مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

امیدهایی برای تولید واکسن کرونا به شکل قرص و مزایای آن

0

مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد واکسن آزمایشی کووید-۱۹ به شکل قرص می‌تواند مزایایی بیشتر از واکسن‌های رایج تزریقی داشته باشد.

به گزارش ندای تندرستی مطالعات حیوانی نشان می‌دهد واکسن آزمایشی کووید-۱۹ به شکل قرص نه‌تنها فرد را از ابتلا به بیماری محافظت می‌کند، بلکه مانع از انتشار کروناویروس‌های احتمالی موجود در دستگاه تنفسی فرد واکسینه شده از طریق هوا می‌شود.

واکسن‌های فعلی خطر ابتلا به بیماری جدی کووید-۱۹ و بستری شدن در بیمارستان را کاهش می‌دهند، اما زرهی تمام‌عیار در برابر عفونت با SARS-CoV-2 عامل بیماری کووید نیستند.

محققان می‌گویند با توجه به اینکه هنوز خیلی از افراد جهان نسبت به این بیماری ایمن نیستند و این امر به‌ویژه در مورد کودکان صادق است، این احتمال وجود دارد که یک فرد واکسینه شده با یک عفونت گرفتار شود. هرچند عفونت جدید ممکن است فرد واکسینه شده را یا گرفتار نکند یا کمتر درگیر کند، ولی این خطر وجود دارد که ویروسی که به بدن فرد راه‌یافته و در دستگاه تنفس فوقانی وی لانه کرده، به هوا منتشر شود و اعضای خانواده یا سایرین را که غیرایمن هستند گرفتار کند. این امر خطری برای سلامت عمومی جامعه محسوب می‌شود.

به گفته محققان:«توسعه واکسن‌هایی که نه‌تنها در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند، بلکه انتقال به افراد واکسینه نشده را کاهش می‌دهند، بسیار مفید خواهند بود.»

شکل قرصی واکسن کرونا چگونه عمل می‌کند؟

در آزمایش‌هایی که به‌تازگی روی همسترها انجام شده است، واکسن باعث واکنش آنتی‌بادی قوی در خون و ریه‌ها شد. هنگامی‌که حیوانات در معرض مقادیر بالایی از کروناویروس قرار گرفتند و به عفونت‌های جدید مبتلا شدند، نسبت به همسترهای واکسینه نشده علائم کمتری داشتند.

بر اساس این مطالعه، همسترهای واکسینه شده دارای مقادیر کمتری ویروس عفونی در بینی و ریه‌ها بودند، بنابراین ویروسی را به هوا منتشر نکردند.

این مطالعه به‌تازگی در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

نویسندگان مطالعه اخیر توضیح دادند که در واکسن تولیدی آن‌ها از یک آدنوویروس به‌عنوان یک ناقل برای بیان پروتئین اسپایک ویروس SARS-CoV-2 (واقع در سطح ویروس) استفاده شده است. آن‌ها در این تحقیق بر روی نسخه اصلی ویروس کرونا متمرکز شدند.

برخلاف واکسن‌هایی که به عضله تزریق می‌شوند، واکسن آزمایشی فوق به دنبال خنثی کردن ویروس کرونا با افزایش تولید ایمونوگلوبولین A (IgA) است. این نوع ایمونوگلوبولین نخستین خط دفاعی سیستم ایمنی در برابر عوامل بیماری‌زا در بافت مخاطی بینی و ریه‌ها است.

به گفته محققان، محافظت از دستگاه تنفسی فوقانی (بافت مخاط بینی و ریه‌ها) باعث می‌شود که افراد واکسینه شده هنگام عطسه یا سرفه، ویروس عفونی را کمتر منتقل کنند.

محققان این مطالعه می‌گویند: «داده‌های ما نشان می‌دهد که ایمن‌سازی مخاطی یک راه‌کار مناسب برای کاهش شیوع کووید از طریق انتقال هوا است.»

آن‌ها ادامه دادند که مطالعات آینده واکسن را علیه انواع امیکرون آزمایش خواهند کرد. اینکه آیا نتایج به‌دست‌آمده در مطالعات حیوانی می‌تواند در انسان نیز تکرار شود یا خیر، باید منتظر بود.

 

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4464

منبع Science Translational Medicine MedicineNet
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.