مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

بالا بودن خطر مرگ در افرادی که واکسن کرونا نزده‌اند

0

مطالعات جدید در آمریکا نشان می‌دهد واکسن‌های کرونا در برابر بستری شدن در بیمارستان‌ها و موارد مرگ ناشی از کرونا بسیار مؤثر است، حتی در شرایطی که دلتا کرونای بسیار مسری فراگیر شده است.

مطالعه‌ای بر روی بیش از ۶۰۰ هزار مورد بیماران مبتلا به کرونا در ۱۳ ایالت آمریکا در بهار سال جاری (۲۰۲۱) انجام شده است. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، با افزایش دلتا در اوایل تابستان افرادی که واکسینه نشده بودند، ۴ و نیم برابر بیشتر از افرادی که واکسیناسیون کامل شده بودند در معرض خطر ابتلا به بیماری بودند، این افراد بیش از ۱۰ برابر احتمال بستری شدن در بیمارستان داشتند و ۱۱ برابر در معرض خطر مرگ ناشی از عوارض کرونا بودند.

به گزارش ندای تندرستی مدیر مرکز فوق در نشست خبری کاخ سفید گفت: «واکسیناسیون کار می‌کند.» وی افزود: «نتیجه نهایی این است که ما ابزارهای علمی لازم برای تغییر وضعیت این همه‌گیری را داریم.»

اما همان‌طور که شواهد قبلی نشان داده‌اند، حفاظت در برابر عفونت کرونا در حال کاهش است: به‌طوری‌که میزان حفاظت واکسن در بهار سال جاری ۹۱ درصد بوده و این میزان تا تابستان به ۷۸ رسیده است.

افرادی که واکسیناسیون کامل انجام بودند ولی بااین‌وجود باز هم به کرونا مبتلا شده بودند، ۱۴ درصد از موارد بستری‌ها و ۱۶ درصد از مرگ‌ومیرها را در فاصله زمانی پایان بهار و ابتدای تابستان تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود این میزان تقریباً دو برابر میزان بستری و مرگ افراد واکسن زده در ابتدای سال جاری میلادی است.

افزایش تعداد بستری‌ها و مرگ در افراد واکسینه شده تعجب‌آور نیست؛ زیرا هیچ‌کس هرگز نگفته است که واکسن‌ها کامل هستند و احتمال بیمار شدن افراد واکسن زده هم وجود دارد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرد که در آمریکا بیش از ۹۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌ها بستری هستند واکسینه نشده‌اند.

این مرکز به‌تازگی نتایج حاصل از دو مطالعه را منتشر کرد که در آن‌ها نشانه‌هایی از کاهش حفاظت در برابر کرونا در افراد مسن آمریکایی مطرح می‌شود.

مشخص نیست که این تغییرات در طول زمان به چه دلیل است. آیا به این دلیل است که ایمنی در افرادی که در چندین ماه قبل واکسینه شده‌اند کاهش می‌یابد؟ آیا واکسن در برابر کرونا دلتا چندان قوی نیست؟ یا اینکه افراد هم‌زمان با شروع گسترش کرونا دلتا، استفاده از ماسک و سایر اقدامات احتیاطی را رها کرده‌اند.

اما مقامات بهداشتی آمریکا با در نظر گرفتن اطلاعات موجود در مورد اینکه آیا حداقل برخی از آمریکایی‌ها نیاز به دوز تقویت‌کننده دارند و چه زمانی پس از آخرین دوز واکسن آن را تزریق کنند، تصمیم خواهند گرفت.

در ارتباط با عوارض جانبی واکسن‌های کرونا در سایت ندای تندرستی بیشتر مطالعه فرمایید.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4048

منبع Medical Xpress
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.