مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

اگر واکسن کرونا عوارض جانبی نداشته باشد، بازهم از ما محافظت می‌کند؟

0

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. بااین‌حال، هنوز پرسش‌های بسیاری در مورد اثربخشی این واکسن‌ها وجود دارد. یک سؤال رایج این است که آیا بین عوارض جانبی مشاهده‌شده پس از واکسیناسیون و مصونیت حاصل از واکسن رابطه وجود دارد؟

در حال حاضر ۲۱ واکسن کووید-۱۹ برای استفاده در سراسر جهان مجوز دریافت کرده‌اند و در سراسر جهان میلیون‌ها نفر تا به امروز به‌طور کامل علیه کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌وسیله گوگل، در سراسر جهان، بیش از ۱۳ درصد از مردم به‌طور کامل در برابر کووید -۱۹ واکسینه شده‌اند.

نظارت بر ایمنی واکسن برای همه واکسن‌ها همچنان ادامه دارد. مقامات بهداشتی در سراسر جهان افرادی را که واکسن کرونا دریافت می‌کنند تشویق می‌کنند تا هرگونه عوارض جانبی را به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی گزارش دهند.

میلیون‌ها نفر از افراد واکسینه شده عوارض جانبی از جمله تورم، قرمزی و درد در محل تزریق را تجربه کرده‌اند. تب، سردرد، خستگی، درد عضلانی، لرز و حالت تهوع نیز به‌طورمعمول گزارش می‌شوند.

در ارتباط با عوارض  جانبی واکسن در همین سایت بیشتر بخوانید.

مانند هر واکسن دیگری، همه افراد نسبت به به واکسن کرونا واکنش یکسانی از خود بروز نمی‌دهند. بسیاری از افراد عوارض جانبی را پس از واکسیناسیون گزارش نکرده‌اند یا هیچ عارضه جانبی را تجربه نکرده‌اند. آیا این موضوع بدان معناست که آن‌ها در برابر کروناویروس محافظت نمی‌شوند؟

هیچ ارتباط مستقیمی بین عوارض جانبی واکسن و حفاظت از بیماری وجود ندارد

متخصصان در مورد ارتباط بین عوارض جانبی واکسن و مصونیت از کروناویروس می‌گویند که بود یا نبود عوارض جانبی هیچ‌یک نشان‌دهنده مصونیت یا عدم مصونیت نیست. همچنین آن‌ها می‌افزایند که هیچ ارتباط مستقیمی بین عوارض جانبی و حفاظت وجود ندارد.

به دلیل نحوه عملکرد واکسن‌ها که بدن را برای ایجاد ایمنی در برابر عامل بیماری‌زا تحریک می‌کنند، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است قادر به ایجاد ایمنی کامل یا حتی نسبی در برابر کروناویروس نباشند.

به گفته این متخصصان، برخی داروها، مانند داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و برخی از داروهایی که در درمان سرطان استفاده می‌شوند، نیز ممکن است بر اثربخشی واکسن‌های کرونا تأثیر منفی بگذارند.

 

آزمایش آنتی‌بادی پس از واکسیناسیون چه چیزی می‌تواند بگوید؟

برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که آزمایش آنتی‌بادی می‌تواند کمک کند تا ارزیابی شود که آیا واکسن کرونا ایمنی فرد را در برابر ویروس جدید کرونا ارتقا داده است یا خیر.

بااین‌حال، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اخیراً بیانیه‌ای صادر کرده است که می‌گوید: «آزمایش آنتی‌بادی نباید برای ارزیابی سطح ایمنی یا محافظت فرد در برابر کروناویروس در هر زمان و به‌ویژه پس از دریافت واکسن کرونا استفاده شود.»

درحالی‌که آزمایش آنتی‌بادی ممکن است روشی منطقی برای تعیین این به نظر برسد که آیا فردی آنتی‌بادی علیه کروناویروس ایجاد کرده است، نتیجه مثبت آزمایش لزوماً نشان‌دهنده عدم احتمال ابتلای فرد به کووید-۱۹ نیست.

مراکز معتبر بهداشتی جهان نگران هستند که آزمایش آنتی‌بادی می‌تواند منجر به نگرش سهل‌انگارانه‌تر نسبت به اقدامات احتیاطی در برابر عفونت با کروناویروس شود. این موضوع به‌نوبه خود می‌تواند منجر به گسترش کروناویروس شود.

متخصصان می‌گویند که آزمایش‌های سرولوژیک کووید-۱۹ (اندازه‌گیری آنتی‌بادی در سرم خون) موجود، برای نشان دادن مصونیت در برابر عفونت مجدد طراحی نشده‌اند، بلکه نشان می‌دهند که آیا فرد مبتلا شده پاسخ ایمنی به این ویروس داده است یا خیر. این‌که آیا این پاسخ ایمنی برای مصونیت طولانی‌مدت کافی است یا خیر، چیزی نیست که این آزمایش‌ها در این مرحله به‌طور قطعی به ما بگویند.

به‌طورمعمول ۲ هفته طول می‌کشد تا بدن پس از دریافت دوز دوم واکسن‌های فایزر و مدرنا و ۲ هفته پس از تک‌دوز واکسن جانسون و جانسون در برابر کروناویروس محافظت پیدا کند. در این مدت، هنوز امکان ابتلا به کووید-۱۹ وجود دارد.

متخصصان تأکید می‌کنند که افزایش فعلی موارد کووید-۱۹ بیشتر در افراد واکسینه نشده اتفاق می‌افتد که هم دل‌خراش و هم ناامیدکننده است، زیرا در صورت انتخاب واکسیناسیون می‌توان تا حد زیادی از این موارد جلوگیری کرد.

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=4009

منبع Medical News Today
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.