مجله ندای تندرستی
مجله پزشکی و سلامت

ماسک‌های مناسب‌تر محافظت از کروناویروس را بسیار افزایش می‌دهند

0

  محققان دریافته‌اند که هرچند ماسک‌های N95 در برابر بیماری‌های منتقل‌شونده از راه هوا مانند COVID-19 موانع موثری هستند، ماسک‌هایی که تناسب کمی با صورت داشته باشند ممکن است نشتی قابل توجهی از اطراف صورت داشته باشند که اثربخشی آن‌ها را کاهش داده و خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

به گزارش ندای تندرستی، بر اساس مطالعه جدیدی در دانشگاه سین سیناتی، ماسک‌هایی که به‌خوبی روی صورت جای نمی‌گیرند در مقایسه با ماسک‌هایی که به‌خوبی روی صورت جای می‌گیرند، خطر ابتلا به عوامل بیماری‌زای موجود در هوا را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

محققان در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه سین سیناتی از سی‌تی‌اسکن و سه ماسک صورت با اندازه‌های مختلف که به سه سر ساختگی با ابعاد مختلف متصل شده بود استفاده کردند تا شکاف‌های بین صورت و ماسک را اندازه‌گیری کنند. سپس آنها نشتی حاصل از این شکاف‌ها را محاسبه کردند تا خطر عفونت را تعیین کنند.

آن‌ها دریافتند در حالی که ماسک‌های N95 موانع موثری در برابر بیماری‌های منتقل‌شونده از راه هوا مانند COVID-19 هستند، ماسک‌هایی که به‌خوبی روی صورت جای نمی‌گیرند می‌توانند نشت قابل توجهی در اطراف صورت داشته باشند که اثربخشی آن‌ها را کاهش می‌دهد و خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

به گفته یکی از محققان این مطالعه، بسیاری از مردم نمی‌دانند که جایگیری ماسک‌های صورت می‌تواند متفاوت باشد. شکل‌های مختلف صورت و اندازه‌های مختلف ماسک وجود دارد. به گفته وی اگر افراد ماسک‌ها را به‌خوبی روی صورت جای ندهند ممکن است سبب نشتی بیشتر و در نتیجه افزایش خطر عفونت شود. این مطالعه در مجله Nature Scientific Reports منتشر شده است.

نشت از لبه‌های ماسک خطر عفونت را افزایش می‌دهد

استفاده از سی‌تی‌اسکن باعث بهبود دقت مدل‌سازی تماسی نسبت به مطالعات قبلی می‌شود چراکه تحقیقات پیشین، برای تخمین‌ها بر آرایش هندسی شکاف‌ها و مدل‌های محاسباتی متکی بودند.

این گروه پژوهشی از سه ماسک صورت N95 با اندازه مختلف از انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت شغلی به همراه سه سر مدل مانکن کوچک، متوسط و بزرگ استفاده کرد. این گروه با استفاده از سی‌تی‌اسکن توانستند به کمک کامپیوتر مدلی سه بعدی طراحی کنند که شکاف‌های بین ماسک‌ها و صورت را در هر مورد نشان می‌داد.

آن‌ها میزان جریان هوای عبوری از طریق شکاف‌ها را محاسبه کردند تا خطر عفونت نسبی هر ماسک روی هر صورت را شناسایی کنند.

نشتی ماسکهای صورت

انتقال آئروسل که به نشت لبه‌های ماسک نسبت داده می‌شود از ۳۰ درصد تا ۹۵ درصد برای ماسک‌هایی با بدترین نوع جایگیری متفاوت است. محققان دریافتند نشت‌ها با احتمال بیشتری در اطراف بینی رخ‌داده‌اند. جالب اینجاست که آن‌ها متوجه شدند که شکاف‌ها اغلب نامتقارن بودند در حالی که ماسک روی صورتهای مصنوعی متقارن قرار داده شده بود.

محققان دریافتند که ماسک‌هایی که روی صورت به‌خوبی جای نمی‌گیرند می‌توانند خطر عفونت را برای استفاده‌کنندگان و افراد اطرافشان دو برابر کنند.

محقق این مطالعه گفت: «بسیاری از افراد ماسک را به‌درستی استفاده نمی‌کنند. آن‌ها بینی را در معرض دید قرار می‌دهند که فایده‌ای ندارد.»

اما درک این نکته که ماسک‌ها اغلب ممکن است در اطراف بینی نشت کنند می‌تواند به افراد کمک کند تا هنگام خرید و استفاده از ماسک به تناسب آن بیشتر توجه کنند.

حتی بهترین ماسک‌ها نیز به اندازه تناسبشان با صورت کار می‌کنند

به گفته این محقق که سردبیر ژورنال انجمن مهندسی مکانیک تجهیزات پزشکی آمریکا است، نوآوری‌ها در زمینه کنترل عفونت از موضوعات داغ امسال بوده است. به گفته وی، آن‌ها قصد دارند تا به‌زودی شماره ویژه‌ای در باره تجهیزات پزشکی مقابله به همه‌گیری از جمله ماسک‌های صورت و محافظ‌های صورت داشته باشند.

این محقق اعتقاد دارد که تحقیقات دانشگاه سین سیناتی می‌تواند مصرف‌کنندگان را آموزش دهد و به تولیدکنندگان در طراحی ماسک‌های مناسب‌تر کمک کند.

در حالی که بسیاری از کشورها در حال ساده کردن دستورات فاصله اجتماعی هستند، این محقق گفت که وی هنوز ماسک‌های صورت خود را کنار نمی‌گذارد. وی گفت: «من به دلیل خطر انواع COVID-19 همچنان به پوشیدن ماسک صورت ادامه خواهم داد.» او ادامه داد: «ما هنوز مطمئن نیستیم که واکسن چقدر روی انواع مختلف کرونا مؤثر است؛ بنابراین فکر خوبی است که در حال حاضر پوشیدن ماسک را در جمع‌ها ادامه دهیم.»

لینک کوتاه: https://tandorostimag.com/?p=3826

منبع Scientific Reports ScienceDaily
ممکن است شما این مطالب را هم دوست داشته باشید
ارسال نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.