مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

افزایش احتمال پیشی گرفتن امیکرون از دلتا

0

دکتر مهدیه زکی‌خان

بر اساس آخرین ارزیابی‌های مراجع بهداشتی جهان، تغییرات ژنتیکی یافت شده در نوع جدید کرونا یا امیکرون نشان‌دهنده این است که سویه می‌تواند راحت‌تر از نوع دلتا از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

گزارش‌های منتشرشده از مراجع علمی آفریقای جنوبی (خاستگاه سویه امیکرون)، ارزیابی‌های اولیه محققان را تأیید می‌کند. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که امیکرون (سویه B.1.1.529) در آفریقای جنوبی به‌سرعت از دلتا پیشی گرفته است. در ماه اکتبر سال جاری (۲۰۲۰) ۸۰ درصد از تمام نمونه‌های کروناویروس توالی‌یابی شده در آن کشور از سویه دلتا بودند و امیکرون حتی بخشی از ویروس کرونای در گردش در این کشور نبود. ولی در ماه نوامبر ۷۵ درصد از ویروس‌های توالی‌یابی شده از نوع امیکرون و ۲۲ درصد از آن‌ها سویه دلتا بوده است.

به گزارش ندای تندرستی، در حالی‌که خبرها حاکی از گسترش امیکرون به سایر کشورهاست، دانشمندان می‌گویند که به نظر می‌رسد جهش‌های این سویه به تکثیر سریع‌تر ویروس در بدن کمک کند و ممکن است این جهش‌ها سبب اتصال محکم‌تر ویروس به سلول‌های انسانی نیز بشود.

محققان بر اساس تغییرات ژنتیکی این سویه جدید، ویروس را به‌صورت رایانه‌ای مدل‌سازی ساختاری کردند. نتیجه این مدل‌سازی نشان می‌دهد جهش‌های موجود در این سویه، ساختار فضایی آن را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که آنتی‌بادی‌های ایجادشده علیه کرونا نمی‌توانند آن را احاطه و مهار کنند. یافته فوق این احتمال را ایجاد می‌کند که سویه امیکرون می‌تواند از مصونیت طبیعی ایجادشده در بدن ناشی از ابتلای قبلی به کرونا فرار کند.

تحقیقات اولیه در آفریقای جنوبی نیز نشان می‌دهد، افرادی که قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند ممکن است دوباره به امیکرون آلوده شوند.

آیا واکسن‌های کووید ۱۹ در برابر نوع اومیکرون محافظت می‌کنند؟

در حال حاضر، پاسخ دقیقی برای این موضوع وجود ندارد. اما طی هفته‌های آتی، دانشمندان داده‌های آزمایشگاهی و داده‌های مربوط به مطالعات دنیای واقعی را منتشر می‌کنند.

بر اساس مدل‌سازی ساختاری که در بالا به آن اشاره شد، به ‌احتمال ‌زیاد امیکرون حداقل از برخی سدهای محافظتی که در افراد به‌واسطه واکسن‌های کووید-۱۹ ایجاد شده است، فرار می‌کند. اگرچه اطمینان بیشتر از این اتفاق نیازمند بررسی‌های آزمایشگاهی و مطالعات در جمعیت (مطالعات اپیدمیولوژی) است.

همچنین این مدل‌سازی نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌های مونوکلونال تهیه‌شده علیه کرونا ممکن است به‌خوبی در برابر این سویه کار نکنند؛ هرچند برای اثبات این مورد هم نیاز به مطالعات آزمایشگاهی است.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4806

منبع GOV.UK NICD WebMD
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.