به این افراد کمک می‌کند.

۲- افراد هنگامی‌که به دستشویی می‌روند باید زمان کافی برای تخلیه کامل مثانه خود صرف کنند. این کار نیاز مراجعه متعدد به دستشویی را کاهش می‌دهد.

۳- افراد باید اطلاعات تمامی داروهای تجویزی یا داروهای بدون نسخه‌ای را که مصرف می‌کنند در اختیار پزشک قرار دهند. برخی از این داروها ممکن است با مشکلات ایجادشده ارتباط داشته باشند. پزشک ممکن است بتواند با تنظیم مصرف دارو، تغییر برنامه مصرف داروها یا تغییر دارو کمک کند تا مشکلات ادراری فرد کمتر شوند.

۴- افراد دچار مشکل باید از نوشیدن مایعات به‌ویژه نوشیدنی‌های کافئین‏دار و الکلی در عصر خودداری کنند. وجود این مواد بر وضعیت ماهیچه‌های مثانه اثر گذاشته و علاوه بر این سبب می‌شوند که کلیه‌ها برای تولید ادرار تحریک شوند و در نتیجه فرد مجبور به بیدار شدن از خواب برای دفع ادرار می‌شود.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=1855

منبع harvard Medical School
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.