مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

چرا زیرسویه‌های جدید امیکرون را باید جدی گرفت؟

0

زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 امیکرون که اکنون موج‌هایی از عفونت‌ها را در بسیاری از کشورها ایجاد کرده، مسری‌ترین سویه‌های موجود از کرونا هستند که هم‌اکنون وجود دارند. البته خوشبختانه هنوز کارهای زیادی وجود دارد که می‌توان برای کاهش خطر ابتلا به عفونت انجام داد.

به گزارش ندای تندرستی، جهش‌هایی که در این سویه‌ها ایجاد شده است به آن‌ها اجازه می‌دهند تا از گرفتار شدن توسط سیستم ایمنی بدن فرار کنند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، طی هفته‌های گذشته، موارد ابتلای کووید-۱۹ در جهان افزایش چشمگیری یافته است که عمدتاً به دلیل زیرسویه‌های امیکرون BA.4 و BA.5 است. اوج‌گیری بیماری ناشی از امیکرون هرچند هنوز به‌طور قابل‌توجهی کمتر از دلتا است، ولی باید جدی گرفته شود.

علائم اصلی

مطالعه‌ای روی بیماران کرونایی نشان داده که برخلاف روزهای نخستین همه‌گیری کروناویروس از دست دادن حس چشایی و بویایی دیگر یکی از بارزترین علائم این ویروس نیست؛ بلکه تب، گلودرد، بدن‌درد، سردرد، خستگی، گرفتگی بینی، سرفه و آبریزش بینی عمده‌ترین علائم گزارش شده‌اند. تنگی نفس و از دست دادن بویایی نیز از دیگر علائمی هستند که در درصد کمتری از بیماران گزارش شده‌اند.

چرا باید اوج‌گیری جدید امیکرون جدی گرفته شود؟

به‌تازگی مدیرکل سازمان بهداشت جهانی ضمن ابراز نگرانی گفته است که این بیماری همه‌گیر هنوز به‌عنوان یک وضعیت اضطراری جهانی باید جدی گرفته شود. افزایش اخیر تعداد مبتلایان جای نگرانی دارد. به نظر می‌رسد به دلایل زیر باید این اوج‌گیری جدید را دست‌کم نگرفت:

  • طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا آزادانه در حال گردش و انتشار است؛ ولی کشورها با بیماری به‌طور قاطع و مؤثر برخورد نمی‌کنند. موج‌های جدید ویروس نشان می‌دهد که کووید-۱۹ هنوز وجود دارد و به پایان نرسیده است.
  • طبق گفته مسئولان بهداشتی کشور، نشان داده شده که بیش از ۸۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در ایران مربوط به زیر سویه BA.5 است که قابلیت سرایت بسیار زیادی دارد؛ به‌طوری‌که هر فرد مبتلا می‌تواند ۱۸ نفر را آلوده و مبتلا کند. میزان مرگ‌ومیر آن نیز به‌خصوص در میان افراد واکسینه نشده می‌تواند بیشتر شود.
  • با گردش آزادانه ویروس در جامعه این احتمال وجود دارد که در آینده شاهد جهش‌های بیشتری در این ویروس باشیم که احتمال بیماری‌زایی یا انتقال آن را افزایش دهد.
  • این روزها در جمع‌هایی که حتی در فضای سربسته قرار دارند تعداد زیادی از افراد از ماسک استفاده نمی‌کنند و بحث فاصله اجتماعی نیز دیگر مطرح نیست. به نظر می‌رسد این موارد، خود به انتشار ویروس کمک می‌کند.

مواردی که باید رعایت شوند تا همگی از امیکرون در امان بمانیم

مراجع بهداشتی ایران و جهان اعلام کرده‌اند که پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه باید رعایت شود. برای این منظور موارد ذیل باید لحاظ شوند:

  • استفاده از ماسک به‌ویژه در مکان‌های سربسته و یا مکان‌هایی که تردد در آن‌ها زیاد است.
  • تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا. تزریق واکسن باعث کاهش موارد بیماری شدید و بستری ناشی از آن می‌شود. توصیه‌شده افرادی که شش ماه از آخرین واکسن آن‌ها (نوبت اول، دوم سوم) می‌گذرد، حتماً باید نسبت به تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا اقدام کنند.
  • با توجه به ورود حجاج به کشور و در پیش بودن ایام اربعین حسینی، کمیته علمی کشوری کرونا توصیه کرده حجاج و زائرانی که از کشورهای عربستان و عراق بازمی‌گردند از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را به‌ویژه در تجمعات حفظ کنند. به‌علاوه این افراد اگر علائمی از بیماری دارند، حتماً تا پایان دوره بیماری باید در منزل بمانند و پس از دوره بیماری نیز از ماسک‌های سه لایه استفاده کنند.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4574

منبع who khabaronline
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.