مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

ارتباط چاقی در نوجوانی با حمله قلبی در بزرگ‌سالی

به‌تازگی مطالعه‌ای روی بیش از ۱/۵ میلیون پسر نوجوان ۱۸ ساله انجام شد. در این مطالعه نشان داده شد، افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بالاتر از حد طبیعی است و اصطلاحاً چاق هستند، در معرض خطر بیشتری برای حمله قلبی پیش از ۶۵ سالگی قرار دارند. نتایج این مطالعه در کنگره بین‌المللی قلب در سال ۲۰۱۹ ارائه شد.

در این مطالعه ساکنین کشور سوئد که حدود ۱۸ سال سن داشتند و برای خدمت سربازی ثبت‌نام کرده بودند، تحت معاینات گسترده‌ای قرار گرفتند. این معاینات شامل بررسی شاخص توده بدنی، فشارخون، ضریب هوشی، آزمون‌های قلبی-عروقی و آمادگی جسمانی بود. نتایج معاینات فوق در پرونده پزشکی هر شخص ثبت شد. این افراد حدود ۴۶ سال پیگیری شدند تا مواردی نظیر حملات قلبی کشنده یا غیرکشنده که در پرونده آن‌ها ثبت شده بود، بررسی شود.

به گزارش ندای تندرستی در این بررسی‌ها مشخص شد که بیش از ۲۲ هزار حمله قلبی در افراد تحت مطالعه در میانگین سنی ۵۵ سال رخ داده است (حداکثر سن افراد تا ۶۴ سال در نظر گرفته شد). همچنین مشخص شد، افرادی که دچار حمله قلبی شدند، کسانی بودند که عمدتاً شاخص توده بدنی آن‌ها در ۱۸ سالگی بالاتر از حد طبیعی بود. به‌عبارت‌دیگر خطر حمله قلبی در افراد زیر ۶۵ سال، با افزایش شاخص توده بدنی آن‌ها در دوران نوجوانی ارتباط مستقیم نشان داد.

سرپرست این گروه تحقیقاتی گفت: «ازآنجاکه شیوع اضافه‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان همچنان رو به افزایش است، ممکن است در آینده ما شاهد آمار بالاتری از سکته‌های قلبی و مغزی باشیم. لازم است والدین، مدارس و سیاست‌گذاران برای جلوگیری از شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان اقدامات فوری انجام دهند».

شاخص توده بدنی بالا در نوجوانی، عامل خطری در طول زندگی افراد محسوب می‌شود

مدارس و والدین می‌توانند نوجوانان را تشویق کنند که اوقات فراغت خود را کمتر در مقابل تلویزیون بگذرانند و تغذیه سالم داشته باشند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=1850

منبع European Society of Cardiology
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.